Vodiči, pozor: Susedná krajina zavádza novú reštrikciu. Kamery rozhodnú, kto prejde do centra
- Susedná krajina presadzuje novinku, ktorá obmedzí motoristov vrátane turistov
- Okolo novej reštrikcie prebieha diskusia už dlhšie
- Susedná krajina presadzuje novinku, ktorá obmedzí motoristov vrátane turistov
- Okolo novej reštrikcie prebieha diskusia už dlhšie
Viedeň zavádza nové opatrenie, ktoré má obmedziť používanie áut motoristami vrátane turistov. Na vynútenie nového zákazu vjazdu použijú kamery, ktoré zabránia neoprávneným vozidlám vstupovať do centra hlavného mesta Rakúska.
Ako informuje portál Topspeed, možno ťa to prekvapí, ale aj tvoje auto môže skončiť na zozname nežiaducich vozidiel. Diskusia o tejto reštrikcii prebieha už nejaký čas a jej cieľom je pridať viac zelených plôch a nových cyklopruhov do tohto mesta.
Výnimka iba pre vybrané skupiny vodičov
Výnimka na vjazd do centra Viedne sa bude vzťahovať len na miestnych obyvateľov, pravdepodobne však aj na krátkodobých návštevníkov, ako sú napríklad tí, čo využívajú verejné garáže, miestne podniky, vozidlá verejných služieb alebo aj taxíky.
Kamery vždy automaticky skontrolujú nepovolené vstupy na vchodoch do obmedzených zón. Za neoprávnený vjazd hrozia pokuty.
Pred zavedením takýchto pravidiel musí Rakúsko najprv zmeniť svoje zákony. Aj keď to bolo pôvodne v pláne, úprava legislatívy sa v konečnom dôsledku zasekla. Federálna vláda za to čelí mimoriadnej kritike. Podporu pre zmenu legislatívy vyjadrilo viacero rakúskych miest, ako Viedeň, Linz, St. Pölten a Leoben.
Po vzore Talianska
Rakúske mestá už dlho vyzývajú na zavedenie systému, ktorý by umožňoval kontrolovať a regulovať vjazd áut do miest, inšpirovaný už existujúcim systémom v Taliansku, ako informuje portál Heute.at.
Podľa výsledkov odbornej štúdie by zavedenie zákazu vjazdu do centier znížilo počet áut výrazne. Očakáva sa, že do centra Viedne by denne vchádzalo o 15 700 vozidiel menej než v súčasnosti. Takýto pokles by mal za následok zmenšenie obsadenosti parkovacích miest v regulovaných zónach približne o štvrtinu.
To by mohlo otvoriť priestor pre ekologické iniciatívy a zároveň by mohlo viesť k zmierneniu dopravnej situácie, čo by vodičom umožnilo stráviť menej času v dopravných zápchach.
Semafory bez zeleného blikania
Nejde však o jedinú zmenu na cestách u našich susedov. Ako sme ťa už informovali, v Rakúsku dochádza k zmene pravidiel cestnej premávky, ktorá zavádza nový typ semaforov. Niektoré úseky prestanú používať fázu zeleného blikania, ktorá predchádza koncu povoleného prechodu cez križovatku.
Ministerka dopravy Leonore Gewesslerová predkladá návrh zákona, ktorý umožní používanie semaforov bez fázy zeleného blikania. Ako príklad podpory jej argumentov slúži experimentálny semafor v Linzi na diaľnici A7 (Franzenhausweg), ktorý mení farby každú sekundu v poradí zelená, žltá, červená, žltá, zelená, bez akéhokoľvek blikania.
Test, ktorý mohol zlepšiť plynulosť premávky na cestách, teraz čiastočne motivuje nové pravidlá pre semafory. Rakúske úrady už skúšali semafory bez zeleného blikania. Návrh nového zákona však zahŕňa viacero opatrení, vrátane pomalšieho menenia semaforových farieb.
Inovatívne spôsoby riadenia dopravy sa v experimentoch ukázali ako účinné pri riešení dopravných zápch. Dosiahli úspech skrátením doby žltej fázy a vypustením blikajúcej zelenej.
Ministerstvo vnútra má však niekoľko výhrad k tomuto návrhu. Nové pravidlá by sa mali uplatňovať len na niektorých semaforoch, predovšetkým v tých najrušnejších oblastiach, ako sú prístupy k mestským diaľniciam, možno len v určitých časoch. Je tiež dôležité zdôrazniť, že prechádzanie na červenú zostáva zakázané s možnosťou pokuty, nezávisle od typu semaforu.
Podľa rakúskeho ministerstva vnútra by rôzne metódy riadenia semaforov v krajine mohli viesť k „zmätku medzi účastníkmi cestnej premávky, čo by mohlo ohroziť bezpečnosť dopravy“. Naopak, rakúsky diaľničný správca Asfinag podporuje uvedený návrh nového fungovania semaforov.
Zdroje: Topspeed, Archív SIU, Heute.at