Toto vláda nedomyslela: V Košiciach a v Bratislave bude štrajk MHD. Chýbajú im milióny eur, na štátnu pomoc nárok nemajú

  • Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a v Košiciach ohlásili štrajk
  • Prebehne v pondelok a bude na dobrovoľnej báze
  • Chcú upozorniť na nevyhnutonosť poskytnutia finančnej pomoci od štátu prevádzkovateľom MHD
  • Matúš Vallo trvdí, že vláda v tomto prípade zlyhala
  • Chce sa obrátiť aj na Európsku komisiu a potvrdiť si, že postup vlády bol diskriminujúci
autobus MHD Mercedes Benz
SIU / Petra Stanová
  • Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a v Košiciach ohlásili štrajk
  • Prebehne v pondelok a bude na dobrovoľnej báze
  • Chcú upozorniť na nevyhnutonosť poskytnutia finančnej pomoci od štátu prevádzkovateľom MHD
  • Matúš Vallo trvdí, že vláda v tomto prípade zlyhala
  • Chce sa obrátiť aj na Európsku komisiu a potvrdiť si, že postup vlády bol diskriminujúci

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk. Informovala o tom hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubica Melcerová. Zamestnanci dopravných podnikov chcú štrajkom upozorniť na potrebu finančnej štátnej dotácie, keďže sa kvôli pandémii výrazne znížili tržby. Štrajk bude dobrovoľný. 

DPB informuje cestujúcu verejnosť o výstražnom štrajku vodičov MHD v Košiciach aj v Bratislave, ktorý bude v pondelok 12. apríla ráno od 8:00 do 9:00,“ uviedla a dodala, že štrajk ohlásili odborové organizácie oboch dopravných podnikov s cieľom upozorniť štátne orgány na nevyhnutnosť poskytnutia finančnej pomoci od štátu prevádzkovateľom MHD v dôsledku výpadkov príjmov vyvolanom pandémiou COVID-19.

Štát totiž v schéme pomoci vynechal podniky vo verejnej správe. Ministerstvo dopravy pre TASR opakovane uviedlo, že nemá zákonnú a ani finančnú možnosť, ako koronakrízou zasiahnutým mestským dopravným podnikom pomôcť. Uvedomuje si však vážnosť situácie, v akej sa ocitli, a preto hľadá spôsoby, ako ju riešiť. Rezort videl možný priestor v rámci pripravovanej schémy pomoci pre cestnú dopravu. Pre koaličnú krízu sa však tieto návrhy v marci nedostali na stôl koaličnej rady.

V aktuálnom stanovisku ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že po vzájomnej dohode si problematiku finančnej pomoci samosprávam, pod ktoré dopravné podniky patria, zobral rezort financií. Ten je momentálne pod taktovkou ministra Igora Matoviča.

V pondelok medzi 8:00 a 9:00 ráno nebudú premávať spoje MHD. Štrajk je dobrovoľný. „Účastníci štrajku nebudú brániť kolegom, ktorí sa nechcú zapojiť, aby riadne premávali,“  vysvetlila Melcerová a dodala, že v snahe zachovať aspoň minimálnu obsluhu najväčších nemocníc budú linky 9 (Nemocnica Ružinov), 32 (zdravotnícke zariadenia na Kramároch) a 98 (Nemocnica Antolská) premávať aj počas štrajku. „Ak bude spoj MHD obsluhovať trasu linky v čase výstražného štrajku, vodič vozidlo neodstaví uprostred jazdy, ale obslúži všetky zastávky na trase danej linky až po konečnú,“ doplnila s tým, že v čase štrajku vozidlá tých vodičov, ktorí sa do neho zapoja, z nástupných zastávok nevyjdú na svoju trasu.

Prišli o 25 miliónov

„Výpadok tržieb DPB z dôvodu pandémie, ktorý trvá nepretržite už viac ako rok, sa vyšplhal už na 25 miliónov eur. Bez možnosti čerpať finančnú pomoc zo štátnych schém Prvej pomoci hrozí aj hromadné prepúšťanie, “upozornila hovorkyňa DPB. Ako dodala, naďalej sa uskutočňujú rokovania s vládou SR a predstavitelia DPB budú ešte počas víkendu rokovať so zástupcami zamestnancov o zjemnení podoby výstražného štrajku.

Racionalizačné a úsporné opatrenia v DPB nestačia na vykrytie výpadku tržieb napriek tomu, že sa v roku 2020 znížili náklady o deväť miliónov eur,“ skonštatovala Melcerová s tým, že odborové organizácie sa snažia chrániť pracovné miesta, pretože bez pomoci od štátu je pravdepodobné zhoršovanie kvality MHD, a tým aj redukovanie pracovných miest.

DPB je 29. najväčší zamestnávateľ na Slovensku, pracuje v ňom viac ako 2 800 ľudí v nepretržitej prevádzke. Vypravuje 100 pravidelných denných či nočných liniek, stará sa o 900 dopravných prostriedkov a denne prepraví 300-tisíc obyvateľov a návštevníkov Bratislavy. Dopravné firmy na celom Slovensku, ktoré zabezpečujú MHD v 54 mestách, môžu čerpať Prvú pomoc od štátu za výpadok tržieb z cestovného, okrem štyroch dopravných podnikov (vrátane DPB), v ktorých pracuje spolu päťtisíc ľudí.

Matúš Vallo chce nesprávny postup vlády riešiť aj cez európske orgány

Odborové organizácie Dopravného podniku Bratislava (DPB) dnes ohlásili štrajk na pondelok 12.4., ktorý na hodinu medzi 8 a 9 hodinou ráno môže de facto vypnúť MHD pre tisíce obyvateľov hlavného mesta. Dôvodom štrajku je, že Vláda SR aj naďalej odmieta poskytnúť bratislavskému DPB finančnú kompenzáciu za výpadky kvôli korone a zamestnanci DPB sa obávajú hromadného prepúšťania. Deje sa tak napriek tomu, že aj podľa schémy schválenej Európskou komisiou by DPB mohol túto pomoc čerpať rovnako, ako ju dnes môžu čerpať súkromní poskytovatelia verejnej dopravy,“ píše Matúš Vallo vo svojom statuse. 

Tvrdí, že s vládou od začiatku pandémie rokuje a snaží sa o to, aby bola dotácia poskytnutá aj DPB. „Výpadky tržieb v dôsledku krízy sú už pre DPB aj pre mesto Bratislava neúnosné, keďže od marca 2020 dodnes dosahujú sumu 25 miliónov eur. Je mi veľmi ľúto, že napriek doterajšej veľmi korektnej komunikácii s premiérom a bývalým ministrom financií Eduardom Hegerom, ani po dnešných rokovaniach vláda nezmenila postoj.“

Diskriminácia väčších miest

Vláda sa ma odvolávať na to, že Bratislava je bohaté mesto a mesto štátnu pomoc na dopravný podnik nepotrebuje. Matúš Vallo vysvetľuje, že to ale nie je pravdou. „Nemôžem prijať argumentáciu ministerstva financií, že Bratislava je bohaté mesto a tento výpadok zvládne sanovať z vlastného rozpočtu. Mohlo by sa to diať len na úkor iných funkcií a služieb mesta, ktoré poskytuje svojim obyvateľom. Považujeme za nespravodlivé a diskriminačné, že súkromné dopravné firmy v 54 mestách po celom Slovensku túto kompenzáciu čerpať môžu a 4 samosprávne dopravné podniky (v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline) ju čerpať nemôžu.

Matúš Vallo v dlhom statuse sľúbil, že odborárov v štichu nenechá. „Urobíme všetko preto, aby dôsledky nekonania vlády obyvatelia nášho mesta pocítili čo najmenej. Odborárov som opakovane informoval, že mesto bude aj naďalej sanovať výpadky príjmov v takej miere, aby sa predišlo hromadnému prepúšťaniu. V konečnom dôsledku to síce bude znamenať upustenie od niektorých iných projektov v meste, ale kvalitná a spoľahlivá verejná doprava je pre nás absolútnou prioritou. S odbormi rokujeme a dúfam, že uistenie, ktoré som im aj dnes dal presvedčí vodičov MHD, aby svojim, i keď oprávneným postojom, nespôsobili komplikácie pre tisícky cestujúcich v pondelok ráno.“ 

Je teda možné, že Matúš Vallo predsa len štrajkujúcich presvedčí a MHD bude fungovať naplno i v pondelok ráno. Matúš Vallo avizuje, že sa v krátkom čase obráti na Európsku komisiu. Verí, že odborári sa dočakajú spravodlivosti už čoskoro. „Zároveň sa v krátkom čase obrátime na Európsku komisiu aby potvrdila, že postup vlády, kedy diskriminuje dopravný podnik mesta oproti iným dopravcom, je v rozpore so schválenými schémami pomoci. Verím, že nakoniec sa dopracujeme k spravodlivému prístupu vlády k hlavnému mestu našej krajiny.“

Najnovšie videá

Trendové videá