Vodičský preukaz od 26 rokov. Mladí muži sú najväčšie riziko, hovorí expert

  • Nemecký dopravný expert prichádza s kontroverzným návrhom
  • Mladí muži by podľa neho mali počkať s vodičákom
  • Experti varujú pred nebezpečnou jazdou
vodič, auto, nehoda
Ilustračný obrázok Reprofoto: Canva
  • Nemecký dopravný expert prichádza s kontroverzným návrhom
  • Mladí muži by podľa neho mali počkať s vodičákom
  • Experti varujú pred nebezpečnou jazdou

Štatistiky dopravných nehôd jednoznačne potvrdzujú, že najväčšie riziko predstavujú mladí vodiči. Presnejšie, muži vo veku 18 až 26 rokov. Ako informuje portál Autoviny s odvolaním sa na správu nemeckého portálu RBB24, pomôcť by mohlo, pre niekoho, kontroverzné opatrenie. Je ním získavanie vodičského preukazu až po dovŕšení 26 roku života. 

Nebezpečná jazda, hazardovanie a účasť na nelegálnych pretekoch robia zo skupiny mladých mužov problém na cestách v celej Európe.

Vodičský od 26 rokov

Nemecký odborník na dopravu Andreas Knie z berlínskeho Vedeckého centra pre sociálny výskum (WZB) prichádza s odvážnym návrhom. Muži by mali získať vodičský preukaz až po dovŕšení 26 rokov. Knie zdôrazňuje, že mladí muži do 26 rokov predstavujú v doprave výrazné riziko. Nerešpektujú totiž predpisy, preceňujú svoje vodičské zručnosti a cesty využívajú ako pretekárske okruhy.

Berlínske štatistiky potvrdzujú, že práve táto skupina sa najčastejšie zapája do nelegálnych pretekov s tragickými následkami. Podľa Knieho za tým stoja „zastarané mužské vzorce správania“ podporujúce riskantnú jazdu.

„Musíme diskutovať o zvýšení vekovej hranice pre získanie vodičského preukazu,“ uviedol pre RBB24. Dopravný odborník verí, že posunutie hranice na 26 rokov by výrazne znížilo nehodovosť.

Auto prevrátené na bok, v ktorom opitý vodič viezol svoju dcéru
zdroj: Facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj

Alarmujúce čísla potvrdzujú aj slovenské štatistiky

Problém s nebezpečnou jazdou mladých vodičov sa netýka len Nemecka. Vo väčšine európskych krajín, Slovensko nevynímajúc, sa stretávame s následkami agresívnej jazdy mladých mužov. Hazardéri za volantom ohrozujú nielen seba, ale všetkých účastníkov premávky. Podobné incidenty sú bežné v Chorvátsku, Taliansku či Francúzsku.

Knie, neprekvapivo, očakáva odpor voči svojmu návrhu, nakoľko odporcovia hovoria o diskriminácii. Zástancovia sa opierajú o štatistiky. 

Podľa údajov Prezídia Policajného zboru sa v roku 2023 stalo 7 516 dopravných nehôd, z ktorých až 1 432 spôsobili mladí vodiči vo veku 15 až 24 rokov. Z tohto počtu bol až pri 190 nehodách prítomný alkohol, uvádza sa v štatistike

„Medzi hlavné príčiny patria porušenie povinností vodiča, rýchlosť jazdy a nesprávna jazda cez križovatku. Mladí vodiči často preceňujú svoje schopnosti, nezvládajú techniku jazdy a neuvedomujú si možné následky,“ uviedla Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia PZ pre portál Regióny.sk.

Zmeny aj pre vodičov veteránov

Informovali sme, že Európska komisia pripravuje významné zmeny pre vodičov v seniorskom veku. Nový návrh počíta s pravidelnými preverovaniami vodičských schopností pre ľudí nad 70 alebo 75 rokov v celej Európskej únii. Dôvodom je prirodzené zhoršovanie fyzických a mentálnych schopností s pribúdajúcim vekom, čo môže ovplyvniť bezpečnosť na cestách.

Plánovaný systém by zahŕňal praktické jazdy s inštruktorom, teoretické testy a zdravotné prehliadky. Na Slovensku už existujú určité pravidlá. Vodiči nad 65 rokov musia absolvovať lekárske prehliadky každých päť rokov, po 68 roku života každé dva roky.

Cestovanie karavanom

Nový návrh EÚ by však priniesol komplexnejšie hodnotenie. Hoci je cieľom zvýšiť bezpečnosť, návrh vyvoláva aj obavy. Kritici poukazujú na možné zaťaženie zdravotníckych a dopravných inštitúcií, dodatočné náklady pre seniorov a potenciálne obmedzenie ich mobility. Návrh je momentálne v prípravnej fáze a čaká ho ďalšia diskusia v rámci EÚ.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Autoviny, Regióny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá