Vydali sa do hlbočiny na hračkárskej ponorke, tvrdí dobrodruh, ktorý z výpravy k Titanicu vycúval
- Ponorka Titan sa stratila v pondelok
- Objavujú sa informácie o jej nespôsobilosti a nedostatočnej bezpečnosti
- Spoločnosť nereagovala na výzvy odborníkov
- Ponorka Titan sa stratila v pondelok
- Objavujú sa informácie o jej nespôsobilosti a nedostatočnej bezpečnosti
- Spoločnosť nereagovala na výzvy odborníkov
Ponorka s 5-člennou posádkou sa vybrala na dno Atlantického oceánu. Šlo o expedíciu k vraku slávneho Titanicu, za ktorú si zaplatil aj britský miliardár a prieskumník Hamish Harding.
Avšak ako sme ťa informovali, ponorka sa v pondelok (19. 6.) stratila a záchranárom už ostáva len niekoľko hodín. Potom sa v komore minie kyslík.
Plavidlo Titan približne po hodine a 45 minútach plavby prestalo komunikovať s výskumnou loďou. Dnes sa však pátraciemu tímu podarilo zachytiť zvuky, ktoré by im mohli pomôcť ponorku skutočne nájsť.
V súvislosti so stratenou výpravou sa objavujú dohady, ktoré naznačujú, že Titan v skutočnosti nebol spôsobilý podnikať takúto plavbu. Ako informujú Forbes a The Guardian, spoločnosť OceanGate Expeditions, ktorá tieto zájazdy k legendárnej lodi organizuje, dostala ešte v roku 2018 varovanie ohľadom osudnej ponorky.
Podľa expertnej obchodnej skupiny odborníkov toto plavidlo nespĺňa priemyselné normy. Skupina odoslala list generálnemu riaditeľovi OceanGate Stocktonovi Rushovi. Jeho autorom bol výbor pre podvodné vozidlá spoločnosti Marine Technology Society (MTS).
Skupina poznamenala, že „sa nezdá, že by OceanGate mal v úmysle dodržiavať pravidlá triedy DNV-GL“. Ide o súbor priemyselných predpisov všeobecne uznávaných ako kľúčové usmernenia pre bezpečnosť plavidiel. OceanGate však v marketingových materiáloch uviedla, že Titan spĺňa až prekračuje tieto normy.
Napriek tomu sa ponorka považovala za „experimentálnu“. Tento termín spravidla účastníkom expedície odkazuje, že musia podpísať výnimku potvrdzujúcu riziko úmrtia či vážneho zranenia. MTS sa toho obávala a mohlo by to mať podľa jej odborníkov „vážne následky pre každého v odvetví“.
Samotný Stockton Rush bol na palube
The Guardian dodáva, že na palube Titanu bol aj generálny riaditeľ spoločnosti OcenGate. Experti sa v súvislosti s nezvestným plavidlom zamýšľajú nad tým, či boli dodržané všetky príslušné bezpečnostné opatrenia.
Samotný Rush má desaťročia inžinierskych skúseností a spoločnosť OceanGate uviedla, že na palube je množstvo inovatívnych bezpečnostných prvkov.
Avšak minulý rok sa na výpravu vybral aj muž menom Mike Reiss, ktorý pre BBC potvrdil povinnosť podpísania podivnej zmluvy.
„Skôr ako nastúpite, podpíšete výnimku, v ktorej je riziko smrti uvedené trikrát. Učia sa za pochodu a veci sa kazia. S touto spoločnosťou som absolvoval tri rôzne ponory. Komunikáciu stratia takmer vždy,“ uviedol Reiss.
Napriek tomu boli podľa The Guardian dodržané všetky štandardné kontroly a postupy. Nie je ale jasné, či plavidlo spĺňalo bezpečnostné štandardy.
Bez reakcie
Marine Technology Society v roku 2018 spoločnosti OceanGate odkázala, že jej odporúča, „aby ste aspoň zaviedli program testovania prototypov, ktorý bude skontrolovaný a overený prostredníctvom DNV-GL“.
Hovorca OceanGate však odmietol list komentovať.
Takmer o rok neskôr OceanGate uverejnila príspevok, v ktorom sa pokúsila vysvetliť dôvody, prečo Titan nebol certifikovaný. Priznala, že klasifikácia zaisťuje to, či sú „plavidlá navrhnuté, skonštruované a kontrolované podľa prijatých noriem“. Zároveň však tvrdila, že v rámci procesu sa len v malej miere pristupuje k „vyradeniu podpriemerných prevádzkovateľov plavidiel“.
Spoločnosť uvádza, že za veľkú väčšinu nehôd je zodpovedná „chyba operátora“, nie problémy s plavidlami.
OceanGate sa tiež obávala, že proces klasifikácie by mohol spomaliť vývoj a pôsobiť ako brzda inovácií.
Odvtedy sa už nepodarilo s istotou zistiť, či ponorka nakoniec certifikáciu získala alebo nie. No minulý rok sa na výpravu vybral reportér CBS News, ktorý informoval o jednej z viet v podpísanej zmluve.
„Toto experimentálne plavidlo nebolo schválené ani certifikované žiadnym regulačným orgánom,“ uviedla v dokumente spoločnosti.
Schopnosti ponorky v roku 2018 spochybňoval aj bývalý riaditeľ námorných operácií OceanGate David Lochridge. Ten tvrdí, že keď vzniesol obavy ohľadom bezpečnosti plavidla, tak ho prepustili.
Detská hračka
Britský bulvárny denník The Sun získal vyjadrenia priateľa nezvestného Hamisha Hardinga, ktorý sa taktiež chystal zúčastniť osudnej expedície.
Milionár menom Chris Brown si všetko rozmyslel, keď zistil, že ponorka sa ovláda pomocou ovládačov podobných konzolovým a počítačovým hrám.
Brown sa rozhodol nezúčastniť na zájazde po tom, ako sa začal zaujímať o kvalitu technológie a materiálov na ponorke. Zaplatil zálohu, no nakoniec na expedíciu nedorazil.
Zdroje: Forbes, The Guardian, Archív SIU, BBC, The Sun