Vodiči, pozor: Čiernu skrinku už nikto neobíde, montáž monitorovacieho zariadenia sa stáva povinnosťou
- Výrobcom doteraz stačilo do áut montovať iba predprípravu na čiernu skrinku
- Tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie
- Výrobcom doteraz stačilo do áut montovať iba predprípravu na čiernu skrinku
- Tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie
Doteraz autá potrebovali len predprípravu na čiernu skrinku, ale od tohto roku musia obsahovať monitorovacie zariadenie.
Pomôže to napríklad pri dokazovaní zodpovednosti za dopravné nehody, ale nie v každom prípade.
Druhá fáza
Už od januára 2020 je známe, že nové autá budú musieť mať v základnej výbave monitorovacie zariadenie. Táto požiadavka sa stane povinnou od 7. júla 2024 podľa európskeho nariadenia EÚ 2019/2144. Ako uvádza portál Autoviny.sk, toto pravidlo sa týka nových áut registrovaných na trhoch EÚ.
Hoci pôvodný termín nadobudnutia účinnosti bol máj 2022, účinná sa stala až od 6. júla 2022.
V tomto roku nastupuje druhá fáza, ktorá sa vzťahuje na všetky nové autá, vrátane tých, ktoré boli schválené pred júlom 2022. Automobilky mali dostatok času pripraviť staršie modely na inštaláciu EDR, preto aktuálne predávané autá už obsahujú predprípravu na čiernu skrinku.
Opatrenia zachránia tisíce životov
Každý rok nehody v krajinách EÚ stoja okolo 100 miliárd eur a tisíce životov. Preto Európsky parlament podporil nový zákon, aby od minulého roku všetky nové osobné a nákladné autá mali deväť nových bezpečnostných prvkov.
Toto pravidlo, známe ako nariadenie (EÚ) 2019/2144, sa začalo uplatňovať od 26. januára 2022 po konzultácii s verejnosťou. Cieľom je tiež zabezpečiť, aby boli čierne skrinky v autách správne kontrolované a funkčné počas celého života vozidla.
Treba povedať, že staré autá na túto novinku nemusia reagovať, pretože sa týka len nových modelov. Odborníci očakávajú, že do roku 2038 tieto bezpečnostné opatrenia zachránia až 25 000 životov na európskych cestách.
Nové autá tak budú musieť mať množstvo nových bezpečnostných funkcií, vrátane čiernych skriniek (EDR). Tie síce nezabránia nehodám priamo, ale pomôžu lepšie rozumieť ich príčinám.
Aké údaje sa do čiernej skrinky uložia?
Podľa nových pravidiel EÚ od polovice roku 2022 musia mať všetky nové typy osobných aut a dodávok systém EDR. Európska komisia hovorí, že anonymizované údaje z týchto systémov sa budú využívať na výskum a analýzu nehôd.
Kritici však upozorňujú, že proces vyhodnocovania údajov nie je jednotný ani štandardizovaný.
Údaje, ktoré sa uložia do pamäte „čiernej skrinky“:
- rýchlosť vozidla v rozpätí 0 až 250 km/h aspoň 5 sekúnd pred zrážkou,
- stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu) do 5 sekúnd pred nárazom,
- brzdenie do 5 sekúnd pred nárazom,
- pohyby volantu do 5 sekúnd pred nárazom,
- zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky,
- stav bezpečnostných pásov (zapnuté/nezapnuté) do 1 sekundy pred zrážkou,
- otáčky motora,
- aktivácia systému ABS,
- uhol sklonu vozidla,
- prevádzka stabilizačného systému (ako ESP),
- stav polohy predných sedadiel (ak mohli ovplyvňovať rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
- aktivácia airbagu,
- stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
- stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu).
Na rozdiel od čiernych skriniek v lietadlách, čierne skrinky EDR v autách nezachytávajú zvuk. Takže ich používanie nepríde do konfliktu s ochranou súkromia, ako je to v prípade GDPR.
Mierne zvýšenie ceny nových áut
Nové predpisy mierne zvýšia ceny nových áut, podľa analýzy združenia SDCM o 70 až 80 eur, čo sú pomerne malé sumy. Ale ceny sa zvýšia aj kvôli ďalším bezpečnostným funkciám, ktoré budú tiež povinné.
Ceny osobných áut rastú dlhodobo a tento trend bude pokračovať. Musíme sa s tým zmieriť, pretože každý život má hodnotu.
Ak tieto opatrenia zachránia tisíce životov, dodatočné investície do bezpečnosti stoja za to.
Znižovanie emisií pokračuje
Európsky parlament (EP) v stredu prijal nové opatrenia, na ktorých sa už dohodol s členskými štátmi, na posilnenie cieľov zníženia emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá.
Za nariadenie, ktoré sa týka emisií z nových nákladných vozidiel, autobusov a prívesov, zahlasovalo 341 poslancov, 268 bolo proti a 14 sa zdržalo hlasovania.
Emisie CO2 z veľkých nákladných vozidiel (vrátane profesionálnych vozidiel, ako sú smetiarske autá, sklápače alebo domiešavače betónu) a autobusov sa budú musieť znížiť o 45 % v rokoch 2030 – 2034, o 65 % v rokoch 2035 – 2039 a o 90 % od roku 2040, píše sa v tlačovej správe europarlamentu.
Do roku 2030 budú musieť nové mestské autobusy znížiť svoje emisie o 90 % a do roku 2035 sa stanú vozidlami s nulovými emisiami. Od roku 2030 sú stanovené aj ciele zníženia emisií pre prívesy (7,5 %) a návesy (10 %).
Nový zákon vyžaduje, aby Európska komisia do roku 2027 vykonala podrobné preskúmanie účinnosti a vplyvu nových pravidiel.
Toto preskúmanie bude musieť posúdiť, či sa majú pravidlá uplatňovať aj na malé nákladné autá, úlohu metodiky pri registrácii ťažkých úžitkových vozidiel výlučne na pohon z neutrálnych palív bez CO2, ako aj úlohu, ktorú by mohol mať korekčný faktor uhlíka pri prechode na ťažké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami.
Europarlament tvrdí, že prechod k nákladným vozidlám a autobusom s nulovými emisiami nie je len kľúčom k dosiahnutiu klimatických cieľov Európskej únie (EÚ), ale je aj kľúčovou hnacou silou čistejšieho ovzdušia v európskych mestách.
Túto dohodu ešte musia formálne schváliť ministri členských štátov, aby mohla nadobudnúť platnosť.
Zdroje: Autoviny.sk, Eur-lex, Európska komisia, TS/Európsky parlament