Vodiči, pozor: Zmeny na cestách u našich susedov výrazne ovplyvnia aj Slovákov

  • Podľa rakúskeho ministerstva vnútra by rôzne metódy riadenia semaforov v krajine mohli viesť k zmätku
  • Testy však skončili úspešne
semafor
Ilustračný obrázok Unsplash/Eliobed Suarez
  • Podľa rakúskeho ministerstva vnútra by rôzne metódy riadenia semaforov v krajine mohli viesť k zmätku
  • Testy však skončili úspešne

Novelizácia pravidiel cestnej premávky v Rakúsku prináša nový typ semaforov. Na niektorých úsekoch sa má odstrániť fáza zeleného blikania, ktorá sa objavuje pred koncom povoleného prechodu cez križovatku. Poukázal na to portál Topspeed.

Ministerka dopravy Rakúska Leonore Gewessler navrhuje zákon tak, aby semafory bez fázy zeleného blikania boli legálne a experimentálny semafor v Linzi na diaľnici A7 (Franzenhausweg) slúži ako podpora jej argumentov. Tento semafor mení farby každú sekundu bez blikania – zelenú, žltú, červenú, žltú, zelenú.

Test, ktorý mal za cieľ potenciálne zvýšiť prechodnosť cestného úseku, sa teraz zdá byť čiastočne inšpiráciou pre nové pravidlá semaforov. Rakúšania počas testu vyskúšali fungovanie semaforov bez blikajúcej zelenej fázy. Navrhovaný obsah nového zákona však obsahuje širšie ustanovenia, vrátane možnosti pomalšieho prepínania farieb.

Inovatívne systémy riadenia dopravy údajne preukázali svoju efektivitu v rámci vedeckých experimentov pri zvládaní dopravných zápch. Úspech má byť dosiahnutý skrátením žltej fázy a odstránením fázy zeleného blikania.

Ministerstvo vnútra Rakúska však vyjadrilo obavy v súvislosti s týmto návrhom. Nové pravidlá by mali platiť len na vybraných semaforoch, hlavne na frekventovaných miestach, napríklad pri vjazdoch na preplnené mestské diaľnice, a to možno iba v určitých časoch. Dôležité je poznamenať, že prejazd na červenú by bol stále zakázaný pod hrozbou pokuty bez ohľadu na druh semaforu.

Podľa rakúskeho ministerstva vnútra by rôzne metódy riadenia semaforov v krajine mohli viesť k „zmätku medzi účastníkmi cestnej premávky, čo by mohlo ohroziť bezpečnosť dopravy.“ Naopak, rakúsky diaľničný správca Asfinag podporuje návrh nového fungovania semaforov.

Zvrat na slovenských cestách >>>

Hoci mali upravené pravidlá týkajúce sa slovenských ciest vstúpiť do platnosti už 1. apríla 2024, zrejme k tomu dôjde až v apríli 2029. Ako totiž informuje agentúra TASR, rezort vnútra prišiel s návrhom predĺženie prechodného odbobia, ktoré by malo pôvodne skončiť tento rok. Návrh je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní. 

Podľa ministerstva je cieľom tohto kroku zabrániť chaosu na cestách a neželanému stavu čo sa týka dopravného značenia. 

Rezort argumentuje potrebou vytvoriť väčší časový priestor na zosúladenie umiestnených značiek s novými pravidlami. Úpravy sa mali týkať najmä platnosti značiek o najvyššej dovolenej rýchlosti a zákaze predchádzania, ako aj o význame pozdĺžnej súvislej čiary.

„Vzhľadom na to, že zatiaľ nedošlo k prehodnoteniu a prípadnej úprave dopravných značiek, na mnohých miestach by došlo od 1. apríla 2024 k nejasnostiam vo význame a k nesprávnej aplikácii platnosti niektorých dopravných značiek. Ak do 31. marca 2029 nedôjde k prehodnoteniu a prípadnej úprave týchto značiek, od 1. apríla 2029 sa budú riadiť novou platnosťou a významom,“ vysvetlil rezort.

Z dôvodu absencie kompletných technických predpisov chce takisto ministerstvo do konca marca 2029 predĺžiť prechodné obdobie, v rámci ktorého možno umiestňovať priecestné zabezpečovacie zariadenia s červenými striedavo prerušovanými svetlami, a to vrátane ich obnovy v prípade napríklad porúch či nehôd.

Najvyššia dovolená rýchlosť alebo zákaz predchádzania, vyplývajúce zo značky umiestnenej pri okraji cesty, by tak mali až do roku 2029 platiť najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou, alebo po začiatok obce. Podobne je zachovaná platnosť aj iných značiek špecifikovaných vo vyhláške.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: Topspeed, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá