Z bezdomovca miliardár. Toto je príbeh človeka, ktorý stojí za produktami, ktoré milujú aj Slováci

  • Bomby do kúpeľa Lush si do vane hádžu ľudia po celom svete
  • Zakladateľ značky si však prešiel ťažkým detstvom
Mark Constantine
Mark Constantine Instagram/lush,Instagram/markatlush
  • Bomby do kúpeľa Lush si do vane hádžu ľudia po celom svete
  • Zakladateľ značky si však prešiel ťažkým detstvom

Filantropia už nie je neznámym pojmom. Veľká časť úspešných značiek sa angažuje v pomoci iným a časť svojich ziskov tak venujú slabším. Zakladateľ značky Lush Mark Constantine však pozná potreby chudobnejších o niečo lepšie než ostatní. Sám sa totiž v mladosti ocitol na ulici, bez príjmu a jeho osobná skúsenosť mu otvorila myseľ.

Ťažké detstvo

Bomby do kúpeľa Lush a ich sladkú vôňu mnohí poznajú. Výchova Marka Constantina ale nebola rovnako sladkou, akou je vôňa jeho produktov. Markovo detstvo možno označiť za nie je príliš pozitívne.

V rannom veku od neho odišiel otec a vychovávala ho mama spolu s babičkou. O niekoľko rokov sa k výchove pridal aj jeho nevlastný otec, s ktorým príliš blízky vzťah nemal. K jeho osobným problémom sa pridali aj komplikácie spojené so štúdiom. Marka totiž vyhodili z gymnázia a jeho nasledujúcou zastávkou bol „učňák“, odbor kaderníctvo. Možno práve tu zberal prvé skúsenosti s kozmetickými prípravkami.

Jeho učňovský plat predstavoval 3 libry za týždeň, čo predstavovalo obrovský problém, a to najmä v čase, keď sa rozhodol opustiť domov. Konflikty s nevlastným otcom totiž neustále naberali na intenzite a Mark videl jediné východisko v odchode z domu. Nakoľko však bol jeho týždenný príjem príliš nízky, nedokázal si zaň zaplatiť ani najlacnejšie ubytovanie v Londýne.

Prespával teda u kamarátov aj v lese. Big Issue North Marka cituje: Mal som obdobie, keď som spal v lese. Nemal som na výber. Nebol som ale na ulici, takže ľudia okolo mňa v centre mesta nepobehovali.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Mark Constantine (@markatlush)

Peniaze v správnych rukách

Z titulu bezdomovca ho vymanila až nezisková organizácia Gordon Boys‘ Messenger Corps. Vďaka ich príspevku si mohol nájsť vlastné bývanie. Aj napriek tomu, že nedostal veľký obnos peňazí, príspevok bol preňho doslova vykúpením. Akousi šancou na nový, lepší život.

V súvislosti s podobnou skúsenosťou Mark uvádza: „Nie všetky peniaze majú rovnakú hodnotu. Malá suma peňazí v správnych rukách má obrovskú moc. Veľký obnos peňazí, no v nesprávnych rukách často žiadnu moc nemá.“

Práve jeho osobná skúsenosť ho priviedla k poznaniu, že je nutné venovať radšej menšiu čiastku, ale viacerým organizáciám. V časoch osobného dna pre Marka nebola jediným svetlým bodom iba nezisková organizácia. Ako „človek bez domova“ stretol aj svoju manželku Mo. „Obávam sa, že ak by som ju nespoznal, môj život by sa ubral nesprávnou cestou,“ vraví Mark.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Mark Constantine (@markatlush)

Leziete mi do kapusty

Vzdelanie kaderníka bolo smerodajným aj v jeho nasledujúcich zamestnaniach. Pracoval totiž v niekoľkých londýnskych salónoch. V jednom z nich predával svoje produkty, ktorými boli šampóny aj kondicionéry.

Spolu s jednou kolegyňou boli nadšencami prírodnej kozmetiky, preto sa rozhodli založiť si vlastnú značku. Nehovoríme však ešte o spoločnosti Lush, ale o Constantine & Weir, ktorej názov zodpovedal menám oboch zakladateľov.

Česi vymysleli tablety, ktoré ťa nakopnú. Vraj sa po nich budeš až 6 hodín tešiť a zvýšiš svoj výkon

Forbes uvádza, že Mark sa v súvislosti so značkou vyjadril: „V tom čase som v novinách čítal o novom obchode The Body Shop, ktorý si v Brightone otvorila Anita Roddick. Našiel som jej číslo a zavolal jej. Pozvala ma, aby som prišiel a mňa počas návštevy jej obchod úplne nadchol. Všade boli zábavné produkty v minimalistických baleniach. Na ukážku som jej teda bez očakávaní poslal svoje výrobky. Ona si objednala kozmetiku za 1 200 libier.“

Tak sa Markova spoločnosť stala jedným z hlavných dodávateľov Body shopu. Sám uvádza, že sa od Anity Roddickovej naučil mnohé veci, aj napriek tomu, že pozornosť nevenovala právam zvierat tak ako Mark. Na jej obhajobu tvrdí, že ju viac zaujímali ľudské práva, nakoľko si spolu so svojím manželom otvorila hotel, v ktorom pomáhala ľudom bez domova.

Firme Constantine & Weir vďaka Anite úspech vzrástol a rozhodli sa otvoriť si vlastnú predajňu. To sa, samozrejme, Anite nepáčilo, nakoľko obchod považovala za potenciálnu konkurenčnú hrozbu. To aj napriek tomu, že predajňa, ktorú si v Seattle otvorili, neuspela. Vzťahy sa zrazu naštrbili do takej miery, že bolo nutné šnúru spoluprác pretrhnúť. Anita Roddick firme Constantine & Weir za receptúry vyplatila 9 miliónov libier a tým sa spoločné cesty ukončili.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa LUSH UK (@lush)

Predávajú nahí

Mark ale nemal hlavu v smútku a v zálohe mal aj iný koncept produktov. Spolu so ženou sa rozhodli, že si založia obchod, ktorého produkty budú posielať poštou. Po niekoľkých rokoch však prišli na to, že spôsob ich predaja nebol príliš efektívny a doviedol ich do červených čísel. Firmu zavreli so zámerom predať jej priestory.

Nakoľko ale o ne nikto záujem nejavil, Mark sa rozhodol, že jeho kozmetike dá ešte jednu šancu on sám. Značka teda znova vstala z popola. S novým menom aj konceptom. Lush, ako znel nový názov brandu, prišiel s inovatívnym prístupom. Odmietali testovanie na zvieratách aj nadmerné množstvo obalov. Spoločnosť tak od počiatku stavala na silných etických základoch. Počnúc udržateľnosťou obalov, cez ekologické prísady až po prístup k zamestnancom.

Samozrejme, nie každý výrobok je možné predávať bezoobalovo. Často teda vyžívajú aj recyklovaný a recyklovateľný plast, ktorý sa od zákazníkov dostáva znova do obehu. V niektorých predajniach myšlienku bezoobalových produktov podčiarkujú aj uniformou zamestnancov. Tí totiž produkty predávajú nahí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa LUSH UK (@lush)

Žiadna póza

Osobné skúsenosti Marka Constantina boli teda pevne votkané aj do prístupu budovania značky. Láska k zvieratám však nebola nijakou umelou pózou, nakoľko sa Mark venuje ornitológii. The ecologist uvádza, že zakladateľ značky Lush vytvoril webovú stránku Birds of Poole Harbor, ktorá má slúžiť ako zdroj informácií pre ľudí s rovnakou záľubou.

Pre portál Big issue uvádza, že je nutné vnímať rozdiel medzi osobnými a firemnými ambíciami: „Mojou ambíciou je ísť domov, pozerať televíziu a dať si syr na hrianke. Ambície spoločnosti Lush sú o niečo väčšie.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa LUSH UK (@lush)

Zdroje: theecologist, bigissuenorth, Forbes

Najnovšie videá

Trendové videá