Vodiči, pozor: Za ignorovanie tohto bežného pravidla hrozí pokuta aj 798 eur
- Hmotnosť vozidla zohráva dôležitú úlohu
- Každý osobný automobil má predpísané maximálne zaťaženie na každú z náprav
- Dávaj pozor na mastné pokuty
- Hmotnosť vozidla zohráva dôležitú úlohu
- Každý osobný automobil má predpísané maximálne zaťaženie na každú z náprav
- Dávaj pozor na mastné pokuty
Pre vodičov motorových vozidiel platí pravidlo, ktoré veľmi často ignorujú. Týka sa nosnosti ich vozidiel, čo je v podstate rozdiel medzi celkovou hmotnosťou vozidla a hmotnosťou vozidla bez nákladu.
Ako uvádza portál Autoviny, pre každý osobný automobil sú stanovené maximálne zaťaženia pre každú z náprav, tieto údaje nájdu motoristi v osvedčení o evidencii daného vozidla.
Zisti, aká vysoká môže byť pokuta za prekročenie rýchlosti o 10 km/h, ktorá súvisí aj s meraním hmotnosti vozidla a/alebo jazdnej súpravy.
Vysoké sankcie
Vodiči väčšinou neberú do úvahy predpísanú nosnosť svojho vozidla uvedenú v osvedčení o evidencii, hoci je pravda, že v praxi sa zriedkakedy dosiahne užitočná hmotnosť vozidla.
Toto sa môže stať napríklad, ak v aute cestuje viac osôb s vyššou telesnou hmotnosťou – ak je maximálna nosnosť vozidla 400 kg a v aute sedí päť osôb s hmotnosťou 100 kg, ide o porušenie zákona.
Preťaženie vozidla alebo zadnej nápravy sa môže vyskytnúť aj v prípade, keď vodič prepravuje v batožinovom priestore stavebný materiál, ktorého hmotnosť si predtým neoveril alebo ju nesprávne odhadol.
Samotný automobil zvyčajne zvládne prepravu nákladu, ktorý prekračuje jeho oficiálne schopnosti. Z hľadiska zákona však ide o porušenie predpisov a tie môžu byť v prípade odhalenia trestané sankciami.
Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní (verzia platná od 8/2022)
§ 51 Preprava nákladu ods. 1 Prekročenie najväčšej prípustnej hmotnosti:
- do 10 % – 50 eur
- nad 10 % do 15 % – 90 €
- nad 15 % do 20 % – 170 €
- nad 20 % do 25 % – 280 €
- nad 25 % do 30 % – 390 €
- nad 30 % do 35 % – 500 €
- o viac ako 35 % – 650 €
Vyššie sankcie ale avizuje Zákon o cestnej premávke (§ 139a ods. 9):
- do 10 % – 99 €
- nad 10 % do 15 % – 231 €
- nad 15 % do 20 % – 342 €
- nad 20 % do 25 % – 450 €
- nad 25 % do 30 % – 570 €
- nad 30 % do 35 % – 681 €
- o viac ako 35 % – 798 €
Mastná pokuta za prekročenie rýchlosti
V zákone o cestnej premávke č. 8/2009 sa okrem pokút za priame porušenie stanovuje aj pokuta, ktorá súvisí s hmotnosťou vozidla alebo jazdnej súpravy, avšak nepriamo. Táto pokuta je spojená s preťažením vozidla, ktoré sa týka jeho nosnosti a maximálneho zaťaženia.
Ak vodič preváža náklad alebo prepravuje osoby a tým spôsobí prekročenie stanovenej hmotnosti vozidla, môže byť potrestaný pokutou.
Aj keď táto pokuta nie je priamo spojená s uvedením hmotnosti v osvedčení o evidencii, je stále súčasťou predpisov o cestnej premávke, aby sa zabezpečilo, že vodiči dodržiavajú stanovené obmedzenia a bezpečnostné normy týkajúce sa hmotnosti a zaťaženia vozidiel.
Na mieste, kde sa vykonáva meranie hmotnosti vozidla, je často obmedzená rýchlosť meraných vozidiel. Ak vodič prekročí túto obmedzenú rýchlosť o 10 km/h alebo viac, môže mu byť uložená pokuta vo výške 798 eur, podľa ustanovenia § 139a ods. 2) zákona o cestnej premávke č. 8/2009:
„Držiteľovi vozidla, ktorý porušil povinnosť podľa § 6a písm. b), orgán Policajného zboru uloží pokutu vo výške 798 eur, ak bola prekročená rýchlosť o viac ako 10 km h-1 v mieste merania hmotnosti podľa § 6a písm. g) označenom dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.“
Pravidelná kontrola vozidla
Ako sme ťa informovali, s vlastnením vozidla sa spája mnoho povinností, na ktoré keď si vodiči zvyknú, ani ich neriešia. Jednou z nich je STK – čiže pravidelná technická kontrola stavu vozidla. Tá je podľa Carbi povinná pre všetkých majiteľov áut, ktoré sú prihlásené v evidencii. Súčasťou STK je aj emisná kontrola. Pri nej sa zisťuje, či motor spĺňa stanovené limity emisií a dopad na životné prostredie.
Táto kontrola trvá 45 minút až hodinu a technik sa pri nej sústredí na riadenie, brzdy, odpruženie, airbagy, rýchlomer a batériu. Okrem toho však dbá aj na karosériu, výfuk, benzínovú zátku a v neposlednom rade aj pneumatiky, svetlá, dvere, bezpečnostné pásy, ŠPZ, čelné sklo a stierače. Možno tak skonštatovať, že ide o kompletnú prehliadku vozidla.
STK je povinné absolvovať každé 2 roky. V prípade malých motocyklov ide o 4 roky.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoviny.sk, Archív SIU, Carbi.sk