Vodičov čakajú nové povinné testy: Kto ich nezvládne, riskuje odobratie vodičáku

  • Pripravovaný návrh sa zameriava na starších vodičov
  • Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a prispôsobiť legislatívu aktuálnym potrebám
auto, sofer, soferovanie, cesta
Ilustračné foto Unsplas/Jan barborak
  • Pripravovaný návrh sa zameriava na starších vodičov
  • Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a prispôsobiť legislatívu aktuálnym potrebám

Nový návrh od Európskej komisie môže priniesť veľké zmeny pre vodičov v pokročilom veku v rámci celej Európskej únie. Plánuje sa, že ľudia nad 70 alebo 75 rokov budú musieť pravidelne preukazovať svoje vodičské schopnosti.

Ako uvádza portál Techbyte, cieľom tohto opatrenia je zaistiť, aby starší vodiči zvládali bezpečne riadiť vozidlá a reagovať na výzvy cestnej premávky. Tým sa má zvýšiť bezpečnosť na cestách pre všetkých účastníkov.

S vekom sa u ľudí objavujú prirodzené fyzické a mentálne zmeny. Zrak sa zhoršuje, reflexy sa spomaľujú a sústredenie môže slabnúť. Tieto zmeny môžu ovplyvniť schopnosť vodiča rýchlo a správne reagovať, čo zvyšuje riziko nehôd.

V Európe pribúdajú seniori, ktorí stále šoférujú. Preto sa diskutuje o tom, ako zabezpečiť bezpečnosť na cestách pre všetkých. Návrh Európskej komisie podporila aj nemecká organizácia TÜV, známa svojou prácou v oblasti bezpečnosti a kvality.

Ako by vyzeral nový systém?

Nový systém by zaviedol pravidelné preškolenia a hodnotenia pre vodičov nad 70 alebo 75 rokov. Tieto kontroly by mohli zahŕňať rôzne aspekty.

Praktické jazdy s inštruktorom by umožnili posúdiť vodičské schopnosti v reálnych situáciách. Teoretické testy by overili znalosť aktuálnych pravidiel cestnej premávky. Zdravotné prehliadky by sa zamerali na zrak, sluch a celkový zdravotný stav.

Cieľom nie je obmedziť mobilitu seniorov. Naopak, opatrenia by im mali poskytnúť podporu a pomôcť im bezpečne pokračovať v šoférovaní.

Pravidlá na Slovensku

Na Slovensku platia určité pravidlá pre starších vodičov. Ako informuje portál Slovensko.sk, po dosiahnutí 65 rokov musia absolvovať lekárske prehliadky, ktoré posudzujú ich zdravotnú spôsobilosť. Tieto prehliadky sa opakujú každých päť rokov, no po 68. roku života sa interval skracuje na dva roky.

Lekár hodnotí fyzický a psychický stav vodiča. Ak zistí, že vodič nie je schopný bezpečne šoférovať, môže navrhnúť obmedzenia alebo odobratie vodičského preukazu. Ak by sa prijal návrh Európskej komisie, starší vodiči by mohli čeliť nielen lekárskym prehliadkam, ale aj praktickým a teoretickým testom. To by mohlo zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale prinieslo by to aj výzvy.

Na snímke sú policajto, kontrola a uzavretie mesta
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Zvýšený počet prehliadok a testov by mohol zaťažiť zdravotnícke a dopravné inštitúcie. Vodiči by mohli čeliť dodatočným nákladom za testy a prehliadky. Pre mnohých seniorov je vodičský preukaz symbolom nezávislosti a prísnejšie kontroly by mohli byť vnímané negatívne.

Pri zavádzaní takýchto opatrení je dôležité nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou na cestách a rešpektovaním dôstojnosti aj autonómie starších občanov. Opatrenia by mali byť nastavené citlivo a s ohľadom na individuálne schopnosti každého vodiča.

Prípravy na zmenu

Návrh je momentálne vo fáze príprav a čaká ho diskusia v rámci Európskej únie. Členské štáty budú mať možnosť vyjadriť svoje názory a navrhnúť prípadné úpravy. Ak sa návrh schváli, každá krajina bude musieť prispôsobiť svoje zákony novým požiadavkám, čo môže znamenať zmeny v legislatíve týkajúcej sa vodičov.

Pre vodičov na Slovensku to môže znamenať, že sa v budúcnosti stretnú s prísnejšími pravidlami na overovanie ich vodičských schopností, najmä po dosiahnutí určitého veku. Tieto zmeny by mohli zahŕňať častejšie lekárske prehliadky, praktické jazdy alebo teoretické testy. Preto je dôležité, aby vodiči sledovali aktuálne informácie a pripravili sa na možné zmeny, ktoré by mohli ovplyvniť ich schopnosť riadiť vozidlo.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Techbyte, Slovensko.sk

Najnovšie videá

Trendové videá