Z malej cukrárenskej výroby svetový unikát: Toto je príbeh legendárnej švajčiarskej čokolády, svoj recept nezmenila ani raz

  • Priekupníci čokolády Lindt a Sprüngli – začínali ako malý cukrárenský obchodík, dnes patria medzi 10 vedúcich spoločností
  • Švajčiar R. Lindt dokonca vynašiel konšovací (miešací) stroj, čím sprostredkoval výrobu mliečnej čokolády celému svetu
  • Dnes prémiová značka čokolády pôsobí v 120 krajinách. Prečo je švajčiarska čokoláda tak obľúbená?
lindt
Lindt
  • Priekupníci čokolády Lindt a Sprüngli – začínali ako malý cukrárenský obchodík, dnes patria medzi 10 vedúcich spoločností
  • Švajčiar R. Lindt dokonca vynašiel konšovací (miešací) stroj, čím sprostredkoval výrobu mliečnej čokolády celému svetu
  • Dnes prémiová značka čokolády pôsobí v 120 krajinách. Prečo je švajčiarska čokoláda tak obľúbená?

Slováci obľubujú čokoládu, na nákupy sladkostí minie jedna slovenská domácnosť 280 eur ročne. Výdavky na čokoládové cukrovinky tvoria takmer polovicu z celkových výdavkov na sladkosti.

Spomedzi čokolád Slováci milujú francúzsku aj nemeckú. Populárna je však aj švajčiarska.

Dôvod je jasný: Pulty švajčiarskych cukrární i každý supermarket ponúkajú čokoládu od originálnych majstrov. Švajčiarski čokoládoví producenti používajú jedny z najkvalitnejších kakaových bôbov a taktiež čerstvé mlieko od kráv pasúcich sa na alpských lúkach.

Dominantou značkou na trhu je značka Lindt, s e-shopom lindt.sk, ktorá zamestnáva viac ako 13 500 ľudí. Za posledný rok dosiahol celosvetový obrat vo výške približne 4 miliardy eur.

Prekvapením je, že ponuka firmy v slovenských supermarketoch je výrazne iná než ponuka na ich e-shope lindt.sk, kde je sortiment prakticky odlišný. Kým supermarkety ponúkajú skôr štandardné príchute čokolád, na e-shope si Slováci môžu kúpiť aj exotickejšie chutiace sladkosti – napríklad pomarančová čokoláda, vegánska línia produktov či dokonca možnosť namixovať si vlastný balíček praliniek.

Lindt tu ponúka aj zaujímavú B2B sekciu, v ktorej firmám dáva príležitosť vyskladať si pre klientov alebo partnerov vlastné a špecifické balíky sladkých pozorností. Aktuálne platí akcia – po prihlásení sa do Lindt newslettera dostane zákazník 15% zľavu na celú objednávku.

lindor

Z malej cukrárenskej výroby svetový unikát

Príbeh spoločnosti Lindt sa začal písať ešte v 19. storočí, presnejšie v roku 1845 v Zürichu, keď David Sprüng-Schwarz a jeho syn Rudolf Sprüngli-Ammann vlastnili malý obchod s cukrovinkami.

Podnik rýchlo rástol najmä vďaka podnikateľskej duši a nezastaviteľnej vášni. Aj preto sa z rodinného podniku v 30. rokoch 19. storočia stal postupne koncern, ktorý je dnes známy po celom svete.

Dôležitým míľnikom bol rok 1899, keď sa súčasťou fabriky stal aj Rodolph Lindt – syn farmaceuta, ktorý začínal so svojím malým cukrovinkovým obchodíkom v Berne a svoju prvú továreň na čokoládu mal v opustenej požiarnej zbrojnici, ktorú odkúpil.

zakladatelia spoločnosti lindt
zdroj: Lindt – Švajčiari David Sprügli-Ammann a Rodolph Lindt spôsobila revolúciu v čokoládovom svete.
Čokoládová veľmoc

Švajčiarsko je najznámejšie svojou mliečnou čokoládou, ktorá tvorí 80 % všetkej čokolády spotrebovanej vo Švajčiarsku, a to z dobrého dôvodu.

Obsahuje viac mlieka ako väčšina čokolád a ponúka výrazne jemnú, krémovú chuť a štruktúru. Okrem toho má nižší obsah kakaa a vyššie množstvo cukru, čo umožňuje luxusný zážitok.

Vo Švajčiarsku pôsobí celkom 18 firiem, ktorých výrobky sú označené ochrannou známkou pravej švajčiarskej čokolády.

Podľa štatistických údajov z roku 2015 vyrobia tieto firmy každý rok 181-tisíc ton čokolády. Celkový obrat čokoládového priemyslu v tom istom roku činil neuveriteľných 1 474 miliónov švajčiarskych frankov. Zistiť viac informácii o švajčiarskej čokoláde →

Revolúcia v čokoláde, ktorú po nich prebrala každá značka

Švajčiari, konkrétne Daniel Peter, stoja aj za nápadom pridať do čokolády mlieko s cukrom, a tak vytvoriť prvú mliečnu čokoládu vôbec.

O jej následnú popularitu sa postaral až nasledovník dynastie Lindtovcov, Švajčiar R. Lindt, ktorý v roku 1879 vynašiel konšovací (miešací) stroj, a tak sprostredkoval výrobu mliečnej čokolády celému svetu.

„Táto unikátna technika Lindt stvorila vysnenú „rozplývajúcu sa čokoládu“, takú jemnú a chutnú, že jej nie je možné odolať. Takto sa začala čokoládová revolúcia. Dnes konšovanie využívajú všetci výrobcovia čokolády na celom svete,“ vysvetľuje Vojtěch Souček, E-shop Manager pre Slovensko

Ďalším významným prínosom ku kvalite švajčiarskej čokolády bolo aj pridávanie kakaového masla, za ktorým stojí takisto Lindt.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Ako často si dáš čokoládu?

190621-12861
zdroj: Startitup – Švajčiar R. Lindt v roku 1879 vynašiel konšovací (miešací) stroj, a tak sprostredkoval výrobu mliečnej čokolády celému svetu.

V prvej desiatke vedúcich spoločností

Spoločnosť dnes Lindt & Sprüngli patrí medzi desiatku vedúcich spoločností na svetovom trhu s čokoládovými cukrovinkami. Počas viac ako 160 rokov existencie sa spoločnosť stala známym výrobcom prémiovej čokolády.

Značka Lindt dosahuje veľmi zaujímavé výsledky na rôznych trhoch. Na kanadskom trhu je obľúbenou značkou spotrebiteľov. V Nemecku táto značka čokolády oslovuje viac ako jedenásť miliónov spotrebiteľov a prekonávajú ju len značky Milka a Ritter Sport. Vedúcou značkou Lindt & Sprüngli v USA je Ghirardelli Chocolate, ktorú vyrába kalifornská dcérska spoločnosť Lindt & Sprüngli.

Trh si však vyžaduje určité prispôsobenia a reakcie na aktuálne trendy a ani čokoládu nie je možné neustále predávať rovnakým spôsobom. V tomto smere Lindt nezaostáva a do svojej DNA pridala kus digitálnej identity.

Vytvára špeciálne ponuky pre firmy, má vlastný TikTok a na e-shope lindt.sk ponúka produkty, ktoré len tak v supermarkete človek nenájde – obľúbené sú napríklad ovocie v čokoláde, kokosové snacky či tyčinka so slaným karamelom. E-shop tak Slovákom ponúka možnosť rozšíriť si svoju paletu o dosiaľ neobjavené chute. Vidno to práve pri pralinkách. kde e-shop ponúka možnosť voľne si vybrať zo širokej ponuky príchutí.

„V Lindt & Sprüngli sme odhodlaní vyvíjať nové a neobjavené príchute, ktoré budú inšpirovať našich zákazníkov a zároveň zachovávať najvyššiu kvalitu v každom jednotlivom produkte. Navštívte náš e-shop lindt.sk a objavte nové chute, ktoré inde nenájdete,“ opisuje Vojtěch Souček z Lindt.

DSC09415-min
zdroj: Lindt – Firma Slovákov upozorňuje, že ponuka na e-shope je dramaticky odlišná než v retaile.

Slováci ročne skonzumujú 4 kilá čokolády, na chvoste je táto krajina

Celková spotreba čokolády na Slovensku vlani stúpla o 17,6 % na obyvateľa. V priemere tak každý Slovák zje štyri kilogramy ročne.

Najvyššiu spotrebu čokolády mali Slováci v rokoch 2012 a 2014, keď spotreba predstavovala priemerne 5,1 kilogramu čokolády a čokoládových cukroviniek na osobu, informovalo o tom Oddelenie komunikácie ŠÚ SR.

„V medzinárodnom porovnaní majú najväčšiu spotrebu čokolády na obyvateľa európske krajiny, z nich najviac Švajčiari na úrovni 8,8 kilogramu na obyvateľa, Rakúšania 8,1 kilogramu a Nemci 7,9 kilogramu za rok,“ uvádza ŠÚ SR.

V Európskej únii sa v roku 2020 vyrobilo 3,6 milióna ton čokolády. Hlavnými výrobcami podľa Eurostatu boli Nemecko a Taliansko, odkiaľ pochádza takmer polovica (48,4 kilogramu) celkovej produkcie Európskej únie.

Slovensko s produkciou takmer 3,5 tony patrí k najmenším výrobcom čokolády. Minulý rok bol vývoz čokolády nižší ako jej dovoz, a to o 3,1 tisíca ton.

Na Slovensko sa vlani priviezlo 57-tisíc ton čokolády, celkovo v hodnote 264,7 milióna eur. Najväčší objem čokolády sa doviezol z Českej republiky, Nemecka, Belgicka, Francúzska a Bulharska.

Súčasne sa zo Slovenska vyviezlo spolu 53,9-tisíc ton čokolády v hodnote 218,3 milióna eur. Najviac čokolády a čokoládových výrobkov sa vyviezlo do Maďarska, Česka, Poľska, Rakúska a do Nemecka.

lindtcol
zdroj: Lindt – Firma na e-shope ponúka aj možnosť namixovať si vlastnú skladbu praliniek.
190621-12872
zdroj: Lindt

Najnovšie videá

Trendové videá