Vodiči, pozor: Metropoly zvyšujú parkovné pre jednu kategóriu vozidiel, obmedzenia prichádzajú aj u nás
- Ceny parkovného pre autá SUV budú v niektorých metropolách vyššie
- Na Slovensku sa už objavujú prvé lokálne obmedzenia

- Ceny parkovného pre autá SUV budú v niektorých metropolách vyššie
- Na Slovensku sa už objavujú prvé lokálne obmedzenia
SUV autá, ktoré sú veľké a ťažké, si získali veľkú popularitu medzi vodičmi. Ako informuje portál tvnoviny.sk, v niektorých európskych metropolách sa pre ne zvýši cena parkovania.
Na Slovensku často vodiči týchto aut narazia na problém s parkovaním v úzkych parkovacích miestach, ktoré neboli pôvodne určené pre autá takejto veľkosti.
Čím väčšie auto, tým viac zaplatíš
Od začiatku nového roka bude stáť parkovanie džípov a iných veľkých áut v mestách ako Paríž a Lyon viac. Dôvodom je, že tieto autá majú vyššiu emisnú triedu, výkonnejšie motory a sú ťažšie a väčšie. Cena parkovania bude závisieť od veľkosti vozidla – čím je auto väčšie, tým viac zaplatíš za parkovanie.
SUV autá sa stali veľmi obľúbenými aj v našich končinách. Mnohí kupujúci si ich vyberajú kvôli ich priestorovosti a pocitu väčšej bezpečnosti.
Zatiaľ nie je v pláne zavádzať poplatky za parkovanie pre SUV autá na Slovensku, podobne ako vo Francúzsku. Niektoré slovenské mestá a obce však už začali uplatňovať určité mierne opatrenia.
V Nitre hovorca spomenul pravidlo o dočasnom parkovaní, ktoré zahŕňa, že vozidlá dlhšie ako 5,3 metra nemôžu dostať parkovaciu kartu. Ak sa auto parkuje tak, že zaberie viac priestoru, než je určené a prekračuje parkovacie čiary, podľa platných pravidiel by na tom parkovisku nemalo byť.
Niektoré slovenské obce zaviedli pravidlo, podľa ktorého pri domoch môžu parkovať iba vozidlá, ktoré majú dĺžku maximálne päť metrov.
Boj za väčšie parkovacie miesta
Stavba parkovacích domov nepočítala s autami veľkých rozmerov, ako sú SUV. Preto sú v nových parkovacích domoch parkovacie miesta často navrhnuté tak, aby ich bolo čo najviac, a nie aby poskytovali dostatočný priestor pre každé auto.
Niektorí odborníci sa domnievajú, že by sa mala zmeniť stavebná norma, aby zohľadňovala rastúce rozmery nových áut, ktoré sú naozaj väčšie než tie staršie.
Komora architektov sa snaží dosiahnuť väčšie parkovacie miesta prostredníctvom nových noriem, no sú si vedomí, že môžu čeliť odporu zo strany developerov a politických skutočností.
Povinná výbava auta 2024
Povinnú výbavu auta by mal každý aktívny vodič poznať naspamäť. V tomto roku sa v tejto súvislosti veľa diskutovalo aj o tom, že by mohol skončiť výstražný trojuholník, uvádza Topspeed.
V roku 2024 by sa mal nemal zoznam štandardnej výbavy vozidiel na Slovensku pravdepodobne zmeniť, no s konečnou istotou sa to nedá povedať. Hoci sa predpokladá, že výstražné trojuholníky budú na Slovensku aj naďalej používané, existuje možnosť, že Európska únia sa v budúcnosti rozhodne pre model používaný v Španielsku.
Spolky krajín ako Európska únia využívajú možnosť, že Brusel môže prijímať rozhodnutia s prihliadnutím na skúsenosti z jednotlivých krajín. Potom môže rozhodnúť, či rozšíri určité regulácie na všetky členské štáty.
Príkladom môže byť situácia so výstražnými trojuholníkmi v Španielsku, kde od roku 2026 bude nová povinnosť pre všetky autá, či už domáce alebo zahraničné, ktoré sa v krajine nachádzajú, používať oranžový maják.
Cestný bezpečnostný maják slúži na varovanie vodičov v prípade nehody alebo iných problémov na ceste. Poskytuje 360-stupňové blikajúce núdzové svetlo.
Keď je tento maják zapnutý, nielen, že vysiela intenzívne blikajúce svetlo, ale tiež odosiela núdzový signál do centrálneho systému španielskeho ministerstva dopravy, ktoré následne informuje príslušné záchranné služby.
Pri pohľade na Slovensko vidíme, že aj bez oranžového majáka ponúka povinná výbava auta dostatočné množstvo iných prvkov. Tieto prvky sú nevyhnutné pre vodičov, aby mohli bezpečne využívať cestnú sieť. Viac sa o povinnej výbave auta dočítaš v našom článku.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: tvnoviny.sk, Archív SIU, Topspeed