Vyšetrovatelia našli čierne skrinky v troskách strojov: Riadiaca veža vo Washingtone je pod paľbou kritiky
- Informácie ukazujú, že v čase nehody nebola riadiaca veža dostatočne obsadená
- Medzitým bola nájdené čierne skrinky havarovaných strojov

- Informácie ukazujú, že v čase nehody nebola riadiaca veža dostatočne obsadená
- Medzitým bola nájdené čierne skrinky havarovaných strojov
Stredajšia letecká katastrofa neďaleko letiska Ronalda Reagana vo Washingtone si vyžiadala životy všetkých 67 ľudí na palubách dvoch lietadiel.
Komerčné lietadlo americkej spoločnosti American Airlines sa krátko pred pristátím zrazilo s vojenským vrtuľníkom typu Sikorsky H-60 Black Hawk a zrútilo sa do rieky Potomac. Záchranári momentálne prehľadávajú rieku v snahe nájsť telá obetí a objasniť okolnosti tejto tragédie.
Čierne skrinky môžu objasniť príčinu nehody
Vo štvrtok boli vo vraku komerčného lietadla nájdené čierne skrinky obsahujúce letové údaje a hlasové záznamy z kokpitu. Informovala o tom agentúra TASR na základe správ agentúr AP a AFP.
Podľa zdrojov blízkych vyšetrovaniu, na ktoré sa odvolávajú stanice CBS a ABC News, boli čierne skrinky vyzdvihnuté z vraku lietadla prevádzkovaného dcérskou spoločnosťou American Airlines. Ich analýzu vykoná Národný úrad pre bezpečnosť dopravy (NTSB) v spolupráci s Federálnym úradom pre letectvo (FAA), ktoré spoločne vedú vyšetrovanie havárie.
Tieto zariadenia môžu pomôcť objasniť, čo presne sa stalo krátko pred zrážkou a ako k nej mohlo dôjsť. NTSB zároveň uviedol, že nebude špekulovať o príčinách nehody, kým sa neskončí vyšetrovanie.
Problémy v riadiacej veži?
Prvé informácie naznačujú, že v čase nehody neboli v riadiacej veži letiska Ronalda Reagana dostatočné personálne kapacity. Funkcia riadenia vrtuľníkov bola zlúčená s inými úlohami, čo mohlo skomplikovať komunikáciu medzi lietadlom a vrtuľníkom.
Piloti lietadiel a vrtuľníkov pracujú na rôznych frekvenciách, čo znamená, že si nemusia navzájom počuť komunikáciu s vežou. Odborové organizácie už dlhodobo varujú pred nedostatkom dispečerov, ktorý môže viesť k zhoršeniu bezpečnosti leteckej prevádzky.
Podľa správy denníka The Washington Post v čase zrážky nebol pridelený samostatný dispečer pre riadenie vrtuľníkov. Tento post sa bežne obsadzuje do 21:30, avšak v čase nehody bola táto funkcia skombinovaná s iným riadiacim úsekom. Tento faktor mohol znížiť schopnosť dispečerov efektívne reagovať na dynamiku hustej leteckej prevádzky.
Obete na palube
Medzi pasažiermi boli americkí krasokorčuliari, ich tréneri a bývalí ruskí majstri sveta Jevgenija Šiškovová a Vadim Naumov. Na palube boli aj dvaja čínski občania, čo potvrdilo čínske veľvyslanectvo v USA. Kremeľ vyjadril sústrasť rodinám ruských obetí.
Podľa záchranárov je prehľadávanie rieky Potomac náročné, keďže vrak sa rozlomil na dve časti, ktoré sa nachádzajú v hĺbke približne dvoch metrov. Teplota vody sa pohybuje okolo 1,5 °C, čo znamená, že preživší by v nej mali len minimálnu šancu na prežitie.
Hasiči a záchranári nasadili na mieste nehody viac ako 300 ľudí, ktorí pracujú v extrémne náročných podmienkach. Lietadlo po zrážke rozlomilo na dve časti, pričom trosky sú rozptýlené v rozsiahlej oblasti rieky.
Reakcie úradov
Ako sme ťa informovali v tomto článku, americké úrady vylúčili teroristický útok alebo úmyselný čin ako príčinu nehody. Prezident Donald Trump vyjadril sústrasť obetiam a ich rodinám, pričom na svojej sociálnej sieti Truth Social uviedol, že nehode sa dalo predísť. Kritizoval riadiacu vežu, ktorá podľa neho mohla konať efektívnejšie.
Viceprezident JD Vance vyzval verejnosť, aby sa modlila za osoby na palube lietadla. Medzičasom americké Federálne úrady pokračujú vo vyšetrovaní a sústredia sa na možné systémové zlyhania v leteckej prevádzke.
Letisko Ronalda Reagana pozastavilo prevádzku
Po tragédii boli všetky odlety a prílety na letisku Ronalda Reagana pozastavené minimálne do 5.00 h miestneho času.
Vyšetrovanie vedie FAA a NTSB v spolupráci s FBI, ktoré pomáha s technickou analýzou nehody. Podľa úradov sa preverujú záznamy komunikácie medzi pilotmi a riadiacou vežou, ako aj personálne obsadenie dispečerov v čase nehody.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Archív SIU, TASR, Washington Post