Vojna o novú hlavnú vlakovú stanicu na Slovensku: Rezort hovorí o Stupave. Mnohí si klopú na čelo
- Hlavná stanica v Bratislave v budúcnosti nebude kapacitne stíhať
- Spôsobí to očakávaný nárast železničnej dopravy
- SaS hovorí, že Stupava je neprípustná
- Hlavná stanica v Bratislave v budúcnosti nebude kapacitne stíhať
- Spôsobí to očakávaný nárast železničnej dopravy
- SaS hovorí, že Stupava je neprípustná
Téma rekonštrukcie bratislavskej stanice rezonuje na Slovensku roky, jej realizácia je však stále v nedohľadne. Posledné dni sa však hovorí o tom, že hlavná stanica v Bratislave v budúcnosti nebude kapacitne stíhať. Spôsobí to očakávaný nárast železničnej dopravy.
Pre TASR to uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová. Povedala to v súvislosti s nedávnym vyjadrením ministra dopravy Jozefa Ráža (nominanta Smeru-SD). Ráž koncom júna povedal, že štát zvažuje stavbu novej hlavnej stanice.
Na začiatku bola štúdia
V rokoch 2016 až 2019 bola pre železničný uzol Bratislava realizovaná štúdia uskutočniteľnosti. Hovorkyňa ŽSR tvrdí, že situácia na železnici v Bratislave sa odvtedy zmenila. Odvolala sa pritom na zámer Rakúska viesť vlaky medzi Viedňou a Marcheggom po vysokorýchlostnej trati. Spôsobilo by to nárast spojov. Situáciu podľa nej zmenili rozhodnutia aj na slovenskej strane hranice.
„V roku 2022 Ministerstvo dopravy zadefinovalo nový plán dopravnej obslužnosti Slovenska železničnou dopravou, ktorý tiež zvyšuje počty vlakov osobnej dopravy oproti prognóze použitej v štúdii z roku 2019,“ vysvetlila Bahýlová.
Okrem toho sa Slovenská republika zapojila aj do projektu vysokorýchlostnej trate medzi Maďarskom a Českou republikou, doplnila hovorkyňa. Tento nárast by podľa nej znamenal nutné zvýšenie počtu koľajísk a nástupíšť na stanici, a to aj na úkor staničných budov.
O rekonštrukcii hovorí aj memorandum
Magistrát hlavného mesta však tvrdí, že ministerstvo dopravy s ním nezdieľa informácie. Všetko podľa neho nasvedčuje tomu, že obnova hlavnej stanice sa neudeje tak, ako ju so štátom a so ŽSR plánoval.
„Máme informácie, že ŽSR majú zámer urobiť jednoduchú obnovu súčasnej hlavnej stanice, ale nemáme informácie o presnom rozsahu. Podľa všetkého sa nedotkne polohy výpravnej budovy ani koľajísk,“ doplnil Bubla.
Na rekonštrukcii hlavnej stanice sa ešte v roku 2022 dohodlo ministerstvo dopravy so ŽSR aj s magistrátom. Inštitúcie podpísali aj memorandum.
„Tá stanica sa nemá, ako keby, kam nafúknuť. To znamená, že bude nutné spraviť hlavnú stanicu v iných miestach, a to je predmetom momentálne štúdie,“ povedal minister koncom júna. Dodal, že pre novú stanicu sú vytypované dve až tri miesta, kde by mohla vyrásť. Ministerstvo dopravy nepovedalo, aké miesta by to mali byť.
„Lokalitu určí štúdia realizovateľnosti, ktorá má byť oficiálne odovzdaná do konca tohto roka,“ povedala pre TASR hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková. Minister Ráž pred časom povedal, že výsledky štúdie by mohli byť známe aj skôr. „Nemám predstavu, čo by to mohlo stáť, určite to lacné nebude,“ doplnil.
SaS: Stupava je neprípustná
Ministerstvo dopravy (MD) SR a Ministerstvo cestovného ruchu a športu (MCRaŠ) SR by malo začať spolupracovať s predstaviteľmi hlavného mesta a začať s rekonštrukciou Hlavnej stanice v Bratislave. Minister dopravy Jozef Ráž neodôvodnil nedávne jednostranné vypovedanie memoranda s mestom o spolupráci pri rekonštrukcii. V stredu to uviedla opozičná strana SaS na tlačovej konferencii. Rezort dopravy kritiku odmietol.
Predseda strany Branislav Gröhling vysvetlil, že podpísanie memoranda medzi hlavným mestom a ministerstvom dopravy, ku ktorému došlo počas vlády SaS, bolo prvým krokom k obnove stanice. Dokument zaväzoval obe strany spolupracovať na oprave a rekonštrukcii.
„Nedávno však minister dopravy toto memorandum absurdne a jednostranne zrušil bez toho, aby to mestu vysvetlil. Preto ho vyzývame, aby ho okamžite obnovil,“ povedal Gröhling.
„Už len postaviť hlavnú stanicu v Stupave je svetový unikát,“ hovorí Viskupič
Podpredseda SaS Marián Viskupič dodal, že po zrušení memoranda s hlavným mestom začal minister dopravy hovoriť o tom, že hlavná stanica by mala byť v Stupave v roku 2030. „Už len postaviť hlavnú stanicu v Stupave je svetový unikát. Keď tam prídu turisti, budú musieť ísť na ďalší spoj do Bratislavy alebo ideálne na taxík,“ uzavrel poslanec.
Ministerstvo dopravy však upozornilo, že k memorandu s hlavným mestom bolo niekoľko rokovaní, nedošlo však k dohode Železníc Slovenskej republiky a hlavného mesta.
„Uvedomujeme si, že si Bratislava zaslúži dôstojnú železničnú stanicu, na tú však nepotrebujeme memorandum, ale realizovateľný projekt s adekvátnym dopravno-technickým riešením aj financovaním, prediskutovaný všetkými zúčastnenými stranami,“ uviedla hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Informácie, že bratislavská hlavná stanica má byť v Stupave, nie sú podľa Poláčikovej pravdivé. Stupava sa spomína ako jedna z možných lokalít pre stanicu vysokorýchlostnej železnice spájajúcej krajiny V4 v štúdii realizovateľnosti zadanej v roku 2022, ktorá je momentálne vo fáze vyhodnocovania.
„Ide teda o dva odlišné projekty, nie presun bratislavskej hlavnej stanice do Stupavy, ako dnes mylne naznačovali predstavitelia SaS,“ priblížila hovorkyňa.
Zdroj: TASR