Lepíš si nálepky na auto? Pozor na to kde, nemusíš prejsť cez STK
- Svojvoľné upravovanie tabuliek s evidenčným číslom vozidla spôsobuje problémy
- Vodiči nemusia vo viacerých prípadoch prejsť technickou kontrolou
- Svojvoľné upravovanie tabuliek s evidenčným číslom vozidla spôsobuje problémy
- Vodiči nemusia vo viacerých prípadoch prejsť technickou kontrolou
Ľudia si lepia na autá rôzne nálepky. Niektoré vyjadrujú, čo majú radi alebo v čo veria, ako napríklad hudobné skupiny, športové tímy alebo politické strany. Vtipné výroky na nálepkách tiež nie sú výnimkou. Na Slovensku je bežné vidieť na autách nálepky v tvare rybičky, ktoré ukazujú náboženské presvedčenie vodiča, alebo nálepky podporujúce Rusko vo vojne s Ukrajinou.
Nálepky môžu mať aj praktické využitie, ako sú kontaktné informácie. Taxislužby často majú na aute nálepku s údajmi o prevádzke. Niekedy vodiči dávajú vedieť, že vo vozidle prepravujú zvieratá alebo deti.
Nálepky a fólie sa tiež používajú na reklamu, hlavne na služobných autách alebo u živnostníkov, ktorí takto propagujú svoje služby.
Existujú aj vodiči, ktorí si prispôsobujú vzhľad evidenčných čísiel na autách nálepkami, aby skryli symboly Európskej únie alebo zmenili dizajn na atraktívnejší. Avšak nie všetky nálepky sú podľa pravidiel a môžu spôsobiť problémy pri technickej kontrole auta.
Pozor na umiestnenie
Keď si vodiči sami menia vzhľad tabuliek s evidenčným číslom auta, môžu mať problémy. Dôležité je vedieť, že táto tabuľka nepatrí majiteľovi auta, ale štátu.
Zákon o cestnej premávke hovorí, že policajt môže zadržať doklady o evidencii auta, ak je evidenčné číslo na aute ťažko čitateľné, poškodené alebo nesprávne umiestnené.
Čitateľnosť znamená, že sa musí dať ľahko rozpoznať. Ak niekto prelepí štátne symboly, písmena SK alebo symboly EÚ, môže to byť problém. Aj zmena farby tabuľky môže spôsobiť ťažkosti.
Auto s takto upraveným evidenčným číslom alebo svetlami môže byť považované za nevhodné na jazdu na cestách, rovnako ako keby malo inak zmenenú tabuľku.
Tiež nie je dovolené lepiť na auto nálepky, ktoré vyzerajú ako evidenčné číslo. Záleží na tom, čo nálepka zobrazuje, či už prekrýva svetlo alebo oficiálne evidenčné číslo.
„Na tabuľke s evidenčným číslom ani v jej blízkosti na vozidle s výnimkou poznávacej značky Slovenskej republiky alebo značky s písmenami CD alebo CC nesmú byť umiestnené nijaké nápisy ani označenia, ktoré by bránili riadnej čitateľnosti evidenčného čísla,“ uvádza portál slovensko.sk.
Nálepky na svetlách tiež spôsobujú problémy, pretože zhoršujú výkon svetlometov. Technik na technickej kontrole môže rozhodnúť, že auto nie je vhodné na používanie na cestách.
Fólie a slnečné clony
Fólie na oknách aut sú ďalším typom nálepiek. Ministerstvo dopravy SR upravuje ich používanie na oknách áut prostredníctvom vyhlášky.
Ak chceš na auto dať fólie, musia ich odborne nainštalovať pracovníci so špeciálnym školením od výrobcu alebo jeho zástupcu. Po inštalácii dostaneš potvrdenie, ktoré musíš pridať do dokladov auta, čiže do technického preukazu.
Je dôležité vedieť, že Ministerstvo dopravy na Slovensku nepovoľuje tónovanie predného skla a predných bočných okien. Teda fólie môžeš legálne použiť len na zadných bočných oknách a na zadnom sklíčku.
Nielen rodičia s deťmi si kupujú slnečné clony, ktoré vlastne fungujú ako fólie proti slnku. Tieto fólie sa zvyčajne prilepujú na vnútornú stranu okna a dajú sa ľahko zložiť. Slnečné clony, vrátane tých pevných s prísavkami na okno, obvykle nepredstavujú problém pri technickej kontrole.
Na ktorých miestach sú zakázané?
Umiestňovanie fólií a tónovanie skiel na autách, či už ide o protislnečné fólie, reklamné, tónovacie alebo bezpečnostné fólie, ktoré znižujú priepustnosť svetla, má svoje pravidlá. Tieto úpravy sú povolené, ale podliehajú určitým podmienkam.
Na osobných autách a malých nákladných vozidlách (kategórie M1 a N1) je možné tieto fólie umiestniť na zadné bočné okná a zadné sklo, ak má vozidlo pravé vonkajšie spätné zrkadlo. Pri vozidlách určených pre prepravu viacerých osôb (kategórie M2 a M3), ako sú napríklad autobusy, sa tónovanie môže aplikovať na zadné sklo a bočné okná určené pre výhľad cestujúcich, ale nie na dvere z pozície vodiča. Tieto okná musia zároveň zachovať aspoň 50 % priepustnosti svetla a umožniť viditeľnosť dovnútra vozidla.
Pre všetky ostatné typy vozidiel mimo kategórií M1, M2, M3 a N1 je dovolené umiestniť fólie na zadné sklo a bočné okná, ktoré slúžia pre výhľad cestujúcich, s výnimkou dverí z pozície vodiča. Bezpečnostné fólie na ochranu proti rozbitiu skla, ktoré musia byť číre, sú povolené na všetkých oknách osobných a nákladných vozidiel, okrem predného skla.
Tónovanie alebo umiestnenie fólií na čelnom skle a predných bočných sklách na strane vodiča a spolujazdca je zakázané. Existuje však výnimka pre zatemňovací pás, ktorý musí spĺňať konkrétne požiadavky.
Zatemňovací pás musí byť umiestnený tak, aby nezakrýval dôležitú časť čelného skla a musí zabezpečiť ochranu proti oslneniu. Má mať plynulý prechod zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla, alebo bez plynulého prechodu musí poskytovať najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla.
Pás môže zasahovať najviac 100 mm od horného okraja čelného skla a musí byť rovnaký po celej jeho šírke. Dôležité je, že nemôže meniť farbu svetelných signálov a návestných svetiel.
Policajt ti môže ľahko zadržať osvedčenie o evidencii vozidla
Problémy môžu vodičom narobiť aj stamevené koncové svetlá na aute.
„V prípade, že vozidlá používajú komponenty, ktoré nespĺňajú náležité technické požiadavky, respektíve sú komponenty použité na iné účely, ako boli schválené štátnym dopravným úradom, je policajt oprávnený zadržať aj osvedčenie o evidencii vozidla,“ uviedla hovorkyňa trnavskej krajskej polície Martina Kredatusová pre noviny.sk.
Podľa odborníka by mohli vodičovi za stmavené koncové svetlá na aute pracovníci STK pri najbližšej kontrole zobrať papiere od auta.
„Pokiaľ sa zistí, že tá úprava tam bola vykonaná pred technickou prehliadkou a ten technik to opomenul, tak by ten technik z toho mohol mať problémy, vrátane finančnej sankcie,“ uviedol majiteľ autoškoly Igor Dolanský.
To isté platí aj pri už spomínaných tmavých fóliách na predných oknách auta.
Ak si na zadné okná svojho auta prilepil tmavé fólie, ktoré tam neboli od začiatku, a nemáš pri kontrole od nich certifikát, môžeš za to dostať pokutu. „Treba mať doklad,“ uviedol Dolanský.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoviny.sk, slovensko.sk, Ministerstvo dopravy SR