Z futbalistu sa stal špičkový manažér na Slovensku. Riadi obchod s miliónovými tržbami, prerazili aj v zahraničí

  • Ondřej bol profesionálnym futbalistom, prešiel k polícii a dnes je generálnym riaditeľom medzinárodného obchodu
  • V ponuke majú široký sortiment produktov, ktorých je viac ako 70-tisíc
  • Andrea Shop je na trhu už 30 rokov, z toho polovicu funguje aj internetový predaj
andrea
Ondřej bol najskôr futbalistom, potom policajtom. Teraz je CEO úspešného obchodu, ktorý je na trhu už 30 rokov. Startitup, Slovakia Travel
  • Ondřej bol profesionálnym futbalistom, prešiel k polícii a dnes je generálnym riaditeľom medzinárodného obchodu
  • V ponuke majú široký sortiment produktov, ktorých je viac ako 70-tisíc
  • Andrea Shop je na trhu už 30 rokov, z toho polovicu funguje aj internetový predaj

Ondřej Holan sa kedysi profesionálne venoval futbalu, neskôr pracoval aj v polícii. Vždy ho bavili čísla, tak si hľadal uplatnenie v oblasti obchodu, nakoniec si ho našiel ako manažér veľkého obchodného reťazca. 

„Pozeral som aj nejaké vysoké školy, ale ani jedna ma neoslovila. A potom, náhodou, si ma našiel projekt, ktorý vyhlasoval známy obchodný reťazec, Manažér 21. storočia. Prihlásil som sa a absolvoval som ročný program. Postupne som sa dostal až na Slovensko, kde som riešil podporu,“ hovorí Ondřej Holan v rozhovore pre Startitup. 

Neskôr ho na základe dobrých referencií oslovil majiteľ obchodu Andrea Shop, ktorý je na trhu už 30 rokov a z toho 15 rokov funguje aj ako e-shop. Ondřej je dnes CEO Andrea Shopu, ktorý má v ponuke viac ako 70-tisíc produktov. Z radového policajta sa stal špičkový manažér medzinárodného obchodu. 

BBB_6627
zdroj: Startitup - Ondřej Holan na Slovensku pôsobí ako CEO obchodu Andrea Shop.
  • Ako sa Andrea Shop udržal na trhu už 30 rokov?
  • Prečo neuvažujú o tom, že zatvoria kamenné prevádzky?
  • Kde všade plánujú expandovať?
  • Čo ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov?

Boli ste profesionálnym futbalistom, potom policajtom. Čo vedie človeka, aby prešiel od futbalu a polície k manažovaniu veľkých obchodných reťazcov?

Ja by som futbal nikdy neprestal hrať, ale zlyhalo mi srdce, ktoré mi museli operovať. Neskôr som sa dostal na policajnú akadémiu. Ale vždy ma bavili čísla, tak som si hľadal uplatnenie v odvetví obchodu. 

Náhoda potom spôsobila, že som sa dostal k manažovaniu známych obchodných reťazcov a dostal som sa až na Slovensko.

Andrea Shop je na trhu 30 rokov

Prvú predajňu Andrea Shop otvorili v Šali v roku 1993. Predávala sa v nej elektronika, po ktorej bol na Slovensku najväčší dopyt – videokazety, videorekordéry, walkmany. Andrea shop postupne rozšíril portfólio a začali sa otvárať ďalšie predajne.

Dnes má veľké predajné plochy v Dunajskej Strede, dvojposchodovú predajňu v Šali, v Šamoríne a v iných mestách. Andrea Shop je na trhu 30 rokov a 15 rokov funguje ich eshop. 

BBB_6688
zdroj: Startitup - Pre e-shop je dôležité, aby komunikoval aj seba, nielen produkty, ktoré ponúka, hovorí Ondřej Holan.

Z reťazcov ste sa posunuli do e-commerce biznisu. Čo vás priviedlo k online predaju?

Prirodzene ma tento segment zaujímal. Celkovo sa doba posúva k online a prechádzajú naň aj potravinové reťazce – dnes si už viete objednať nielen jedlo online, ale aj donášku nákupu s potravinami.

Bol som spokojný vo svojej práci, ale moja kariéra sa postupne vyvíjala. A keď som dostal ponuku pracovať v Andrea Shop, tak som si povedal, že ak to neskúsim, budem ľutovať. Nakoniec ma to posunulo do úplne inej oblasti.

Andrea Shop sa prevažne zameriava na elektroniku, ale má aj iný sortiment. Čo všetko máte v ponuke?

Čo sa týka tržieb, tak najdôležitejší segment je veľká biela a spotrebná elektronika. Ale snažíme sa sortiment rozširovať spôsobom, aby sme neboli závislí len od elektroniky. 

Mobil, práčku, chladničku alebo televíziu si ľudia nekupujú každý deň. Preto sa snažíme svoje portfólio zamerať na tzv. vysokoobrátkový sortiment. 

Dobrým príkladom je pandémia. Vtedy sa roztočil kolotoč a ľudia viac nakupovali notebooky na online vyučovanie. Alebo mali doma spory o televíziu, tak si kupovali ešte jednu. 

Ale potom, keď sa opäť začali socializovať, prišiel pokles na trhu. Musíme preto rozširovať portfólio aj iným smerom.

Kamenný obchod je na trhu 30 rokov, z toho 15 máte aj e-shop. Akou transformáciou musela prejsť firma, aby sa zdigitalizovala?

Andrea Shop musel prejsť obrovskou transformáciou. Má ale výhodu v tom, že si cestou digitálnej transformácie prešiel sám, vrátane všetkých aktivít a chýb s ňou spojených. 

Firma sa ďalej musela prepracovať hlavne personálne. V kamenných predajniach nepotrebujete toľko editorov alebo marketérov, ale v online predaji už áno. Niektorí ľudia sa museli celý proces učiť za pochodu. 

Ale naša firma je špecifická aj tým, že veľa vecí robí v najhoršej možnej dobe. Napríklad keď Slovensko prechádzalo na eurá, tak sa spustil e-shop. Vtedy to bolo o to ťažšie, že museli byť dvojaké ceny. 

Podobne sme to urobili aj pri expanzii do zahraničia a vybrali sme si tú najhoršiu možnú krajinu – Českú republiku. Najhoršiu preto, lebo je tam najviac e-shopov na obyvateľa v Európskej únii. 

Veľkú výhodu ale vidím v tom, že sme už mali vyriešené online platby a aj platobnú bránu TrustPay, ktorú používame. Je spoľahlivá a pri expanzii nemusíme riešiť, či budeme zazmluvňovať nejakého nového partnera. 

Spomenuli ste, že používate platobnú bránu TrustPay. Prečo ste sa rozhodli práve pre túto platobnú bránu a v čom vidíte jej hlavné výhody?

Pri e-shopoch je dôležité mať stabilného a spoľahlivého partnera, ktorý na zabezpečenie využíva moderné technológie, ale zároveň u ľudí vzbudzuje dôveru na prvý pohľad. 

Keď zákazník uvidí logo TrustPay, tak si je istý, že v tom obchode môže bezpečne nakúpiť. V dnešnej dobe je to veľmi dôležité, pretože existuje množstvo online obchodov a nie všetky sú spoľahlivé. 

Spoločnosť TrustPay bola založená v roku 2009 a patrí k prvým platobným inštitúciám v regióne. Poskytuje bezpečné platby elektronickým obchodom. 

TrustPay sa zameriava na poskytovanie inovatívnych platobných služieb pre online firmy s domácim, ale aj celosvetovým dosahom.

Služby zahŕňajú:
  • online spracovanie platieb kartou po celom svete,
  • moderné účty zamerané na spoločnosti s online biznismi,
  • lokálne platobné metódy.

Aké zmeny ste pocítili ako firma po zavedení platobnej brány?

Pocítili sme zmeny najmä v číslach, zvýšil sa nám konverzný pomer. Ale tie zmeny nejde úplne odsledovať, pretože my si dáta nevyhodnocujeme podľa platobných brán. S istotou môžem povedať, že sa nám ušetrili náklady zhruba o 2 % – 2,5 %.

TrustPay nám dal na mieru vytvorenú ponuku a každá jedna úspora je pre nás obrovský benefit, ktorý nám prináša peniaze späť. Ďalšou výhodou je čas. 

Doba sa zrýchlila a zákazník nechce tráviť veľa času pri online platbe. Funguje to tak, že si 4 minúty vyberá tovar, dáva ho do košíka, vypĺňa údaje a za minútu zaplatí. 

V neposlednom rade je to aj prístup TrustPay ako partnera Andrea Shop. Nikdy predtým sa mi nestalo, že by ma nejaká spoločnosť pozvala na tvorbu podcastu alebo rozhovoru. Myslím si, že je to správna cesta, ktorú mnohí zanedbávajú.

Tento prístup sa páči nielen nám, ale aj ľuďom na sociálnych sieťach. Len od vydania podcastu som mal o 40 % vyšší nárast návštev na profile a pribudlo mi cez 3-tisíc followerov.

Hovoríte aj o dôvere, ktorú zákazník musí mať pri online nakupovaní. Ako je to na českom trhu? Je ťažké si tam vybudovať dôveru?

Český zákazník sa v podstate nelíši od slovenského, aj keď je ťažšie si uňho vybudovať dôveru. My sme tam hneď na začiatku spustili len časť portfólia, pretože nechceme, aby u nás zákazník získal negatívnu skúsenosť. 

Najskôr sme testovali dopravu a platbu. Predsa len garantovať niekomu dodanie do dvoch dní z Dunajskej Stredy do Plzne je ťažké. Začali sme teda najskôr v malom, cielili sme najmä na pohraničie a už začíname zapájať aj viac výrobkov. 

BBB_6617
zdroj: Startitup - Ondřej pôsobil aj v manažmente supermarketov, odkiaľ sa dostal na Slovensko.

Na Slovensku stále fungujú aj kamenné predajne. Z čoho máte väčšie tržby?

Určite máme väčšie tržby z e-shopu. Je to sezónna vec, ale tak 70 k 30 alebo k 20. Samozrejme, že počas Vianoc nám e-shop kulminuje na podstatne väčšie percentuálne zastúpenie tržieb.

A potom počas leta. Tým, že Dunajská Streda je dosť navštevovaná lokalita, tak ľudia sú ochotní ísť do predajne a kupovať napríklad Sodastreamy alebo iný sortiment, keďže nepredávame len elektroniku. 

Keď spomínate sezónnosť, čo ovplyvňuje ľudí, že kupujú viac konkrétne produkty?

Sú to najmä ročné obdobia. Ak sa blíži leto, začína sa zvýšený dopyt napríklad po klimatizáciách. Teraz zase začala vykurovacia sezóna, tak sa viac predávajú ohrievače a menej výrobníky ľadu. 

My sa snažíme vyjsť našim zákazníkom v ústrety práve šírkou portfólia. Aby vedeli, že ak si u nás kúpia klimatizáciu, tak cez zimu si vedia kúpiť napríklad aj ohrievač.

BBB_6712
zdroj: Startitup - Andrea Shop je na trhu už 30 rokov, z toho 15 rokov funguje e-shop.

Tým sa teda Andrea Shop odlišuje od konkurencie. Čím sa od nej ešte snažíte odlíšiť?

Nesnažíme sa od konkurencie len odlíšiť, ale k tej najväčšej sa aj priblížiť. V rámci slovenských obchodov, pokiaľ sa nebavíme o nadnárodných koncernoch, určite patríme medzi značky s najširším portfóliom. 

Okrem toho sa odlišujeme službami, ktoré zákazníkom ponúkame. Máme službu na mieru, to znamená, že keď si zákazník nevie nejaký spotrebič zapojiť sám, my to dovezieme, zapojíme, odpojíme starý spotrebič a zákazník je vybavený.

Čiže to je aj vaša konkurenčná výhoda, prozákaznícky servis. Čím je ešte Andrea Shop špeciálny alebo iný?

Andrea Shop má individuálny prístup k zákazníkom. Ak nám zavolajú, tak im to zdvihne skutočný človek, ktorý s nimi prechádza rôzne alternatívy. Máme ľudí, ktorí rozumejú tomu, ako a čím vybaviť domácnosť. 

My neponúkame zákazníkovi ten najdrahší variant, ale snažíme sa mu priniesť to, čo je pre neho skutočne dobré. Preto sa napríklad pýtame, či má doma mačku, ak chce robotický vysávač. Máme aj šikovnú blogerku, ktorá píše rôzne tipy a opisuje produkty. 

BBB_6611
zdroj: Startitup - Andrea Shop sa podľa Holana od konkurencie odlišuje prozákazníckym servisom.

Ponúkate rôzne značky, plánujete spoluprácu aj s nejakou novou firmou?

Plánujeme a už aj máme spolupráce. Je to náš rad gélových vitamínov Viola Paris, máme tam aj Vauu, to sú zase vitamíny pre domácich miláčikov a máme aj Vion. Je to zariadenie, ktoré chráni proti zrážke so zverou. 

Čiže sú značky, ktoré v rámci Slovenska a Česka nikto nekúpi inde, len v Andrea Shop. Ide to pod naším logom a spravujeme im aj vlastné webové stránky a sociálne siete. 

Má e-shop, akým je Andrea Shop, potenciál byť lovebrandom?

To je dobrá otázka. Andrea Shop má potenciál na to, aby bol slovenským lovebrandom. Musí sa však dostať do povedomia aj iným spôsobom, ako len produktovým. Čiže musíme komunikovať aj samotnú firmu.

Ako firma sa zapájame do aktivít, ktoré zvyšujú celospoločenskú zodpovednosť. Podporujeme mentálne a telesne znevýhodnené deti, dlhodobo spolupracujem s centrom pre týrané ženy a boli sme aj súčasťou Úsmevu pre Mary. 

To je postihnuté dievčatko, ktoré aj vďaka Andrea Shopu mohlo už druhýkrát ísť na delfinoterapiu do Egypta. Aj takýmto spôsobom sa buduje lovebrand.

Aká je vízia Andrea Shop do ďalších rokov? Plánujete ešte expanzie do ďalších krajín?

V horizonte dvoch rokov neplánujeme žiadne expanzie do ďalších krajín. Potrebujeme najskôr stabilizovať Slovensko a Maďarsko. Ale plánujeme expanziu v rámci Slovenska. Chceli by sme ponúknuť slovenským partnerom formu franšízingu.

Fungovalo by to tak, že cez malé elektro z menšieho mesta, ktoré nemá cash-flow a nemá v ponuke 300 rýchlovarných kanvíc, by si zákazník mohol nakúpiť v Andrea Shop. On z toho bude mať percentá a nám sa pohnú skladové zásoby.

My mu dáme marketingový priestor a portfólio. V Andrea Shop máme 220-tisíc newsletterov a desiatky tisíc sledovateľov na sociálnych sieťach. Ak by toto malé elektro chcelo dosiahnuť, trvalo by mu to 30 rokov. Takto ich môže preskočiť a začať robiť s nami.

Je to plán, ako sa s minimálnou investíciou do personálu a do nehnuteľností rozšíriť do celého Slovenska. 

Andrea Shop je obchod so širokým portfóliom, ktorý je na trhu už 30 rokov. Expandoval do Maďarska a Českej republiky. Prioritou je pre nich zákazník, ku ktorému majú individuálny prístup. 

Dôveru si u zákazníkov budujú aj bezpečnými platbami na internete. Využívajú na to platobnú bránu TrustPay. „Andrea Shop získal vďaka TrustPay sofistikované riešenie pre online platby. Zrýchlil sa proces objednávky a zároveň sa znížili naše náklady. Náš zákazník tak získal lepší komfort pri nakupovaní nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách, kde postupne expandujeme, dodáva CEO Andrea Shop Ondřej Holan.

Ondrej Holan
zdroj: Startitup - CEO obchodu Andrea Shop Ondřej Holan.

Najnovšie videá

Trendové videá