Výhodný servis elektromobilov: Je to rozprávka, varujú experti. Prezradili, o koľko je drahší
- Servis elektromobilov bol v Kanade v porovnaní s autami so spaľovacími motormi drahší o 31 percent
- Experti vysvetlili, prečo sa tak deje

- Servis elektromobilov bol v Kanade v porovnaní s autami so spaľovacími motormi drahší o 31 percent
- Experti vysvetlili, prečo sa tak deje
Nálady a názory na elektromobily sú vo svete ako na kolotoči. Kým tento typ vozidiel prináša veľké množstvo výhod, najmä čo sa týka úspor na „spotrebe“, tak mnohí „autičkári“ zároveň upozorňujú na celý rad komplikácií a problémov spojených s ich vlastnením.
Magazín Trend na to poukázal v apríli. Je známym faktom, že v Európe celkovo veľmi výrazne klesol záujem o elektrické autá. Výrobcovia musia premýšľať nad rôznymi riešeniami a podľa Bloombergu za to môže fakt, že náš trh sa na to nestihol pripraviť.
V jednoduchosti, náklady na elektromobil dosahujú také vysoké čísla, že jeho kúpa nedáva zmysel mnohým a evidentne čoraz viac ľuďom. Celoeurópsky môžu za prudký pokles predajov elektrických áut vysoké poistky a drahý servis. Okrem toho v mnohých štátoch a najmä v našich končinách cítiť veľké nedostatky v nabíjacej infraštruktúre.
Servis drahší o 31 percent
Na problémy s cenami servisu si posvietil portál autoforum.cz. Vychádzajúc z údajov v štúdii od spoločnosti Mitchell International, kým nabíjanie v porovnaní s tankovaním pri každodennom používaní skutočne šetrí tvoju peňaženku, tak šetrenie na údržbe elektromobilov je len príbehom od výrobcov a predajcov.
Čím viac elektromobilov na cestách jazdí, tým viac sa tieto tvrdenia javia ako veľmi naivné. Za prvé možno brať do úvahy aj obrovskú stratu hodnoty. Elektromobilom totiž cena klesá skutočne neporovnateľne rýchlejšie než „spaľovákom“, upozorňujú experti.
Z uvedenej štúdie vyplynulo, že v USA vzrástli poistné plnenia oprav elektromobilov po nehodách o 2,5 percenta a v Kanade o 3,5 percenta. V USA sa za takýto prípad opravy priemerne platilo 5 753 dolárov (5 396 eur) a v Kanade 6 534 kanadských dolárov (4 399 eur). Majiteľov áut so spaľovacími motormi servis vychádzal na 4 806 amerických (4 506 eur), respektíve 4 958 kanadských dolárov (3 338 eur).
V USA bola oprava elektromobilu drahšia o 20 percent a v Kanade až o 31 percent. Čo sa týka vozidiel so systémom mild-hybrid, tak ich ceny servisu sú takmer totožné so spaľovacími autami. Plug-in hybridné vozidlá boli drahšie o 12,5 percenta.
Prečo? >>>
Dôvod možno hľadať za systémami vysokého napätia, ktoré môže veľmi draho poškodiť aj drobný ťukanec. Nehoda sa vôbec nemusí týkať batérie, tieto systémy totiž fungujú ako súčasť skeletu auta. Ten po nehode v porovnaní so spaľovacími autami treba omnoho viac kontrolovať.
Mechanici teda na elektromobiloch trávia omnoho viac pracovných hodín. To sa odráža na finálnej faktúre. Okrem toho si množstvo servisov zaúčtuje aj fakt, že konkrétne vozidlo v ňom musí zostať hneď niekoľko dní. Servisy musia vlastniť konkrétnu špeciálnu techniku a zamestnanci musia absolvovať množstvo školení.
Ako podotýkajú odborníci v štúdii od Mitchell International, tieto problémy potvrdzuje aj pomer totálnych nehôd, teda kolízií, pri ktorých poisťovňa usúdi, že auto sa neoplatí opravovať. U spaľovacích áut šlo o 9,45-percentný podiel všetkých nehôd a pri elektromobiloch o 9,16 percenta. Pomer je teda taký rovnaký, že cena servisu sa skutočne odrazila iba jeho náročnosti.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Trend, Bloomberg, autoforum.cz, Mitchell International