Vodiči, pozor: Na 6 úsekoch nebude potrebná diaľničná známka. Ministerstvo presadzuje výraznú zmenu
- Po novom nebude potrebné kupovať si diaľničnú známku
- Zmena sa týka obchvatov významných miest naprieč krajinou

- Po novom nebude potrebné kupovať si diaľničnú známku
- Zmena sa týka obchvatov významných miest naprieč krajinou
Slovenské diaľnice sa spoplatnia inak. Už nebude treba kupovať diaľničnú známku na celé obchvaty významných miest v krajine. Týka sa to šiestich lokalít, ale niektoré mestské diaľničné obchvaty v zozname nie sú. Minister dopravy Jozef Ráž vysvetlil dôvod.
Jeho ministerstvo musí teraz pripraviť a schváliť novú iniciatívu bezplatných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Ako uvádza portál Topspeed.sk, možno sa to nestihne do leta.
Na ktoré obchvaty sa bude nové opatrenie vzťahovať?
Vládni predstavitelia navštívili stavbu križovatky D1 a D4 počas kontrolného dňa. Pri tejto príležitosti tiež oznámili zaujímavú novinku, ktorá by mala začať platiť najneskôr v septembri 2024.
„Chcem oznámiť dobrú správu,“ uviedol premiér Robert Fico. „Minister dopravy navrhne vláde SR, aby sme oslobodili od diaľničných známok obchvaty miest. Nejaké úseky, pokiaľ ide o mestá, už sú oslobodené,“ uviedol Fico.
Fico spomenul, že nové opatrenie sa bude vzťahovať na celé obchvaty v Bratislave, Nitre, Žiline, Poprade, Prešove a Košiciach. Na týchto úsekoch nebude treba diaľničnú známku, ktorá na Slovensku stojí 60 eur za rok alebo menej, ak si kúpiš kratší variant.
„Tým sa budú odľahčovať komunikácie v mestách,“ myslí si Fico.
Hon za „mestskými“ motoristami
Štát chce prilákať viac „mestských“ motoristov na diaľnice, aj tých, ktorí dnes nekupujú diaľničnú známku a radšej idú po alternatívnej ceste nižšej triedy. Ako uvádza portál HNonline.sk, táto zmena by ich mala motivovať používať rýchle cesty.
Zároveň by to malo podporiť ekologický aspekt v mestách tým, že sa zníži cestná premávka.
Mohlo by byť viac úsekov bez potreby kupovať známku, ale štát stanovil pri výbere lokalít pravidlo. Mesto musí mať aspoň dva vstupy a výjazdy z diaľnice. Podľa ministra Ráža to napríklad Trenčín nespĺňa.
Zavedenie jednodňovej diaľničnej známky
Ministerstvo dopravy má zaviesť diaľničnú známku s jednodňovou platnosťou. Umožní to novela zákona o diaľničnej známke, ktorej návrh posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu do druhého čítania.
Zároveň už nebude možné zakúpiť diaľničnú známku s platnosťou na kalendárny rok, tá totiž nemá podľa rezortu dopravy popri existujúcej 365-dňovej diaľničnej známke svoje opodstatnenie.
Zavedenie jednodňovej diaľničnej známky je v súlade s požiadavkami európskej smernice. V novele ministerstvo upravuje aj pravidlá úhrady diaľničnej známky.
„Deň určený užívateľom vymedzených úsekov ciest je prvým dňom platnosti diaľničnej známky. Ak ide o diaľničnú známku s jednodňovou platnosťou, je to zároveň jediný deň platnosti diaľničnej známky, pričom tento deň nemusí byť určený ako deň, v ktorom došlo k úhrade diaľničnej známky,“ vysvetlil rezort.
Cieľom zavedenia jednodňovej diaľničnej známky je vyššia miera flexibility pre motoristov pri užívaní spoplatnených úsekov ciest. Jednodňová známka bude, rovnako ako ostatné, výlučne v elektronickej forme a dostupná pre domácich i zahraničných motoristov.
Účinnosť novely sa navrhuje od 1. júla 2024.
Dobudovanie základného diaľničného koridoru D1
Diaľničný úsek D1 pri Košiciach Budimír -– Bidovce postavený pomocou eurofondov slúži motoristom od konca roka 2019. Nadväzuje na naň aktuálna výstavba časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorá je financovaná taktiež s podporou Európskej únie.
Diaľnicu Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra stavali od roku 2016 tri roky. Celkové náklady na realizáciu predstavovali podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) 242 miliónov eur, z toho 169 miliónov eur išlo zo zdrojov EÚ.
„Hlavným cieľom projektu bolo dobudovanie základného diaľničného koridoru D1, čím sa zlepšili podmienky pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu a zvýšila sa plynulosť a bezpečnosť motoristov. Okrem toho, že tento úsek odklonil tranzit v smere západ – východ a opačne z mesta Košice, podstatne sa skrátil čas a prejazdená vzdialenosť,“ uviedla pre TASR NDS. Podľa diaľničiarov sa to prejavilo aj v úspore spotreby pohonných látok a emisií.
Význam úseku narastie po budúcom dobudovaní koridoru diaľnice D1 až po ukrajinskú hranicu. Zároveň časť tohto úseku je súčasťou koridoru Via Carpatia, ktorá spája Pobaltie a Poľsko s južnou Európou.
Na postavenú diaľnicu sa napojí časť rýchlostnej cesty R2, ktorá bude vytvárať juhovýchodný obchvat Košíc.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Topspeed.sk, HNonline.sk , TASR