Vodiči, pozor: Za ignorovanie tohto bežného pravidla hrozí pokuta aj 798 eur

  • Hmotnosť vozidla zohráva dôležitú úlohu
  • Každý osobný automobil má predpísané maximálne zaťaženie na každú z náprav
  • Dávaj pozor na mastné pokuty
Auto na ceste a terminál s kartou
Ilustračné foto Unsplash/@awsmsky, TASR/Michal Svítok
  • Hmotnosť vozidla zohráva dôležitú úlohu
  • Každý osobný automobil má predpísané maximálne zaťaženie na každú z náprav
  • Dávaj pozor na mastné pokuty

Pre vodičov motorových vozidiel platí pravidlo, ktoré veľmi často ignorujú. Týka sa nosnosti ich vozidiel, čo je v podstate rozdiel medzi celkovou hmotnosťou vozidla a hmotnosťou vozidla bez nákladu.

Ako uvádza portál Autoviny, pre každý osobný automobil sú stanovené maximálne zaťaženia pre každú z náprav, tieto údaje nájdu motoristi v osvedčení o evidencii daného vozidla. 

Zisti, aká vysoká môže byť pokuta za prekročenie rýchlosti o 10 km/h, ktorá súvisí aj s meraním hmotnosti vozidla a/alebo jazdnej súpravy. 

Vysoké sankcie

Vodiči väčšinou neberú do úvahy predpísanú nosnosť svojho vozidla uvedenú v osvedčení o evidencii, hoci je pravda, že v praxi sa zriedkakedy dosiahne užitočná hmotnosť vozidla.

Toto sa môže stať napríklad, ak v aute cestuje viac osôb s vyššou telesnou hmotnosťou – ak je maximálna nosnosť vozidla 400 kg a v aute sedí päť osôb s hmotnosťou 100 kg, ide o porušenie zákona.

Preťaženie vozidla alebo zadnej nápravy sa môže vyskytnúť aj v prípade, keď vodič prepravuje v batožinovom priestore stavebný materiál, ktorého hmotnosť si predtým neoveril alebo ju nesprávne odhadol.

Samotný automobil zvyčajne zvládne prepravu nákladu, ktorý prekračuje jeho oficiálne schopnosti. Z hľadiska zákona však ide o porušenie predpisov a tie môžu byť v prípade odhalenia trestané sankciami.

Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní (verzia platná od 8/2022) 

§ 51 Preprava nákladu ods. 1 Prekročenie najväčšej prípustnej hmotnosti:

  • do 10 % – 50 eur
  • nad 10 % do 15 % – 90 €
  • nad 15 % do 20 % – 170 €
  • nad 20 % do 25 % – 280 €
  • nad 25 % do 30 % – 390 €
  • nad 30 % do 35 % – 500 €
  • o viac ako 35 % – 650 €

Vyššie sankcie ale avizuje Zákon o cestnej premávke (§ 139a ods. 9):

  • do 10 % – 99 €
  • nad 10 % do 15 % – 231 €
  • nad 15 % do 20 % – 342 €
  • nad 20 % do 25 % – 450 €
  • nad 25 % do 30 % – 570 €
  • nad 30 % do 35 % – 681 €
  • o viac ako 35 % – 798 €

Mastná pokuta za prekročenie rýchlosti

V zákone o cestnej premávke č. 8/2009 sa okrem pokút za priame porušenie stanovuje aj pokuta, ktorá súvisí s hmotnosťou vozidla alebo jazdnej súpravy, avšak nepriamo. Táto pokuta je spojená s preťažením vozidla, ktoré sa týka jeho nosnosti a maximálneho zaťaženia.

Ak vodič preváža náklad alebo prepravuje osoby a tým spôsobí prekročenie stanovenej hmotnosti vozidla, môže byť potrestaný pokutou.

Aj keď táto pokuta nie je priamo spojená s uvedením hmotnosti v osvedčení o evidencii, je stále súčasťou predpisov o cestnej premávke, aby sa zabezpečilo, že vodiči dodržiavajú stanovené obmedzenia a bezpečnostné normy týkajúce sa hmotnosti a zaťaženia vozidiel.

Na mieste, kde sa vykonáva meranie hmotnosti vozidla, je často obmedzená rýchlosť meraných vozidiel. Ak vodič prekročí túto obmedzenú rýchlosť o 10 km/h alebo viac, môže mu byť uložená pokuta vo výške 798 eur, podľa ustanovenia § 139a ods. 2) zákona o cestnej premávke č. 8/2009:

„Držiteľovi vozidla, ktorý porušil povinnosť podľa § 6a písm. b), orgán Policajného zboru uloží pokutu vo výške 798 eur, ak bola prekročená rýchlosť o viac ako 10 km h-1 v mieste merania hmotnosti podľa § 6a písm. g) označenom dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.“

Pravidelná kontrola vozidla

Ako sme ťa informovali, s vlastnením vozidla sa spája mnoho povinností, na ktoré keď si vodiči zvyknú, ani ich neriešia. Jednou z nich je STK – čiže pravidelná technická kontrola stavu vozidla. Tá je podľa Carbi povinná pre všetkých majiteľov áut, ktoré sú prihlásené v evidencii. Súčasťou STK je aj emisná kontrola. Pri nej sa zisťuje, či motor spĺňa stanovené limity emisií a dopad na životné prostredie.

Táto kontrola trvá 45 minút až hodinu a technik sa pri nej sústredí na riadenie, brzdy, odpruženie, airbagy, rýchlomer a batériu. Okrem toho však dbá aj na karosériu, výfuk, benzínovú zátku a v neposlednom rade aj pneumatiky, svetlá, dvere, bezpečnostné pásy, ŠPZ, čelné sklo a stierače. Možno tak skonštatovať, že ide o kompletnú prehliadku vozidla.

STK je povinné absolvovať každé 2 roky. V prípade malých motocyklov ide o 4 roky. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Autoviny.sk, Archív SIU, Carbi.sk

Najnovšie videá

Trendové videá