Z Ameriky sa nevrátil naprázdno. Karol priniesol na Slovensko koncept, ktorý vyhľadávajú aj známe tváre
- Karol je zakladateľom startupu FunFace
- Ľuďom dodáva štýlové formy vyhotovenia fotografií na akciách
- Svoj nápad priniesol na Slovensko už pred 8 rokmi
- Karol je zakladateľom startupu FunFace
- Ľuďom dodáva štýlové formy vyhotovenia fotografií na akciách
- Svoj nápad priniesol na Slovensko už pred 8 rokmi
Karol Malý pred mnohými rokmi odišiel do zahraničia, a to hneď po ukončení vysokej školy. Veľa cestoval až napokon „zakotvil“ v Amerike, kde sa inšpiroval istým nápadom, ktorý postupne vylepšoval, až napokon vznikol open-spaceový koncept zábavného fotenia.
„Projekt FunFace vznikol v roku 2013. Prvú ideu som získal v Amerike, kde som pracoval ako plavčík. Boli sme na jednej akcii, kde mali takú uzavretú búdku, do ktorej sa zmestili približne 2 až 3 ľudia a mohli sa spoločne odfotiť. Prišlo mi to ako super nápad na párty,“ hovorí pre Startitup zakladateľ FunFace.
V čase, keď sa vrátil z Ameriky, začal premýšľať o tom, ako svoj nápad zrealizuje, a tak kontaktoval šikovných ľudí, ktorí mu s tým pomohli. „Keď som prišiel naspäť z Ameriky, spoznal som sa s jedným veľmi šikovným IT-čkarom a technikom, ktorý mi na zákazku pomohol vyhotoviť softvér presne podľa mojich predstáv a hardvérové riešenie pre náš fotobox.“
Made in Slovakia
Mať nápad je jedna vec, no dotiahnuť ho do úspešného konca, je už vec druhá. Karol si uvedomil, že na to, aby bol niečím výnimočný, musí vymyslieť niečo, čím bude odlišný od konkurencie.
„FunFace je na rozdiel od ostatných fotobúdok náš vlastný výrobok ‚made in Slovakia’. Navrhli sme si svoj originálny dizajn, naprogramovali software, nainštalovali profesionálnu tlačiareň, fotoaparát pre najvyššiu kvalitu fotografií, dotykové obrazovky, štúdiový blesk a vznikol prvý fotobox na Slovensku. Je to vyložene domáci produkt na mieru.“
Na rozdiel od konkurencie FunFace fotobox využíva namiesto jednej dotykovej obrazovky až dve. Jedna sa nachádza na prednej časti fotoboxu, na ktorej sa hostia počas fotenia vidia, a zo zadnej časti fotoboxu je druhá obrazovka, ktorá umožní okamžitý výber nafotených fotografií a urýchľuje tak celkový priebeh fotenia. Ako však Karol tvrdí, začiatky podnikania boli finančne náročné.
„Kapitál, s ktorým sme začínali, nebol veľký. Základný odrazový mostík bol okolo 10 000 až 15 000 eur. Financie poslúžili na celý vývoj projektu a všetky potrebné záležitosti okolo toho,“ hovorí Karol. „Bolo to naozaj ťažké, pretože sme sa pustili do neznámych vôd. Preto by som rád poďakoval môjmu otcovi, ktorý ma v začiatkoch projektu podporoval a pomohol mi svojimi dlhoročnými skúsenosťami v podnikaní,“ doplnil.
V súčasnosti sú veľmi drahé aj náklady, ktoré sú spojené s každou jednou akciou, ako napríklad vlastný vozový park, kde sa nachádza 6 áut, s ktorými chodia na akcie.
Jedinečné vlastnosti
V roku 2013, keď Karol spustil spoločne s niekoľkými šikovnými ľuďmi prevádzku prvého fotoboxu, išlo o foto-digitálnu novinku, ktorá na Slovensku ešte predtým neexistovala. Keďže nikto netušil, o čo ide, bolo pre nich veľmi náročné predstaviť a vysvetliť, ako vlastne ich fotobox funguje a akú zábavu dokážu hosťom na akcii spraviť.
„Chodili sme na rôzne eventové výstavy, kde na nás ľudia pozerali doslova ako na prízrak. Netušili, kto sme a čo tam vlastne robíme. Keďže išlo o novinku na slovenskom trhu, mnohí mali z toho strach. Ja som však bol presvedčený o tom, že ide o geniálnu vec. Museli sme však o tom presvedčiť aj ostatných.“
A tak fotobox postupne zdokonaľovali a vylepšovali. Pridali mu napríklad teleskopicky nastaviteľné nohy, ktoré sa ovládajú jednoducho aj cez mobil, vďaka čomu dokážu výšku fotoboxu prispôsobiť pre malých aj veľkých.
„Máme špeciálny program, ktorý upravuje fotografie cez špeciálny filter, ktorý im dodá šmrnc, originalitu a jedinečnosť,“ hovorí Karol.
Dnes má už jeho spoločnosť celkom 7 fotoboxov, s ktorými chodia na akcie po celej západnej Európe, pričom majú aktuálne za sebou približne už 3 200 akcií za 8 rokov ich existencie. V marci tohto roku sa im dokonca podarilo otvoriť aj novú pobočku u našich českých susedov v Prahe.
„Viac-menej cestujeme po celej Európe, avšak dopravné náklady sú čím ďalej tým drahšie, čiže je to trochu obmedzené. Keďže z Prahy sme mali veľký dopyt po akciách a zvýšený záujem klientov, preto sme sa tam rozhodli otvoriť pobočku.“
Od svadieb až po teambuidingy
Avšak prístroj, ktorý funguje ako selfie fotobúdka, nie je jedinou atrakciou, ktorú FunFace ponúka. „Čo sa týka ďalších atrakcií, tak ponúkame tiež FunFace VideoBooth 360°. Ide o interaktívnu podstavu, okolo ktorej sa točí rameno s integrovanou kamerou. Vďaka tomu sa vytvorí unikátne 360° video so slow-motion efektom. Vzniknuté video vieme obrandovať logom alebo názvom akcie a do videa taktiež vieme integorvať akúkoľvek hudbu.“
Akcie, ktoré Karol absolvuje, sú rôzne, od svadieb až po firemné večierky či teambuildingy. Práve preto, že je každý event taký odlišný, sa snažil vymyslieť aj elegantnejšiu variantu fotoboxov. Preto vzniklo aj takzvané fotozrkadlo.
„Fotozrkadlo slúži na elegantnejší spôsob fotenia. Má nádherný zlatý rám, ktorý je podsvietený, hostia vidia celú svoju postavu, pričom je princíp fungovania rovnaký ako pri fotoboxe,“ hovorí Karol.
„Na jednej strane sa vidíš, odrátava ti tam sekundy, vieš sa nastajlovať, upraviť či zmeniť rekvizitu. Na druhej strane fotozrkadla je dotyková obrazovka, kde sa fotografie hneď zobrazia, vieš si ich zväčšiť, rovno vytlačiť alebo poslať na mail, pričom tlač trvá približne 7 sekúnd.“
Hlavnou klientelou sú už od začiatku vzniku FunFace rôzne agentúry, alebo priamo firmy pre ich konkrétne eventy. Ďalej, samozrejme, majú svoje miesto (primárne od mája do októbra) aj svadby, narodeninové oslavy a rôzne iné party či promo akcie.
Okrem toho však majú za sebou už aj desiatky celebritných akcií, ako aj množstvo akcií pre veľké medzinárodné korporácie. „Fotili sme pre viac známych ľudí, medzi ktorých patrí aj Martin Škrtel, Mária Čírová, Kali, Peter Cmorík, Zlatica Puškárová či Gabriela Drobová. Príjemným zážitkom bola aj svadba Mariána Gáboríka. Išlo o akciu plnú perfektných ľudí, známych hokejistov.“
Náročný proces
Už samotný názov FunFace naznačuje, že Karol chce ľuďom sprostredkúvať najmä istú formu zábavy na spoločenských akciách. Nie je to však jednoduchá práca a okrem techniky, treba aj šikovných ľudí či dávku kreatívneho myslenia.
„Hostia, ktorí si nás objednajú, sa majú zabávať, my sa postaráme o to, aby si odniesli pekné spomienky. Preto vždy posielame na akciu náš personál, ktorý je, samozrejme, zaškolený. Je to najmä z toho hľadiska, že fotobox či iné naše zariadenia si vyžadujú určitú kooperáciu.“
Keďže každá akcia je úplne iná, FunFace sa musí prispôsobiť. Táto práca možno znie jednoducho, no opak je pravdou. Za úspechom stojí množstvo driny a inak to nie je ani v prípade FunFace.
„Napríklad aj fotenie v exteriéri prináša svoje úskalia, no my sme na to už pripravení. Každý fotobox, ktorý sa na vybranej akcii nachádza, prejde vždy na začiatku prísnou kontrolou, či fotografia spĺňa normy kvality.“
„Okrem toho sa často stáva, že klient príde s nejakou špeciálnou požiadavkou pri fotení. Napríklad, že si praje pohyblivú fotografiu, boomerang alebo animáciu. No a práve my vieme a musíme takéto špeciálne požiadavky dokázať splniť,“ doplnil Karol.
Klienti sa často aj odviažu a ako to už na väčších akciách býva, strácajú aj isté zábrany. Karol bol neraz svedkom tých najrôznejších požiadaviek. „Napadajú mi rôzne neslušné požiadavky, ako hore bez či dole bez. O tom, čo klienti povymýšľajú, by som vedel čo-to porozprávať.“
Udržať však istú formu zábavy pri fotografovaní prostredníctvom fotoboxu, fotozrkadla či iných zariadení, nie je také jednoduché. Dôležitou súčasťou FunFace sú aj rôzne fotosteny či tematické rekvizity, ktoré dokážu oživiť každú akciu.
„Obrovská výhoda je práve v rekvizitách. Ponúkame stovky rekvizít, pričom okolo 30 až 40 z nich sú takzvané tematické balíky, ako napríklad western, vesmírne rekvizity, policajné rekvizity, detské či komiksové. Tiež máme k dispozícii aj okolo 90 tematických pozadí. Sú to tlačené pozadia na plachtu so špeciálnym nelesknúcim sa materiálom.“
Kľúč k úspechu
Karol sa v tomto odvetví našiel a práca s klientmi ho napĺňa. Po 8 rokoch neustáleho zdokonaľovania a tvrdej práce sa teší, že ľuďom dokáže urobiť radosť, pretože to v dnešnom svete plnom konzumného spôsobu života nie je také jednoduché.
„Veľmi ma motivuje, že vidím výsledky v podobe množstva spokojných a zabávajúcich sa hostí na akciách s našim FunFace. Čo ma však na tejto práci naozaj baví, je spätná väzba od klientov, a tiež aj radosť z toho, že sme mohli byť súčasťou rôznych zaujímavých a jedinečných akcií.“
Za úspechom a pozitívnymi reakciami sa však toho skrýva omnoho viac. „Podľa mňa je za úspechom až 80 % prípravy. To znamená mať premyslenú logistiku, personálne zabezpečenie ľudí, techniku či grafiku. Človek si jednoducho musí neustále kontrolovať veci.“
Vízia do budúcna
FunFace si dokázal vybudovať svoje pevné miesto na slovenskom trhu. Aj keď sú klienti občas nároční, Karol je pripravený vymýšľať nové veci, ktoré vedia klientov nadchnúť a príjemne prekvapiť. Ako sám tvrdí, ešte stále je kde sa posúvať.
„Klienti sú v súčasnej dobe veľmi nároční a vždy vyžadujú niečo nové. Práve vďaka tomu sme rozšírili naše portfólio služieb. Aktuálne je to presne 14 produktov,“ tvrdí Karol.
Jeho hlavnou motiváciou je robiť ľuďom radosť, preto sa sústreďuje hlavne na prítomnosť. „V dnešnom svete je veľmi ťažké si niečo naplánovať. Zatiaľ máme dosť práce, tak sa snažím sústrediť najmä na prítomnosť. Nemám rád dlhodobé plány, skôr žijem z toho, čo sa deje teraz. Samozrejme, nejaké vízie určite mám.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy