Vypočítaj si, koľko zaplatíš: Prezidentka podpísala nové poplatky za registráciu vozidla
- Prezidentka Zuzana Čaputová dnes podpísala novelu zákona
- Týkala sa registračných poplatkov
- Cesta k novému zákonu nebola jednoduchá
- Prezidentka Zuzana Čaputová dnes podpísala novelu zákona
- Týkala sa registračných poplatkov
- Cesta k novému zákonu nebola jednoduchá
O zmene správnych či takzvaných registračných poplatkoch pre motorové vozidlá sme ťa už informovali. V skratke ide o zmenu spôsobu výpočtu správneho poplatku za motorové vozidlá, kde sa do výpočtu „zapojilo“ aj ekologické hľadisko.
Zmena bola prvotne predložená pred parlament formou pozmeňujúceho návrhu poslancom Mariánom Viskupičom (SaS). To znamená, že návrh prešiel cez parlament bez diskusie a pomerne narýchlo.
Návrh sa však nakoniec ukázal byť skutočne nešťastným a otvorene ho kritizovala veľká časť motoristov. Kameňom úrazu bol výpočet zakotvený v návrhu, podľa ktorého by sa mala výška poplatku určiť ako súčin výkonu a ekologického koeficienta vozidla.
To by však znamenalo, že registračný poplatok by sa pre staršie a výkonné vozidlá zvýšil o niekoľko stoviek percent a maximálna čiastka, ktorú by občania pri registrácii museli zaplatiť, by bola až 3 900 eur.
Návrhu oponovala aj petícia, pod ktorú sa v tom čase podpísalo až 82 000 Slovákov. Po vlne kritiky a len niekoľko týždňov pred plánovaným vstúpením zmeny do platnosti (1.4) boli v parlamente predstavené Viskupičom ďalšie zmeny.
Konečných 1 000 eur
Tieto zmeny predložil SaS-kár ako pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov hnutia OĽANO, Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa. Tí predošle návrh predložili ako reakciu na prvotný a ostro kritizovaný návrh Mariána Viskupiča.
Viskupič navrhol, aby bol maximálny poplatok 1 000 eur, s účinnosťou od 1. júla 2023, čo 31.3. napokon odobrila podpisom aj prezidentka. Viskupičov návrh predložený počas 88. schôdze parlament schválil ešte 15.3.
Neprimerane vysoký poplatok za registráciu staršieho auta podľa advokáta Jakub Berthotyho, ktorý sa prípadu venoval, naznačujú aj čísla. Ako informoval denník Pravda, Berthoty kritizoval najmä pomer medzi poplatkom za vozidlo a množstvom emisií, ktoré vozidlo vylučuje.
Medzi najnižším a najvyšším poplatkom bol v pôvodnom návrhu až 118-násobný rozdiel, pričom bol rozdiel vo vylučovaných emisiách pri daných typoch vozidiel len 4-násobný.