Z Londýna do New Yorku za menej ako hodinu. To má dosiahnuť extrémny tunel za 20 biliónov
- Tunel z Londýna do New Yorku by ťa cez Atlantik prepravil za menej ako hodinu
- Futuristický projekt by stál takmer 20 biliónov eur
- Tunel z Londýna do New Yorku by ťa cez Atlantik prepravil za menej ako hodinu
- Futuristický projekt by stál takmer 20 biliónov eur
Cez Atlantik za pár desiatok minút. Čosi také by mohlo byť v budúcnosti realitou za viac než 18,6 bilióna eur. Ide o futuristické plány transatlantického tunelu, ktorý by spojil Spojené kráľovstvo so Spojenými štátmi americkými.
Ako píše CNN, cesta ním by z Londýna do New Yorku trvala menej než hodinu. V súčasnosti sa z Londýna do New Yorku letí priemerne približne osem hodín. Išlo by o podzemnú stavbu dlhú vyše 5-tisíc kilometrov.
Podľa portálu Newsweek by práce na nej zabrali väčšiu časť tohto tisícročia. Teda za podmienky, že by jej výstavba prebiehala takým tempom tempom ako pri tuneli pod Lamanšským prielivom medzi Anglickom a Francúzskom. Jeho stavba trvala šesť rokov a má pritom „len“ približne 50,5 kilometra.
Ešte nedávno by takéto spájanie kontinentov nedávalo z hľadiska šetrenia času na doprave veľký zmysel. To zmenil vývoj technológie vákuových trubíc a celý koncept aspoň čiastočne začína naberať na živote.
V praxi to vyzerá tak, že v tuneli sa vytvorí vákuum. V ňom by špeciálne vlaky jazdiace po futuristickej konštrukcii mohli dosiahnuť rýchlosť až viac než 3-tisíc míľ za hodinu. Teda viac než 4 800 kilometrov za hodinu. Lietadlá sa v súčasnosti pohybujú rýchlosťou približne tesne pod 1 000 kilometrov za hodinu. V konečnom výsledku by cesta do USA v tuneli trvala len niečo vyše päťdesiatich minút.
Ako je to možné?
Vlaky by totiž v tuneli nečelili žiadnemu odporu vzduchu. Ak by to skutočne bolo možné a medzikontinentálna preprava by trvala len niekoľko minút, dokázalo by to ospravedlniť aj jej extrémne vysokú cenu necelých 20 biliónov eur.
Všetko je to však stále na veľmi teoretickej úrovni a žiadny skutočný návrh takéhoto tunelu zatiaľ neexistuje. Newsweek i CNN čerpajú len z pomerne laických návrhov.
Podľa mnohých by malo ísť o podzemnú stavbu, ďalšie však naznačovali tunel na akýchsi chodúľoch, respektíve na vysokej konštrukcii. Ďalší futuristický dizajn zas zobrazoval tunel pripojený k morskému dnu len pomocou masívnych káblov, a teda v podstate stavbu plávajúcu vo vode.
Čo zatiaľ existuje?
Vlaky jazdiace cez vákuum spopularizoval americký miliardár Elon Musk. Ten v roku 2013 napísal článok, v ktorom navrhol využívanie kapsúl vo vákuovom prostredí, aby sa tým znížil odpor vzduchu. Takúto technológiu v súčasnosti skúšajú v Indii a Číne a plánujú ju integrovať do svojich systémov vysokorýchlostných železníc na celoštátnej úrovni.
Predseda únie železníc v Indii pritom začiatkom tohto mesiaca oznámil, že krajina už dokončila viaceré úseky novej trate. Nazýva ju pojmom „Hyperloop“, v súčasnosti dosahuje asi 400 metrov a využíva modernú technológiu na tvorbu vákua.
Vlakom to umožňuje pohybovať sa rýchlosťou 1 100 kilometrov za hodinu. Tamojšie médiá hlásia, že testy Hyperloopu sa majú uskutočniť už čoskoro. Tlakové moduly by mali byť schopné prepraviť až 28 cestujúcich.
Spojené kráľovstvo podľa CNN už v súčasnosti buduje jednu nesmierne drahú železnicu s označením HS2. Jej cena dosahuje približne 250 miliónov eur na jeden kilometer. Existujú pritom obavy, že celková cena by mohla ešte aj ďalej stúpať.
„Vzhľadom na to, že počet cestujúcich v železničnej doprave sa práve vracia na úroveň pred pandémiou Covid-19 a národná pokladnica je takmer prázdna, krajine zostáva smiešne drahý podnik, ktorý je vo svojej súčasnej zmrzačenej podobe v podstate zbytočný,“ hovorí expert Chritian Wolmar.
Priaznivci HS2 tvrdia, že najväčšie výhody pôvodnej trasa prinesie v oblastiach mimo Londýna. Najmä v dlho zanedbávaných postindustriálnych regiónoch zvaných Midlands a severného Anglicka.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: CNN, Newsweek, CNN