Vodiči, pozor: Úsekové meranie rýchlosti na diaľnici môže byť realitou, dôvod ťa prekvapí

  • Cestári majú strach o svoje životy
  • Je načase meniť správanie motoristov, hovorí generálny riaditeľ NDS
  • Pomôcť by mohlo úsekové meranie rýchlosti
Cestári prenášajú zátarasu na ceste a autá na diaľnici
Ilustračné foto TASR/Roman Hanc, Unsplash/Michiel Annaert
  • Cestári majú strach o svoje životy
  • Je načase meniť správanie motoristov, hovorí generálny riaditeľ NDS
  • Pomôcť by mohlo úsekové meranie rýchlosti

Denne pracujú na našich cestách a aj napriek tomu sú kritizovaní, že tam nie sú vtedy, keď je ich najviac treba. Keď dorazia, vodiči ich nerešpektujú, jazdia okolo nich nebezpečne alebo sledujú displej mobilu. 

Cestári, ktorí pracujú na diaľniciach, majú strach o svoje životy. Ako informuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo svojom vyhlásení, v uplynulom čase sa stretávajú čoraz intenzívnejšie s ignoranciou a aroganciou vodičov priamo počas výkonu povolania.

„Za posledných 6 mesiacov sa už takmer 20-krát stalo, že motorista alebo kamionista narazil do nášho mechanizmu, zásahového vozidla, našej Diaľničnej patroly, nášho pracoviska, kde pracovali diaľničiari,“ uvádza NDS vo svojom vyhlásení.

Správanie motoristov je na čase zmeniť. Vladimír Jacko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS, vidí riešenie v úsekovom meraní rýchlosti vodičov.  

Živý terč pre motoristov

Naši zamestnanci sa nemôžu báť o svoj holý život pri výkone svojej práce, ktorú si plnia zodpovedne, s dennodenným nasadením a ich život je pre mňa prioritou. Víziou našej firmy je nulová úrazovosť zamestnancov. Je načase meniť správanie motoristov. Som veľmi rád, že v napĺňaní tohto cieľa budú s nami súčinní aj kolegovia z dopravnej polície,“ konštatuje Jacko.

Posledný smrteľný úraz zamestnanca zaznamenala NDS pri výkone práce na diaľnici v roku 2019.

Podobné situácie, kedy sa z ťažkého mechanizmu alebo dopravného značenia stane nárazová zóna a živý terč, sa dotýkajú aj iných zložiek – hasičov, policajtov, odťahových spoločností či záchranárov.

K mnohým nehodám prichádza aj uprostred dňa aj v úsekoch s dobrou viditeľnosťou, pričom sú signalizačné zariadenia (svietiace šípky, rotujúce svetlá na streche dodávok, kužele) zásahových vozidiel zapnuté a viditeľné.

„Počas piatich mesiacov tohto roka evidujeme na diaľniciach 199 nehôd, sedem z nich malo fatálne následky, pri šiestich dokonca asistoval alkohol. Apelujem na vodičov, aby zodpovedne pristupovali k šoférovaniu a nepodceňovali svoje schopnosti,“ uviedol Tomáš Vrábel, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ.

Bezpečnostná kampaň NDS

NDS chce na nebezpečné správanie slovenských motoristov poukázať a plánuje za pomoci veľkej bezpečnostnej kampane zvýšiť povedomie o potrebe bezpečného a zodpovedného štýlu jazdy. 

Okrem toho ale NDS vykonáva aj iné aktívne opatrenia, aby zabezpečila svojim zamestnancom bezpečnosť na cestách.

Cestári opravujú cestu
zdroj: TASR/Roman Hanc

„Za účelom predídeniu nehodám pred opravovanými úsekmi diaľnic či rýchlostných ciest inštalujeme bezpečnostné vodiace prahy, mimoriadny dôraz kladieme na novovypracované bezpečnostné schémy, ale aj na reflexné prvky na oblečení pracovníkov či na prvky bezpečnosti na vozidlách, aby boli viditeľné aj v noci či za ostrého slnečného žiarenia,“ uviedol Ladislav Bariak, člen predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Bezpečnosť na cestách zabezpečuje napríklad aj líniové riadenie dopravy na úsekoch s vysokou intenzitou. Prispieva dokonca aj k informovaniu vodičov. 

Vodiči by sa meraniu nevyhli

Výraznejší vplyv na správanie vodičov by ale mohlo priniesť úsekové meranie rýchlosti. Najčastejším dôvodom nebezpečných, občas až fatálnych nehôd, je nerešpektovanie predpísanej zníženej rýchlosti a nepozornosť vodičov.

Pomôcť by teda mohli kamery a úsekové meranie rýchlosti, a to tak statické, ako aj mobilné s presunom na exponované pracoviská na diaľniciach a iné dôležité miesta.

Metóda merania rýchlosti vozidiel na určitom úseku cesty, známa ako úsekové meranie rýchlosti, funguje na základe merania času, ktorý vozidlo potrebuje na prejdenie daného úseku cesty. Následne sa vypočíta rýchlosť na základe tohto času a dĺžky úseku.

Ako uvádza portál Autoviny.sk, úsekové meranie rýchlosti považujú mnohí za spravodlivejšiu a spoľahlivejšiu metódu v porovnaní s klasickým meraním rýchlosti pomocou radaru alebo laseru. Dôvodom je schopnosť poskytnúť presnejší obraz o správaní vodičov na dlhšom úseku cesty a nemožnosť jednoducho sa mu vyhnúť únikom pred meraním.

Na účely úsekového merania rýchlosti sa často využívajú kamery, ktoré sledujú vozidlá na ceste a zaznamenávajú čas ich prejdenia konkrétnym bodom. Tieto snímky sú následne odoslané do systému, ktorý vyhodnocuje rýchlosť vozidla.

Ak je zaznamenaný priestupok, ako napríklad prekročenie rýchlosti, systém následne iniciuje ďalšie kroky. V ideálnom prípade sa uplatňuje princíp objektívnej zodpovednosti.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: NDS, Autoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá