Slovensko začalo konečne vojnu proti kalóriám. Legendárne slovenské sladkosti budú mať menej cukru
- Menej cukru, soli, tuku a viac vlákniny či ovocia
- O tom, že sladkosti môžu byť súčasťou zdravého životného štýlu či chudnutia hovoria aj odborníci
- Čo je ale dôležité vedieť
- Menej cukru, soli, tuku a viac vlákniny či ovocia
- O tom, že sladkosti môžu byť súčasťou zdravého životného štýlu či chudnutia hovoria aj odborníci
- Čo je ale dôležité vedieť
Keď prechádzaš mestom, nemáš pocit, že vidíš viac ľudí behať v priliehavom športovom oblečení než bolo tomu kedysi? Slúchadla v ušiach, hodinky merajúce tep, aplikácie na behanie, nie príliš drahé termo súpravy, vďaka ktorým môžeš pohodlne športovať aj teraz, permanentky do fitka, online tréningy, ale aj možnosť pochváliť sa ostatným na sociálnych sieťach, že sa snažíš so svojim telom niečo robiť.
To všetko sa stalo bežnou súčasťou dnešného života mnohých ľudí. Trend snažiť sa žiť zdravšie, že čoraz viac ľudí cvičí i dbá na to, čo konzumuje, si všimli aj mnohí výrobcovia a obchodníci. Za posledné roky pribudlo na Slovensku internetových či kamenných predajní, ktoré sa priamo zamerali na ľudí, ktorí chcú žiť zdravo.
No pozadu s týmto trendom nechcú zaostať ani iní – trebárs výrobcovia sladkostí, ktorých skôr vnímame ako druhú stranu bariéry a tých, čo nám našu snahu vedia prekaziť, napríklad chutnou čokoládou, ktorá nás večer pri televízore nechce nechať len tak samých.
O tom, že sa musí ísť s trendom a aj sladkosti budú zdravšie, hovoril už pred 5 rokmi v slovenských médiách generálny riaditeľ spoločnosti Mondeléz pre Česko a Slovensko Ludwig Askemper. Tomuto veľkému koncernu patria napríklad výrobky Milka, Figaro (bratislavské Figaro), Opavia, Oreo a mnohé iné.
Zisťovali sme priamo u veľkých výrobcov, čo sa za tých 5 rokov zmenilo a či sú dnešné sladkosti skutočne zdravšie než boli pred pár rokmi. A ako sa o to výrobcovia Milky či tradičných slovenských dobošiek pokúšajú?
Milka i Sedita s nižším obsahom cukru
„Svoje portfólio vytrvalo vyvíjame. Hovoríme o takzvaných reformuláciach, pri ktorých dochádza k vývoju a úprave receptúr, prinášajúcich spotrebiteľovi určité výhody z hľadiska jeho výživy. Predovšetkým sa znižuje obsah soli, cukrov a tukov alebo tiež energia, prípadne naopak navyšuje sa podiel vlákniny, ovocia, zeleniny, celozrnných obilnín a nenasýtených mastných kyselín,“ hovorí pre Startitup o úpravách sladkostí hovorkyňa Mondeléz pre strednú Európu Gabriela Bechynská.
Spomína aj konkrétne príklady dobre známych sladkostí, ktoré svojou zdravšou úpravou nedávno prešli. „Za príklad môžeme uviesť nedávne zníženie obsahu soli v produktoch značiek TUC a Brumík. O 20% sme znížili obsah cukru v produkte Milka Choco Cow. Rozširujeme portfólio produktov s vyšším podielom celozrnných surovín, predovšetkým u značiek BeBe Dobré ráno a Opavia – Zlaté.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
To, že pribúda kupujúcich, ktorí sa viac pozerajú na zloženie a dôkladnejšie prehodnocujú, čo dať do košíka a následne do tela, si uvedomuje aj spoločnosť I.D.C. Holding. Jej výrobky Horalky, Kávenky, Mila z pekárni Sedita či Snehulky, cukríky Doxy, Banániky v čokoláde z trnavského Figara veľmi dobre pozná celé Slovensko.
„Naša spoločnosť veľmi pozorne sleduje postupne sa meniace trendy a preferencie zákazníkov v stravovaní ale aj v zdravšom maškrtení. Preto na takéto správanie prirodzene reagujeme, napríklad aj tým, že sa snažíme percento cukru v našich výrobkoch znižovať. Naším cieľom je zastabilizovať obsah cukru vo výrobkoch na hranici nie vyššej ako 25%,“ potvrdila pre Startitup hovorkyňa I.D.C. Holding Gabriela Smerigová.
Okrem znižovania cukru sa spoločnosť snaží presadiť na trhu aj s novými výrobkami, ktoré obsahujú iné benefity, ako vyšší obsah vlákniny, vitamínov, minerálov, viac ovocia či extrakty z byliniek.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Sladké aj bez cukru
Dnes už dokonca nie je problém nájsť sladkosti bez cukru, ktoré slúžia najmä diabetikom, ale vyhľadávajú ich aj mnohí, ktorí sa proste rozhodli znížiť príjem cukru. „Bezkalorický sladký, čokoládový sirup“ či akúsi nekalorickú náhradu nutely nájdeš dnes napríklad aj v ponuke rôznych fitnes-obchodov. Cukor v týchto výrobkoch nahradili buď takzvané ovocné cukry (napr. fruktóza) alebo umelé sladidlá, okolo ktorých sa stále vedú diskusie a panuje nedôvera.
„Sú dokonca niekoľkonásobne sladšie ako cukor. Ich plusom však je, že obsahujú len minimum alebo žiadne kalórie. Pre ľudí s intoleranciou na glukózu môžu byť nutnosťou. Pre tých, ktorí chcú schudnúť, sú veľmi vhodnou alternatívou. Dokážu byť preto prospešné aj pre športovcov…
Rozsiahle výskumy potvrdili bezpečnosť 6 nízkokalorických sladidiel v Európe a USA. Patria medzi ne aspartám, sacharín, sukralóza, acesulfám draselný, no tiež neotam a stévia, ktorá patrí medzi prírodné náhrady cukru,“ píše o umelých sladidlách známa spoločnosť GymBeam, ktoré má v ponuke tiež niekoľko výrobkov s umelými sladidlami.
Zároveň ale zdôrazňuje staré známe „všetkého veľa škodí“ a ku každému zo spomínaných sladidiel existuje aj množstvo, teda hranica, ktorá by sa nemala prekročiť.
Aj bežné sladkosti s cukrom môžu byť súčasťou zdravého štýlu
Jednoduchá múdrosť, že všetkého veľa škodí, platí aj pri bežnom cukre a bežných sladkostiach, ktoré sme už spomínali. Odborníci na zdravú výživu či fitnes-tréneri sa zhodujú, že kto si rád dopraje kúsok čokolády, nemal by si kvôli snahe o chudnutie a zdravie svoju obľúbenú vec úplne odoprieť. Dokonca mnohí tvrdia, že náhla, úplná abstinencia môže viesť k skorému návratu do starých, nezdravých koľají.
https://www.instagram.com/p/CFo21nyJUeu/
„Mohli za to, že priberáš? Mohlo za to ich množstvo. Je ideálne ich minimalizovať, nie je nutné sa ich nadobro vzdávať,“ tvrdí fitnes trénerka a poradkyňa Andrea Štěchová, ktorú možno poznáš vďaka jej populárnemu instagramovemu profilu andy.stech.
„Zo skúsenosti z práce s ľudmi ako nutričný coach a zo 100-vky správ, ktoré mi chodia, viem, že pre väčšinu ľudí nie je dlhodobo udržateľné odmietať sladkosti, pretože to vedie k videniu jedla čierno-bielo a následnému pocitu zlyhania a mindsetu – všetko alebo nič,“ opisuje svoje skúsenosti pre Startitup.sk Andrea.
https://www.instagram.com/p/CJ1B-zxppeP/
Sama si všimla snahu niektorých spoločnosti robiť o čosi zdravšie alebo menej škodlivé sladkosti, ktoré majú napríklad menší obsah cukru alebo majú väčšie výživové hodnoty. Prirodzeným, nespracovaným veciam – ako napríklad banán či iné ovocie – však zdá sa pri chuti na sladké dôveruje stále viac, ale keď má človek chuť napríklad na čokoládu, nemal by si ju odoprieť, iba kontrolovať a menej nezdravá alternatíva či možnosť výberu dnes podľa nej rozhodne je aj pri sladkostiach.
Pomôcť určovať a dávkovať spotrebiteľovi rozumnú, zdravú porciu sa dokonca snažia aj samotné spoločnosti, vyrábajúce sladkosti. „Informácie o vhodnej veľkosti porcie a zodpovednej konzumácii uvádzame na obaloch našich produktov. Napríklad u 100 g čokolády Milka Whole Hazelnut je jedna porcia definovaná ako štyri štvorčeky čokolády, súčasťou každého balenia je aj informácia, že balenie obsahuje 6 x 4 štvorčeky, teda 6 porcií.
Rovnaké informácie obsahujú aj obaly sušienok, aby spotrebiteľ vždy presne vedel, že napríklad 2 sušienky Oreo tvoria odporúčanú dennú porciu,“ vysvetľuje Gabriela Bechynská.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Finweb.sk