Vodiči na Slovensku sa zrejme dočkajú dôležitej EČV zmeny po vzore Rakúska. Ušetrí ti peniaze aj nervy
- Vodičom na Slovensku zrejme svitá na lepšie časy
- Rokovať sa bude o novinke, vďaka ktorej sa nebudeš musieť zaoberať zbytočnou byrokraciou
- Po vzore susedných štátov chce aj naša krajina zaviesť prenositeľnosť EČV
- Vodičom na Slovensku zrejme svitá na lepšie časy
- Rokovať sa bude o novinke, vďaka ktorej sa nebudeš musieť zaoberať zbytočnou byrokraciou
- Po vzore susedných štátov chce aj naša krajina zaviesť prenositeľnosť EČV
Poslanci zo strany Sloboda a solidarita chcú pre vodičov na Slovensku presadiť zásadné zmeny. Po vzore vyspelých krajín budeš mať zrejme už čoskoro možnosť „preniesť“ si pri predaji vozidla tvoje EČV z pôvodného majiteľa na nového majiteľa.
To platí dokonca bez ohľadu na trvalý pobyt nového majiteľa. Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa úplne vypúšťa.
Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo.
V praxi to znamená, že ak raz dostane auto tabuľku s evidenčným číslom, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV.
Ak bude toto číslo viazané na vozidlo, ide nepochybne o najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. Pri kúpe nového vozidla sa vygeneruje EČV, ktoré na vozidle ostane do konca životnosti.
Navrhnutá zmena ušetrí jednak značné finančné prostriedky štátu (náklady na nákup nových EČV) a jednak jednotlivcom – vlastníkom motorových vozidiel v situácii, kedy majiteľ predá staré motorové vozidlo a kúpi nové.
Znovupoužitie pôvodnej tabuľky však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt. V súčasnosti sa ročne rozstrihá približne 400 000 jednotlivých tabuliek.
V neposlednom rade budú bežní ľudia odbremenení aj od otravnej byrokracie. Novela zákona o ŠPZ obsahuje zrušenie dvojkrokového odhlásenia a prihlásenia vozidla na nového majiteľa. Po novom by sa na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte v krajine vykonala kompletná zmena držby vozidla na kupujúceho.
Zároveň sa navrhuje upraviť zákon tak, aby bolo zrejmé, že poplatok za pridelenie evidenčného čísla a vydanie tabuľky s evidenčným číslom sa nevyberie, ak držiteľ vozidla požiada o opätovné použitie tabuľky s evidenčným číslom na iné vozidlo.
Slovensko má tak šancu urobiť značný posun v pred po vzore Írska, Rakúska, ale napríklad aj Českej republiky. Aj tu platí, že prvé vydané EČV na vozidlo platí na dané auto až do jeho vyradenia z prevádzky.
Samostatnou kategóriou je aj prepis auta. Veľmi prepracovane to má urobené Dánsko, ktoré jednoducho nemá potrebu obťažovať ľudí zbytočnosťami. Predávajúci a kupujúci sa dohodnú, na technický preukaz sa uvedie nový majiteľ a odošle sa to na úrad. Nový majiteľ následne dostane poštou nových technický preukaz, priamo na adresu, ktorú uvedie.
V Rakúsku funguje aj ďalší efektívny systém, ktorý by sme od susedov mohli pokojne obkukať. Keď máš ako majiteľ viacero áut a EČV písané na meno, tak platíš len jedno povinné zmluvné poistenie. Platíš pritom najvyššiu sadzbu, a teda tú, ktorá prislúcha k najvýkonnejšiemu autu. Stačí tak nasadiť vlastné EČV na konkrétne vozidlo a môžeš vyraziť. Človek takýmto spôsobom ušetrí aj značnú sumu na poistke.
Slovensko má pred sebou ešte veľa práce v snahe odstrániť množstvo nezmyselnej byrokracie, nejde však o nereálny cieľ. V tomto prípade netreba nanovo „vymýšľať koleso“, stačí sa jednoducho inšpirovať okolitými krajinami. Najjednoduchšie riešenia sú zvyčajne najrozumnejšie a najefektívnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: SaS, MVSR