Nové auto sa vlastniť neoplatí, po roku stratí tretinu hodnoty. Máme hračkárstvo pre veľkých chlapov
- Spoločnosť Avis Prestige prenajíma luxusné automobily na Slovensku
- V ponuke má viac ako 200 vozidiel
- Nový automobil stratí do roka po kúpe tretinu hodnoty, hovorí šéf Avis Prestige Martin Antal
- Spoločnosť Avis Prestige prenajíma luxusné automobily na Slovensku
- V ponuke má viac ako 200 vozidiel
- Nový automobil stratí do roka po kúpe tretinu hodnoty, hovorí šéf Avis Prestige Martin Antal
AVIS Prestige funguje už pár rokov v Bratislave a prenajíma luxusné vozidlá. Za BMW X5 môžeš zaplatiť od 1400 do 2 400 eur mesačne, máš v tom však celý servis. Antal tvrdí, že kúpa auta môže byť čoskoro minulosťou. Cena sa odvíja podľa toho, či zákazník berie vozidlo s viazanosťou na 3 roky alebo len na 1 mesiac.
O tom, že tento biznis nie je možno pre mladých, ale skôr pre firmy a bohatších ľudí, sme sa rozprávali so šéfom AVIS Prestige v Bratislave, Martinom Antalom.
V prenajímaní luxusných áut sa pohybujete dlho, aký je váš biznis plán? Ako oslovujete svojich zákazníkov?
Definoval by som tri kategórie nášho predaja. Máme „travelových“ zákazníkov s online rezerváciou, kde vozidlo len dodáme. To je to isté, ako keď idete do Grécka a požičiate si auto z letiska alebo do hotela. Nemáme zákazníkov, ktorí prídu z ulice. Je ich nula. Tento rok som takého ani nevidel.
Robíme si vlastný marketing, ktorý tlačíme cez Facebook, Instagram, Google reklamy a podobne. Je to veľmi širokospektrálne. Dávame do neho nemálo peňazí a na konci dňa je z toho podľa mňa najviac zákazníkov. Naši zákazníci sú hlavne internetoví.
Slovensko je taká malá krajina, že každý druhý zákazník je „networkingový“. Prišiel od Jožka, Miška, Ferka… Je to reálna situácia, Bratislava je ultra malé mesto, Slovensko ultra malá krajina. Máte 5 spokojných zákazníkov, ktorí vám prinesú ďalších 5 nových.
Ako by ste pomenovali ideálneho zákazníka pre váš biznis? Nie každý si predsa prenajíma luxusné autá.
Tento segment je taký široký, že ešte sa aj ja sám hľadám. Ono je to veľmi rôzne. Máte tu veľa mladých a ľudí, ktorí sú zo sféry marketingu. Sú veľmi radi, keď vidia niečo viac okázalé. Fungujú však len na krátkodobých prenájmoch, kedy si to idú vyskúšať, spraviť nejaký pekný víkend.
Potom tu máte veľa úplne opačných zákazníkov, ktorí sú totálne konzervatívni. To je jeden z dôvodov, prečo máme dnes viac ako 50 % úplne „šedých“ áut. Sú pre typy, ktoré majú 50 plus. Vozidlo si prídu zobrať, lebo ho reálne potrebujú.
Tento zákazník nerieši, či to je 5 liter benzín a koľko koní má. Toto ani nechce. On chce úsporný diesel, šedý, ktorý ho odvezie z bodu A do bodu B. Nechce byť okázalý. Aby ho ostatní ani nehodnotili, že „panebože, tomu sa darí“.
Ideálny zákazník je teda pre mňa spokojný zákazník, ktorý si zaplatí všetky svoje povinnosti.
Koľko máte v súčasnosti zákazníkov? Dajú sa na Slovensku nájsť?
Je to veľmi variabilné. V súčasnosti máme približne 200 až 300 aktívnych zmlúv. Máme zákazníkov, napríklad väčšie firmy, ktoré fungujú presne na tom západnom modeli. Nič nevlastniť, všetko prenajímať pre reálnu potrebu. Samozrejme, väčšina je v Bratislave.
Väčšinu klientov teda tvoria firmy, ktoré prenajímajú autá svojim zamestnancom?
Približne 20 % zákazníkov sú tí víkendoví, ktorí si len požičajú auto na pár dní. Ďalších 50 % tvoria stabilní, dlhodobo spolupracujúci klienti s rôznou bázou vozidiel, a posledných 30 % tvoria firemní zákazníci.
Dôležitou vetvou sú asistenčné služby. Robíme napríklad asistenciu pre BMW, Volvo, Jaguar a Land Rover. Všetky tieto značky asistujeme my. Máme aj vlastnú odťahovú službu. Pomáhame im aj pri zvolávacích akciách. Dovezieme nové auto, odvezieme nehodové a podobne. Myslím, že na západnom Slovensku sme jediní, kto týmto značkám asistuje.
Máte aj zákazníkov, ktorí si prídu zobrať auto len kvôli tomu, aby ukázali svoju prestíž na verejnosti a zároveň minuli čo najmenej peňazí?
Tá ekonomická stránka veci je podľa mňa ešte pozitívnejšia, ako keď si má zákazník auto kúpiť. Práve naopak, sem príde človek, ktorý má na to oveľa viac peňazí, ako sa javí. Je však viac vtiahnutý do systému, ktorý funguje v zahraničí a vie si to vypočítať. Čím majú ľudia viac peňazí, tým viac počítajú a rozmýšľajú, čo kúpia. Zákazník, ktorý auto vlastní, musí amortizovať, platiť poistky, servis a podobne. Na konci dňa vám z toho vyjde, že sa vám auto ani neoplatí vlastniť. Takže, práve naopak, ten, kto na to má, dnes rozmýšľa a hlavne počíta. Rýchlo si to vyhodnotí a radšej si auto požičia.
Viete to aj vyčísliť? Povedzme, že mám nejaké luxusné auto. Aké sú výdavky na auto, ak ho vlastním a, naopak, ak si ho prenajmem?
Tam to musíme rozdeliť do troch kategórií. Ak máte super športiak, tak náklady sa môžu pohybovať až do 8-tisíc eur ročne a to auto možno ani tak často nevyužijete. Kto má veľa peňazí, má väčšinou aj veľa práce. V našej požičovni nemáte šancu minúť toľko peňazí. Pri tejto kategórii sa auto vlastniť vôbec neoplatí. Ľudia majú stále v sebe ten socializmus, že musíte niečo vlastniť, len aby to bolo moje. To je úplný nezmysel.
Pri strednej triede vozidla to máme tak, že zákazník príde z opačnej strany planéty a príde sem na mesiac. Kvôli tomu si, samozrejme, nebude kupovať auto. Potom je posledný segment, kde máte dlhodobejší prenájom. Tam je to o tom, že počítate s veľkou neznámou. Náš zákazník (firemný) nevie, či bude mať svojho zamestnanca (ktorému kupuje auto) v práci mesiac, dva, rok a podobne. V tomto momente je lepšie si auto prenajať. Ak ho firma kúpi, auto za prvý rok stratí na hodnote 30 percent. U nás títo zákazníci neriešia nič. Oni iba jazdia a nestarajú sa. Zákazník len tankuje.
Nie každý si dokáže prenajať auto za 1 500 eur. Myslíte si, že bude viac operatívnych lízingov aj pre bežne dostupné vozidlá, nielen luxusné?
Trend tu je taký istý. Pri firemných zákazníkoch je to jasné. Oni pôjdu do nájmu takmer vždy. Ak máte skúsenosť s vybavovaním poistiek, možno nejakých poistných udalostí alebo technické problémy s autom, tak ma určite chápete. Veľakrát si poviete, že auto si radšej prenajmete. Najväčšiu rolu hrá, že máte za rovnakú fixnú cenu celý servis. Neprídu vám žiadne vyššie výdavky.
Myslím, že trend do budúcna, hlavne pre mladých ľudí, bude určite pozitívny a operatívny lízing sa bude rozširovať. V Holandsku nevlastní vozidlo 70 % trhu. Trendom je aj elektromobilita, čomu sa aj my chceme prispôsobovať.
Akú máte víziu do najbližších rokov?
Moja vízia do roku 2022 je, že budeme mať každé druhé vozidlo na alternatívny zdroj paliva. Bude to na konci dňa znižovať zákazníkovi náklady. Verím tomu, že táto republika prinesie dotácie alebo nejakú pomoc celej elektromobilite. Viem, že sú tam otázniky, napríklad ohľadne batérií alebo podobne, ale v konečnom dôsledku je to environmentálne menšia záťaž.
Neohrozuje vás alternatívny spôsob dopravy? Bikesharing, carsharing, elektrokolobežky? Autá už v mestách nechceme. Niektoré mestá dokonca robia opatrenia, aby nemohli jazdiť do centra.
Je to určite vec, ktorá bude fungovať, a je to fantastické hlavne pre mladých ľudí. Lebo, čím ste starší, tým ste pohodlnejší, a už chcete mať svoj komfort. Myslím, že naša požičovňa nie je úplne pre mladých, aj keď máme možno 25 % zákazníkov, ktorí majú do 25 rokov.
Tým, že je to prestíž, tak si to vyžaduje vyššiu ekonomiku. Zákazník už musí byť aj viac uvedomelý. Tá doba, kedy sem chodili chalani a chceli si požičať Porsche 911 je už preč. Nedeje sa to. Inak, úplne schvaľujem tieto nové alternatívne formy. Som zástancom zelenej dopravy.
Vy osobne auto vlastníte alebo si ho prenajímate?
Ja som obuvník, ktorý chodieva bosý. Manželka by aj chcela, aby nejaké dlhodobo mala, a ja sa snažím kúpiť také, aké si vysnívam, ale stále sa mi to mení a keď si konečne niečo nakonfigurujem, tak mi to zoberie zákazník. Tento týždeň mám už tretie auto. Samozrejme, prenajaté.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska