Východniari sa novými vlakmi nepovezú. Železničná spoločnosť zrušila súťaž a vyhlásenie novej neplánuje
- Pôvodne chceli kúpiť pätnásť ucelených dieselmotorových vlakov pre Prešovský a Košický kraj
- Súťaž sa napokon nekoná, cestujúcich im je ľúto, no majú jednoznačné dôvody
- Pôvodne chceli kúpiť pätnásť ucelených dieselmotorových vlakov pre Prešovský a Košický kraj
- Súťaž sa napokon nekoná, cestujúcich im je ľúto, no majú jednoznačné dôvody
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) zrušila verejnú súťaž na nákup pätnástich ucelených dieselmotorových vlakov pre regionálnu dopravu za predpokladanú cenu viac ako 67 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Urobila tak po výbere dodávateľa a počas kontroly tendra pred uzavretím zmluvy na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Cestujúcich im je ľúto
Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč, aj vzhľadom na procesy na samotnom úrade i riadiacom orgáne pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra by zmluvu s dodávateľom prípadne podpísali najskôr v marci, apríli 2022, čo je pre pandémiu a možné meškania vo výrobe vlakov takmer nezvládnuteľné a pre čerpanie eurofondov vysoko rizikové.
„Preto sme túto súťaž zrušili, čo nám je vzhľadom na cestujúcu verejnosť na východe Slovenska ľúto,“ podotkol Kováč.
ZSSK plánovala dodávku dieselmotorových vlakov financovať zo súčasných zdrojov Európskej únie v rámci programového obdobia 2014 až 2020, nasadiť ich chcela v Prešovskom a Košickom kraji postupne do konca roka 2023.
Zmluvu s vybraným dodávateľom ŽOS Vrútky, a. s., predpokladala podpísať pôvodne ešte v decembri. Vo Vestníku verejného obstarávania oznámila, že nový tender na tieto vlaky nechystá. Súťaž bola zverejnená začiatkom februára 2021, realizácia zákazky mala trvať 27 mesiacov, cena nebola jediným kritériom pri vyhodnotení ponúk, pričom ponuku českej spoločnosti CZ LOKO, a. s., z Českej Třebovej vylúčili.
Ministerstvo financií malo výhrady
K nákupu dieselmotorových jednotiek mal výhrady Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií. Popri kontrole dokumentácie verejného obstarávania na ÚVO sa zároveň realizovala aktualizácia štúdie uskutočniteľnosti a analýza nákladov a prínosov tohto projektu na základe pripomienok analytikov.
„ÚHP malo sčasti pravdu, malé nákupy na poslednú chvíľu prinášajú zdanlivo vyššie ceny, čo bol aj prípad plánovaného nákupu dieselmotorových jednotiek. Pri dnešných cenových hladinách by bol tento nákup finančne úplne v poriadku, ba dokonca by sa javil už ako veľmi výhodný. O prepočtoch priemerných hodnôt nákupov by sme mohli veľmi dlho polemizovať. Avšak miešať do nich v roku 2021 ceny z rokov 2010 až 2017 nie je úplne korektné,“ poznamenal Kováč.
Zámerom ZSSK bolo touto súťažou naplniť pokyn štátu na dočerpanie možných zostatkových eurofondov z iných organizácií do konca roku 2023 tak, aby neprepadli. A aj veľmi krátky čas na realizáciu projektu podľa dopravcu zohral pri skladbe ceny svoju rolu.
V záujme čo najlepších súťaží s nízkymi cenami a veľa uchádzačmi spoločnosť žiada všetkých zainteresovaných o alokáciu zdrojov už na začiatku programových období, prípadne umožniť investičné akcie s vlastnými zdrojmi a podstatne väčšími rozsahmi, ako doteraz.
V Česku je podľa dopravcu napríklad bežné obstarávať v sérii 80 až 120 kusov, čo je z pohľadu súťaže atraktívnejšie a vzniká priestor na konkurenciu medzi dodávateľmi.
„Ak budeme pokračovať v obstarávaní vozidiel v objeme do 15 kusov, nebodaj ešte na poslednú chvíľu a z eurofondov, obávame sa, že aj v budúcnosti sa nám do mnohých súťaží bude hlásiť málo uchádzačov s neuspokojivými cenami. Takéto objednávky nie sú veľmi často z pohľadu dodávateľov atraktívne a ekonomicky zmysluplné,“ upozornil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroj: SITA