Vyprahnutá púšť ukrýva 4 000 vojenských lietadiel. AMARG je najväčším leteckým cintorínom na svete
- V arizonskej púšti funguje unikátny komplex AMARG
- Ukrýva tisíce strojov vrátane historických bombardérov
- V arizonskej púšti funguje unikátny komplex AMARG
- Ukrýva tisíce strojov vrátane historických bombardérov
Keď vojenské lietadlá doslúžia, neupadajú do zabudnutia. Mnohí si myslia, že staré stroje končia rozobraté na šrot, no v skutočnosti ich príbeh pokračuje ďalej. Vstupujú do AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group), známeho aj ako „The Boneyard“, ktorý sa nachádza na leteckej základni Davis-Monthan v Arizone.
Ideálne podmienky púšte
AMARG predstavuje najvýznamnejší komplex pre skladovanie a údržbu leteckej techniky na svete. Ako uvádza Source One Spares, v súčasnosti uchováva viac ako 4 000 vojenských lietadiel a je najväčším leteckým cintorínom na svete.
Od konca druhej svetovej vojny využíva americká armáda leteckú základňu Davis-Monthan Air Force Base v Tucsone v Arizone na odstavenie vyradených strojov, pričom strategická poloha púšte zohráva v tomto procese zásadnú úlohu.
Klimatické podmienky regiónu výrazne spomaľujú degradáciu konštrukčných materiálov lietadiel. Relatívna vlhkosť vzduchu sa pohybuje v rozmedzí 10 – 20 %, čo minimalizuje koróziu kovových komponentov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Priemerné ročné zrážky dosahujú len 28 cm, takže voda nepoškodzuje konštrukcie lietadiel. Okrem toho tvrdá alkalická pôda umožňuje manipuláciu s lietadlami bez potreby spevnených plôch. Aj keď lietadlá parkujú priamo na zemi, podvozky sa do nej neprepadávajú.
Nadmorská výška 777 metrov zabezpečuje stabilné teplotné podmienky, pričom suché prostredie minimalizuje opotrebovanie materiálov. Práve tieto podmienky robia AMARG najvhodnejším miestom na skladovanie vojenských lietadiel na svete.
Príchod lietadla
Prvá fáza zahŕňa demilitarizáciu lietadla, pri ktorej technici odstraňujú všetky zbrane, výbušné systémy a citlivé technologické prvky. Dochádza tiež k demontáži sedadiel, dátových dosiek, navigačných zariadení a ďalších elektronických súčastí.
Druhou fázou je kompletné čistenie. Lietadlá operujúce v tropických oblastiach alebo na lietadlových lodiach čelia zvýšenej koncentrácii soli na povrchu aj vnútorných systémoch, čo urýchľuje korózne procesy. Dôkladné odstránenie nečistôt pomáha predĺžiť životnosť lietadiel.
Aby sa zabránilo degradácii palivových systémov, nádrže sa vyprázdnia a prepláchnu ľahkým olejom, ktorý po odčerpaní zostáva ako ochranný film. Tento postup minimalizuje poškodenie gumových tesnení a palivových hadíc, čím sa zabezpečuje ich dlhodobá funkčnosť.
Na záver technici aplikujú špeciálny náter, ktorý stabilizuje vnútornú teplotu lietadla v rozmedzí približne 15 stupňov od okolitého prostredia a zároveň eliminuje riziko prehrievania interiéru. Tento náter predlžuje životnosť elektronických systémov, plastových komponentov a ďalších citlivých súčastí.
Využitie lietadiel v AMARG
V AMARG sa lietadlá rozdeľujú do štyroch hlavných kategórií. Prvú skupinu tvoria lietadlá pripravené na opätovnú službu. Tieto stroje čakajú na návrat k operačným jednotkám alebo na predaj spojencom, pričom prechádzajú pravidelnými údržbovými kontrolami, aby zostali v optimálnom stave.
Druhú kategóriu tvoria lietadlá poskytujúce náhradné diely. Technici systematicky demontujú funkčné súčiastky a odosielajú ich do dielní na repasovanie alebo priame použitie.
Tretia kategória zahŕňa historicky významné lietadlá určené na muzeálne účely. AMARG uchováva viaceré ikonické stroje, medzi nimi aj bombardéry Enola Gay a Bockscar, ktoré zohrali zásadnú úlohu na konci druhej svetovej vojny.
Štvrtá kategória zahŕňa lietadlá určené na recykláciu konštrukčných materiálov. Po vyradení z evidencie sa stroje demontujú a recyklujú, pričom sa využívajú moderné technologické postupy na efektívne spracovanie hliníkových zliatin, titánu a ďalších konštrukčných materiálov.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: Interesting Engineering, Source One Spares