Vyhorenie a sabatikal ho priviedli k úspechu: Bývalý partner Nike dnes stavia prosperujúce firmy vďaka jasnej stratégii

  • Hunter Hammonds nie je klasický podnikateľ, ktorý sa môže oprieť o jednu náhodnú výhru
  • Za jeho dnešným úspechom stoja roky pokusov, omylov aj vyčerpania
Hunter Hammonds
SIU koláž, AI, LinkedIn/Hunter Hammonds
  • Hunter Hammonds nie je klasický podnikateľ, ktorý sa môže oprieť o jednu náhodnú výhru
  • Za jeho dnešným úspechom stoja roky pokusov, omylov aj vyčerpania

Dnes má však jasný cieľ — postaviť 12 miliónových firiem za 12 mesiacov. V priebehu štyroch mesiacov rozbehol štyri podniky, ktoré generujú viac ako milión dolárov ročne.

Hunter Hammonds dnes prevádzkuje niekoľko rýchlorastúcich produktizovaných služieb, ktoré vznikli v priebehu uplynulého roka. Medzi najznámejšie patrí Hey Friends – YouTube agentúra na kľúč vytvorená v spolupráci s populárnym tvorcom Alim Abdaalom.

Ďalším projektom je Off Menu, komplexná dizajnová agentúra zameraná na špičkový vizuálny obsah. Viral Cuts je zase prémiová agentúra špecializovaná na krátke formáty videí, ktorú vedú Sam Parr a Cody Sanchez. No a Keyframe, animátorské štúdio vybudované spolu s Danom Coeom, rozvíja silu pohyblivej vizuálnej identity.

Off Menu: Ambiciózny rast, ktorý nezastavuje

Aj keď všetky tieto firmy generujú výrazné tržby, za najväčšieho ťahúňa dnes považuje Off Menu. Ešte koncom roka 2023 hovoril, že tento projekt má potenciál prekročiť päťmiliónový ročný obrat. Dnes už tieto čísla prekonal a pokračuje v rýchlom raste.

„Na konci dňa ide o to, že zákazník nám zaplatí za vopred definovanú službu,“ vysvetľuje Hunter princíp, na ktorom stoja všetky jeho biznisy. V prípade Hey Friends napríklad ponúkajú Creator Package, ktorý začína na úrovni 10 000 dolárov mesačne. Zákazník za túto sumu dostane kompletný balík služieb potrebných na vydanie šiestich vysokokvalitných YouTube videí mesačne.

Kľúčom k spokojnosti klientov je transparentnosť. „Jednou z najdôležitejších vecí je pre nás nastaviť so zákazníkom jasné očakávania. Nehráme sa na nekonečný objem služieb. Každý presne vie, za čo platí.“

Dlhá cesta k úspechu

Hoci to dnes znie ako dokonalý biznis model, Hunterova cesta bola všetko, len nie priamočiara. „Podnikám už viac ako 15 rokov, čo ma robí poriadne starým,“ hovorí v rozhovore.

V deväťnástich rokoch založil svoju prvú agentúru a práve v tom období spoznal Austina Camerona, ktorý sa stal jeho dlhoročným priateľom a spolupracovníkom.

Spoločne začali budovať startup, ktorý získal 3,2 milióna aktívnych používateľov. No napriek tomu ho nedokázali efektívne monetizovať. Nakoniec predali všetky aktíva a Hunter dostal ponuku, ktorú nemohol odmietnuť. Veľká agentúra mu ponúkla trojmiliónový rozpočet na vytvorenie vlastného tímu a digitálnej divízie.

Spočiatku to bola výzva, neskôr prišli obmedzenia a frustrácia. „Začalo to byť dusivé. Dokonca aj spolupráce s klientmi, ktorí boli skvelé značky, mali čoraz viac prekážok.“ Práve v tom období vznikla myšlienka vlastnej agentúry. Tak sa narodil projekt Everest, ktorý Hunter dotiahol až na osemciferný obrat. Spolupracovali s obrovskými menami ako Nike, Samsung či Obama.

„Účty boli väčšie a väčšie, ale rozpočty stále obmedzené. A môj život sa zmenil na nekonečný kolotoč telefonátov od viceprezidentov, ktorí sa sťažovali na problémy, ktoré nikoho nezaujímali. Začal som tú firmu nenávidieť.“

V určitom bode už nevládal ďalej. Vypol úplne. „Rozhodol som sa, že si dám pauzu. Vyhorel som.“ Nasledovalo šesťmesačné sabatikalové obdobie, počas ktorého nerobil vôbec nič. „Len som si čítal, oddychoval, dobíjal baterky a pomaly v sebe znovu budoval energiu.“

V čase, keď budoval Everest, sa skamarátil so Sahilom Bloomom. „Neustále sme sa snažili nájsť niečo, na čom by sme spolu mohli robiť.“ Krátko pred koncom jeho oddychového obdobia mali naplánovaný telefonát, ktorý všetko zmenil.

„Obaja sme prišli s tým, že máme nápad. A keď sme si ich povedali, boli to vlastne veľmi podobné vízie.“ Hovorili o tom, že by mohli stavať B2B biznisy v partnerstve s tvorcami. Hunter navrhol radikálnu myšlienku: „Poďme postaviť dvanásť firiem za dvanásť mesiacov. Získame tým maximálne diverzifikovaný príjem a zároveň toľko hotovosti, že si budeme môcť dovoliť riskovať vo veľkom.“

Na druhý deň už letel do New Yorku. Večera, dohoda a o tri týždne vznikol prvý projekt — agentúra Keyframe.

24 pokusov a len jeden úspech

Hunter sa dnes netají tým, že má za sebou dlhú sériu neúspechov. „Za sedem rokov som sa pokúsil postaviť 24 rôznych biznisov, z ktorých sa uchytil len jeden.“ Dnes tento jediný úspešný podnik zarába viac ako milión dolárov ročne.

No ak by mohol začať odznova, urobil by to úplne inak. „Mohlo to ísť oveľa rýchlejšie, keby som si poriadne naštudoval, čo už niekto predtým urobil správne. Predstav si, že by si mal krok za krokom návod na to, ako niekto postavil miliónový biznis — aj s chybami, ktorým sa dá vyhnúť.“

Ako vzniká nový produktizovaný biznis

Pri tvorbe novej produktizovanej služby Hunter cieli na extrémne preplnené trhy. „Chceme vstúpiť na trh, kde už je veľa konkurencie, veľa úspešných príkladov a prípadových štúdií. Postavíme na tom výbornú značku, ktorá pôsobí prémiovo, vytvoríme zážitok na mieru a spojíme sa s dôveryhodným tvorcom, ktorý nám pomôže so silnou distribúciou hneď na začiatku. Vtedy vieme veľmi rýchlo získať výhodu.“

Kľúčovým konceptom je podľa neho tzv. „product-audience fit“ – teda súlad medzi osobnosťou tvorcu a typom služby, ktorú ponúkajú. V prípade Aliho Abdaala bolo logické postaviť YouTube agentúru, pretože už tisíckam ľudí pomohol uspieť na tejto platforme. „My do toho prinesieme náš playbook, tím, expertízu, náborový engine – a postavíme celý biznis.“

Hunter verí, že úspech produktizovaných služieb spočíva v jednoduchosti. „Zákazník príde, povie, aký má problém alebo cieľ, a okamžite uvidí, čo dostane. Tá transakcia – zaplatíš X dolárov, dostaneš Y výsledok – je krásna vo svojej jednoduchosti.“

Assembly pristupuje k týmto službám ako k operatívne perfektne zvládnutým firmám. „Sledujeme naše marže, cash flow cykly, starostlivosť o zákazníkov. Keď to všetko zabalíš do jasného, pekne zabaleného balíka za 10 000 dolárov mesačne, predáva sa to veľmi ľahko. Najmä ak máš tú distribučnú silu ako my.“

Ako zvládne toľko projektov naraz?

„Je to obrovské množstvo tvrdej práce,“ priznáva. No všetko stojí na tíme. „Mám okolo seba skvelých ľudí, s ktorými spolupracujem roky. Ľahko sa s nimi dostaneme do rytmu a ideme.“

Dnes pracuje 10 až 14 hodín denne, šesť dní v týždni. Má na to vlastný rámec, ktorý nazýva DAM – Decisions (rozhodnutia), Actions (akcie), Messages (správy).

Pondelky sú venované rozhodnutiam – dostane veľké množstvo dát od tímu a na základe nich určí smer. V utorky sa venuje akčným krokom. „Premýšľam, čo musím urobiť, aby som posunul firmy dopredu.“ V stredu všetky rozhodnutia komunikuje tímu. Štvrtky sú vyhradené na hovory s CEO a obchodné aktivity. Piatky sa venuje písaniu.

Nestačí mať len „cash flow“

Aj keď sa Hunterove firmy dnes opierajú o produktizované služby, vníma ich len ako prvú fázu. „Je to launchpad. Generuje to skvelý cash flow. No otázka znie: čo s tým cash flow urobíme ďalej?“

Ich vízia smeruje ďalej – k produktom, softvérovým službám a spôsobom, ako škálovať bez potreby ľudskej práce pri každej objednávke. „Chceme prejsť do fázy, keď zarábame aj bez zásahu človeka. Tam smeruje fáza dva v Assembly.“

Hunter zároveň tvrdí, že pre niekoho, kto práve začína, je produktizovaná služba ideálnym štartom. „Ak máš zručnosť, v ktorej si lepší než 80 % trhu, vieš na tom postaviť biznis.“

Treba si však podľa neho uvedomiť niekoľko vecí. Po prvé, premyslieť si obchodný model. „Hodnota pre zákazníka musí byť absolútne jasná a zároveň musíš postaviť firmu tak, aby bola zdravá a škálovateľná.“

Po druhé, vždy treba dodať viac, než zákazník očakáva. „To je dlhodobý základ biznisu – spokojní zákazníci ti prinesú odporúčania.“

Hunter otvorene upozorňuje, že aj keď je dnes „solopreneurship“ v móde, je dôležité vedieť, či človek buduje skutočný biznis alebo len freelancuje pod iným menom. „Musíš si položiť otázku – buduješ naozaj firmu? Alebo je to len freelancing v prestrojení?“

Rozdiel je zásadný. Skutočný biznis je škálovateľný, má jasnú infraštruktúru a tím, ktorý vie fungovať bez teba. Freelancing je závislý od tvojho času. A keď sa zastavíš, zastaví sa aj príjem.

Čo by poradil sám sebe pred desiatimi rokmi?

Často dostáva aj tú istú otázku: Keby si sa mohol vrátiť o desať rokov späť, čo by si poradil svojmu mladšiemu ja?

„Úplne najdôležitejšia rada by bola – tvoriť obsah. Zdieľať verejne to, čo robím,“ hovorí bez váhania. S odstupom času to považuje za svoju najväčšiu chybu. „Stopercentne najviac ľutujem v kariére to, že som poslednú dekádu nebudoval publikum.“

Druhou vecou, ktorú by zmenil, je spôsob uvažovania o cieľoch. „Mal som myslieť jasnejšie na dlhodobé ciele. Pred desiatimi rokmi som len zarábal peniaze a míňal peniaze. Keď som niečo chcel, tak som to urobil. Bolo to super, nazbieral som kopu skvelých zážitkov, ale želal by som si, aby som staval firmu, ktorá je viac škálovateľná.“

A napokon je tu vzťahová rovina, ktorá ho roky brzdila. „Mal by som venovať viac času dlhodobým vzťahom. Vždy som bol trochu introvert, ľahko sa stratím v tom, čo robím, a som fakt hrozný v tom, že sa neozvem priateľom a neudržujem kontakt.“

Ako hovorí, až vekom sa to naučil od priateľov, ktorí sú v tom doslova majstri. „Nie je to jednoduché – zdvihnúť telefón a zavolať: ‚Ako sa máš, kámo?‘ – a udržať ten rozhovor v pohybe. Je ľahké stiahnuť sa do seba, zaliezť do vlastného sveta, a myslieť si, že všetko zvládneš sám.“

Ale dnes už vie, že to nie je pravda.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Starter Story, YouTube/Greg Hickman, Hey Friends Studio, Off Menu, YouTube/The Calum Johnson Show

Najnovšie videá

Trendové videá