Z malého bistra vyrástol gigant rýchleho občerstvenia: Miliardárom sa stal kvôli jednému jedlu, konkuruje aj KFC
- Miluješ udon rezance?
- Tomuto Japoncovi sa na obľúbenom jedle miliónov ľudí podarilo zbohatnúť
- Miluješ udon rezance?
- Tomuto Japoncovi sa na obľúbenom jedle miliónov ľudí podarilo zbohatnúť
Z malého bistra to dotiahol na milionára. Takaya Awata si ako 23-ročný otvoril malú reštauráciu, netušil ešte, že by sa z nej mohol stať gigant rýchleho občerstvenia s názvom Toridoll Holdings. Ani nerátal s tým, že by takmer o 40 rokov neskôr vlastnil sieť s približne 2-tisíc reštauráciami v 28 krajinách pod 21 značkami, informuje Forbes.
Kto je Takaya Awata?
Muž, ktorý chce počas najbližších 10 rokov dosiahnuť tržby v miliardách eur. Chce konkurovať McDonaldu aj KFC. Jeho meno je spojené aj s najväčším japonským reťazcom s rezancami udon. A dá sa povedať, že práve tie urýchlili jeho kariéru. V Japonsku však obyvateľstvo starne a čelí nedostatku pracovnej sily.
Awata sa minulý rok stal miliardárom a tiež sa umiestnil v rebríčku 50 najbohatších Japoncov. Jeho cesta sa však nedá opísať ako jednoduchá. V mladom veku mu zomrel otec, musel tak finančne pomôcť rodine.
Zamestnal sa v gastre a radosť našiel vo varení. Rád počúval chválu na svoje jedlo. Bol odhodlaný našetriť si na založenie vlastnej reštaurácie, čo sa mu podarilo. No musel istú dobu pracovať ako vodič nákladného auta.
V najbližších 3 až 5 rokoch očakáva príjmy zo zahraničia na úrovni 60 percent. Najznámejšia prevádzka v Japonsku Toridoll Holdings má v zahraničí totiž 264 predajní. Za hranicami štátu je známa pod názvom Marugame Udon. Miliardár nemyslí len na chute svojej krajiny, prispôsobuje sa aj lokálnym. Napríklad v USA sa udon podávajú studené do misky so šalátom a vyprážaným kuracím mäsom.
História rezancov udon
Presný pôvod týchto rezancov však známy nie je, no podľa portálu Japan Travel existuje niekoľko teórií. Najstaršia z nich tvrdí, že udon pochádzajú z Číny okolo roku 700, ale populárnymi sa stali až takmer tisíc rokov na to.
Udon sú husté rezance vyrobené z pšeničnej múky, ktoré sa používajú najmä v japonskej kuchyni, informuje Wikipedia. To, ako si pripravíš svoje rezance, je na tebe, no najčastejšie ich v Japonsku nájdeš v polievke. Varia sa v hrnci s horúcou vodou ako klasické cestoviny. V lete sa podávajú studené a v zime teplé, stále však platí – 100 ľudí, 100 chutí. Každý si svoje rezance vychutná inak. A o to ide aj miliardárovi.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Úspešný Japonec totiž hovorí nielen o chuti, ale aj o vizuálnom zážitku. Nepodáva na stôl len jedlo alebo výrobok, podľa neho je absolútne najdôležitejšie priniesť zážitok z jedla. A hoci sa mu to darí, zároveň si uvedomuje, že trh s rezancami je obmedzený, a tak ak chce Toridoll konkurovať gigantom rýchleho občerstvenia, ako je McDonald alebo KFC, potrebuje nejaké jedlá zrejme pridať.
Zdroje: Forbes, LinkedIn, Wikipedia, BBC, Japan Travel