Vodiči, pozor: Náhradné koleso je minulosťou, automobilky prichádzajú s revolučnou novinkou
- Vo viacerých nových autách by si náhradné koleso hľadal márne
- Automobilky nahrádzajú rezervu takzvanou lepiacou sadou
- Vo viacerých nových autách by si náhradné koleso hľadal márne
- Automobilky nahrádzajú rezervu takzvanou lepiacou sadou
Vieš správne použiť lepiacu sadu na pneumatiku? Mal by si. V mnohých nových autách už náhradné koleso totiž nenájdeš. Ako informuje portál Noviny.sk, automobilky radšej dávajú do vozidiel lepiacu sadu, hlavne kvôli úspore, ale veľa vodičov má s jej použitím problémy.
Pichnutá pneumatika môže vydržať len chvíľu. Ale bez možnosti vymeniť koleso za náhradné to môže byť oveľa horšie. Nájsť náhradné koleso v novom aute sa stáva zriedkavosťou. Dnes väčšina výrobcov áut preferuje používať lepiacu sadu, a to hneď z rôznych dôvodov.
„Hlavný dôvod je šetrenie miesta v batožinovom priestore, ale zároveň, samozrejme, hmotnosť, pretože s hmotnosťou idú hore aj emisie a to je taký relatívne elegantný spôsob, ako sa tomuto vyhnúť,“ uviedol Juraj Hrivnárik, motoristický novinár.
„Tá sada môže byť taká, že zalepí sa defekt alebo môže byť aj taká, že sa dovnútra nastrieka pena, ktorá stvrdne,“ ozrejmil pre Noviny.sk Jozef Drahovský, dopravný analytik.
Ako túto sadu použiť správne?
Dopravní experti hovoria, že mnohí vodiči zápasia s tým, ako správne použiť lepiacu sadu. Často ani nevedia, ako postupovať podľa návodu, ktorý je súčasťou sady.
„Väčšina ľudí nie je tak technicky schopná, aby si pneumatiku vedela zalepiť,“ doplnil Drahovský.
„Je tam vždycky príbalový leták na použitie, takže podľa neho keď pôjdu tak budú vedieť použiť tú opravnú sadu, aby vedeli s tým kolesom prísť do toho servisu,“ uviedol majiteľ autoservisu v Bratislave Peter Florek.
Jazda bez rezervnej pneumatiky
Automechanici však upozorňujú aj na jeden háčik pri používaní dojazdovej rezervnej pneumatiky.
„To auto tak nefunguje, nemá správne jazdné vlastnosti, ABS-ko nemusí fungovať, diferenciál takisto to nemusí zhltnúť lebo je to iný rozmer,“ upresnil Florek.
Čo keď ťa ale zastavia policajti a v aute nájdu namiesto rezervnej pneumatiky len lepiacu sadu?
„Môžete mať prostriedok na takzvanú bez montážnu opravu poškodenej pneumatiky umožňujúcej dočasné použitie. Ľudovo povedané, môžete mať namiesto kolesa rezervu aj takzvanú lepiacu súpravu,“ uviedol Ľuboš Kasala, dopravný inžinier Zelená vlna.
Prenosné tabuľky
Čo sa týka slovenských vodičov, mnohí z nich tiež nevedia, že podľa aktuálnej legislatívy sa kupujúci nového vozidla môžu rozhodnúť pre ponechanie si tabuľky s evidenčným číslom z vozidla, ktoré následne môže prideliť na svoje ďalšie vozidlo.
Ako sme ťa už informovali, „týmto sa vyšlo v ústrety okrem iného motoristom, ktorí predtým požiadali o vydanie voliteľnej tabuľky ,na želanie‘ za zvýšený správny poplatok“, píše Topspeed.
Ak chce vodič túto možnosť využiť, mal by myslieť na to, že urobiť tak musí v konkrétnej lehote. Ministerstvo vnútra uviedlo, že pri predaji vozidla si jeho vlastník môže nechať tabuľky s EČV. Prideliť ich na nové vozidlo však môže maximálne do jedného roka.
„Tabuľky sú teda prenosné pri zmene bydliska či pri výmene vozidla, čo prináša úspory,“ dodáva rezort vnútra.
Novelizácia vyhlášky o dopravnom značení sa presúva
Novelizácia vyhlášky o dopravnom značení, ktorá mala priniesť aj povinnosti pre samosprávy, nezačne platiť 1. apríla. Ministerstvo vnútra (MV) sa so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS) dohodlo na posune jej účinnosti na rok 2029. Dôvodom je aj to, že samosprávy na to nemajú dostatočné finančné prostriedky, absentuje tiež informovanie verejnosti. Informovali o tom na pondelkovej tlačovej konferencii.
„Vyhláška mala prísť so zásadnými zmenami v rámci dopravného značenia. Urobíme to až vtedy, keď budú na to všetci zainteresovaní na to absolútne pripravení,“ skonštatoval minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Vyhláška mala podľa šéfa rezortu vnútra skomplikovať plynulosť a bezpečnosť na cestách. Zároveň by predstavovala vysoké finančné náklady pre štát, najmä Slovenskú správu ciest a železnice, ale aj jednotlivé obce a mestá na Slovensku, ktoré spravujú väčšinu ciest. Tie však dostatočnými finančnými prostriedkami na výmenu dopravného značenia v súčasnosti nedisponujú.
Minister v súvislosti s odkladom účinnosti novelizácie vyhlášky avizuje aj zriadenie pracovnej skupiny, aby sa štát, samosprávy i vodiči mohli a vedeli pripraviť. Jej súčasťou by mohlo byť ministerstvo vnútra i dopravy, ZMOS, Únia miest Slovenska či SK8.
„Týchto päť rokov nechceme nechať na nejaký stratený čas,“ ubezpečil Šutaj Eštok s tým, že prioritou je aktuálne pripravenosť na autonómnu dopravu, hoci do budúcnosti treba zvážiť aj dopravné trendy. Cieľom je zabezpečiť hladkú a bezpečnú cestnú premávku. Nevylučuje ani informačnú kampaň.
Zdroje: Noviny.sk, TASR, Archív SIU, Topspeed