Z nuly k oblakom: CTO iCord Jaroslav Čech: Nechcem byť manažér, ktorý programuje len pri biznis prezentáciách
- Keď sa povie komunikácia, zvyčajne si dnes predstavíme smartfón, Facebook Messenger či Skype. Čo však biznisová a firemná komunikácia? Česká IT spoločnosť iCord, ktorú pred pol rokom kúpil 02, je na ňu expert. Na čele s technickým riaditeľom Jaroslavom Čechom vyvíja technológie novej generácie.

- Keď sa povie komunikácia, zvyčajne si dnes predstavíme smartfón, Facebook Messenger či Skype. Čo však biznisová a firemná komunikácia? Česká IT spoločnosť iCord, ktorú pred pol rokom kúpil 02, je na ňu expert. Na čele s technickým riaditeľom Jaroslavom Čechom vyvíja technológie novej generácie.
Ahoj, Jaroslav. V iCord pôsobíš ako CTO už takmer 9 rokov. Vďaka čomu ťa to aj po takom čase stále napĺňa?
Áno, vo firme sa starám o technickú stránku, no všetko dôležité, teda nápady, financie či HR, má na starosti Ivana Malá, s ktorou som firmu pred 12 rokmi založil, a ktorá je zároveň mojou manželkou. :) Máme fajn a veľmi schopných mladých ľudí, robíme dobrý produkt a práca ma preto baví. Nakopla nás aj zmena prostredia a spolupráca s O2.
iCord začínal, keď bola oblasť softvérových riešení úplne inde, než je dnes. Čo sa z tvojho pohľadu za tie roky v IT svete najviac zmenilo?
Programovať som začal v 80. rokoch a máš pravdu, odvtedy sa zmenilo naozaj veľa. Prvý triediaci systém valcovne sme robili na 32 kB počítači s externou pamäťou — diernou páskou. Za posledných 10 rokov je však najväčšou zmenou predovšetkým ohromný pokrok v programovaní frontendu. Z JavaScriptu sa stal veľmi vyspelý, aj keď na moje pomery príliš rýchlo sa vyvíjajúci “jazyk”.
Ak chceš v JS programovať na úrovni, musíš poznať celý ekosystém knižníc, frameworkov, prekladačov a ďalších nástrojov. V drvivej väčšine ide o open source veci, ktoré sa v čase veľmi často menia a udržať aspoň stopu nie je vôbec ľahké. Svet IT tiež veľmi mení cloud computing, kognitívne služby, SaaS služby či AI. Zmeny sú veľmi rýchle a veľké firmy často vôbec nedokážu držať krok s trendmi. Aj pre mňa je výzvou zvládať každodenné štúdium nových technológií a zároveň občas “dať ruky aj do motora” a niečo naprogramovať. Chcem byť stále o krok vpred a nechcem byť klasickým manažérom, ktorý “programuje” len na meetingoch v PowerPointe.
Archív Jaroslava Čecha
Ešte pred založením iCord si vlastnil dve firmy podnikajúce v oblasti IT. Funguje ešte niektorá z nich alebo to tam skrátka nevyšlo?
Hovorí sa, že do jednej rieky dvakrát nevkročíš a ja som do nej vkročil dokonca trikrát. S internetom som začal niekedy v roku 1994 vo firme MIA, kde sme dávali obsah niekoľkých najväčších novín na internet. Bola to vtedy celkom revolučná technológia a boli sme v top 3 najväčších serverov v ČR. Mali sme niekoľko šikovných chalanov, ktorí ovládali HTML a svoje služby sme začali ponúkať napríklad tvorbu webových stránok. Odvšadiaľ nás však vyhodili so slovami: “Máme papierové letáky. A pre tých pár študentov? To nás nezaujíma!”
Druhýkrát som do rieky vkročil okolo roku 2000. Robili sme s IBM projekt pre mobilného operátora Pegas, dnes známeho ako T-mobile. V projekte boli zaujímavé veci, ako rozpoznávanie reči či prečítanie e-mailu telefónom. Navyše hovoríme o dobe úplne hlúpych telefónov! Pegasovi sme vtedy ponúkali mapy v mobile a fungovalo to tak, že si zadal SMS odkiaľ sa chceš kam dostať a prišla ti správa s detailným popisom trasy a odhadom času. Manažéri nás vyhodili s tým, že mapy v telefóne sú hlúposť a jednoduchšia je predsa papierová mapa.
Takže čo tretí pokus? Zdá sa, že ste na veľmi dobrej ceste. O čo sa v iCord snažíte teraz?
Teraz som v tom až po uši. :) Komunikácia firiem so zákazníkmi sa robí historicky pomocou telefónu. Firmy investujú do call centier množstvo peňazí a výsledkom je len málokedy kompetentný operátor. My ponúkame nielen viac komunikačných kanálov, vrátane zdieľania obrazovky, videokomunikácie s operátorom, ale aj zapojenia smartfónu, prepojenie s chatbotmi a mnohých ďalších vecí. Výsledkom by mal byť spokojnejší zákazník a nemalé úspory na strane klienta. Spätná väzba od zákazníkov ukazuje, že ideme správnou cestou. Našou úlohou je teraz presvedčiť firmy, aby to robili inak, rovnako ako to bolo pred vyše 20 rokmi s webovými stránkami a pred 15 rokmi s telefónmi.
Z každej firmy som si odniesol nové skúsenosti, z niektorých aj peniaze a z iných zas dlhy. Nikdy som sa však veľmi neobzeral späť, pre mňa žiadna firma neskrachovala. Dôležitejšie je to, že som vždy pracoval s ľuďmi, ktorí boli v niektorých oblastiach schopnejší ako ja. A keď sme sa s niekým rozišli, v drvivej väčšine to bolo v dobrom.
Archív Jaroslava Čecha
Špecializujete sa na komunikáciu v reálnom čase. Čo si pod tým môžeme predstaviť?
Je to systém, ktorý umožňuje plnohodnotnú komunikáciu 1:1. Predstav si skrátka, že prídeš napríklad do banky požiadať o úver. Chcú od teba množstvo dokladov, ktoré si naskenujú pýtajú sa ťa na mnoho vecí a nakoniec ti vytlačia zmluvu. Toto všetko sa už dá robiť online a je to tá jednoduchšia časť. Zložitejšou časťou je, že firma chce poznať tvoju históriu, zvyky, potreby, aby ti mohla naservírovať relevantnú ponuku a vedela správne reagovať. Prirovnávame to k obchodu, kam chodíš veľmi často, poznajú ťa a ponúknu ti to, čo si zrejme kúpiš. Navyše sa môžeš baviť so živým človekom, čo je v mnohých prípadoch oveľa lepšie ako stroj.
Je softvér OnOp zatiaľ vrcholom vo vývoji vašej komunikačnej technológie alebo ste už pokročili ďalej?
OnOp je už minulosťou, teraz robíme rebranding na mluvii.com. Povedzme, že je to začiatok niečoho nového. Komunikačné zvyklosti, zručnosti a potreby sa s vývojom internetu, koncových zariadení a komunikačných nástrojov veľmi rýchlo menia. Na tieto nové trendy niektoré firmy reagujú a niektoré nie. Firmy, ktoré pôjdu novými cestami, prežijú. Nepredávame však už “komunikačný softvér”, ale “zmenu tvojho biznisu”. Máme to podložené číslami a faktami. Predávame novú generáciu spôsobu komunikácie so zákazníkmi — nielen technológiu, ale aj postupy a firemné procesy.
Aké formy komunikácie táto platforma poskytuje?
Funguje prostredníctvom množstva kanálov — text, audio, video, zdieľanie obrazovky, fotenie telefónom a podobne. Toto firmy používajú ako akýsi webchat pre komunikáciu so zákazníkmi. Na podobnom princípe sme postavili aj platformu Chats pre vnútrofiremnú komunikáciu a platformu Seats pre organizovanie webinárov. Obe budeme musieť oprášiť, pretože technologicky trochu zaostávajú za mluvii.com.
Veľmi skoro sa však k nim vrátime, pretože zákazníci preferujú jedného dodávateľa pre viac systémov. Rovnako ako v prípade mluvii.com však nechceme predávať softvér, ale znalosť, ako by mala firma komunikovať vo vnútri i navonok, a my jej k tomu dáme prostriedky. V tejto oblasti je veľká informačná diera. Máme tu mraky expertov na sociálne siete, SEO či webové prezentácie, ale na expertov na priamu komunikáciu som ešte nenarazil.
Archív Jaroslava Čecha
Ak by si sa mal na chvíľu zahrať na vizionára, čo všetko nás ešte vo vývoji komunikácie čaká?
Ak hovoríme o nebiznisovej komunikácii, tak tam z technologického hľadiska nič extra nové nevidím. Telefonujeme stále, aj keď čoraz menej, veľa textujeme cez FB, WhatsApp a podobne, posielame fotky, videá, mapy. To všetko tu už je. Možno príde niečo spojené s virtuálnou realitou, ale niekoľko rokov to potrvá. V oblasti B2C komunikácie však vidím ohromný potenciál pre zmenu, a to predovšetkým v oblasti prepojenia big dát s konkrétnymi ľuďmi, sledovanie ich dlhodobého správania a zvykov. Tak bude možné na existujúcich aj potenciálnych zákazníkov presne cieliť.
Som celkom zvedavý, čo na to legislatíva. Osobne sa však domnievam, že “paskvil” typu GDPR (Všeobecné nariadenie o ochrane údajov) sa rýchlo zamietne a nahradí niečím iným. Ten totiž bude platiť len v Európe a nemyslím si, že by sa tým riadili mimoeurópske firmy. Zvláštnou kapitolou sú chatboti a kognitívne služby. Tieto dve veci sú schopné pripraviť o prácu veľkú časť kontaktných centier, čo je celosvetový biznis v objeme stoviek miliárd dolárov ročne. Trochu sa to podobá autám bez vodiča, ktoré by len v USA zrušili asi 5 miliónov pracovných miest.
Softvérové riešenia ponúkate spoločnostiam od SME po veľké korporácie. Sú univerzálne pre všetky typy firiem?
Ideme skôr po tých “veľkých”, ktoré sa pozerajú predovšetkým na kvalitu a sú schopné viac platiť. Sú to napríklad banky, poisťovne, headhunterské firmy či eshopy. Náš systém sa hodí pre kohokoľvek, kto má nejakú prezentáciu na internete. V spodnom segmente však teraz vládnu webchaty za pár dolárov za mesiac. Pre tento segment už máme tiež stratégiu, ale viac zatiaľ nesmiem prezradiť. :)
Archív Jaroslava Čecha
Ušetrí firma s vaším produktom?
Záleží skôr, čo chce dosiahnuť. Uvediem príklad z reálneho sveta: Predstav si, že máš predajné miesto, kde odbavuješ zákazky 12 hodín denne a predávaš im niečo “na papieri”, napríklad poistenie, úvery, poradenstvo. Na toto jedno miesto potrebuješ 2,5 úväzku. No ak tam namiesto živého človeka necháš len počítač, ku ktorému je pripojená tlačiareň a skener, potom môžeš robiť úplne to isté, s tým rozdielom, že na jedno miesto potrebuješ len 0,5 úväzku. Iným príkladom je, keď porovnáme typ cez telefón a pomocou nášho systému. Naše hovory sú asi o 30% kratšie, a pritom o 25% účinnejšie.
Vaše aplikácie fungujú na báze cloudovej platformy. Akú konkrétne používate?
Používame Azure od Microsoftu pre aplikačné servery a DigitalOcean pre linuxové komunikačné servery. Azure je technologicky nesmierne popredu. Neprenajímajú totiž virtuálne servery, ale služby, čo má mnoho výhod z pohľadu škálovateľnosti, ceny aj spoľahlivosti. Azure stavia na hlavu mnoho vecí, v dobrom slova zmysle, a veľmi rýchlo sa vyvíja. Microsoft ako náš partner nám veľmi pomáha v oblasti odborného poradenstva. Vzhľadom na to, že českú pobočku MS máme cez ulicu, vidíme sa pomerne často. DigitalOcean oproti tomu je veľmi spoľahlivý a lacný hosting tradičného typu a pre linuxové stroje je jasnou voľbou.
Ste firmou, ktorá sa snaží pracovať s najmodernejšími technológiami. Aké sú vaše silné stránky v porovnaní s konkurenciou?
Našou silnou stránkou je určite technologické know how a prehľad o najnovších trendoch v oblasti. Konkurentov máme viac — ako lacné webchaty, tak enterprize riešenie firiem, ktoré používajú v call centrách. Nijako s tým však nebojujeme, ale snažíme sa ponúknuť niečo, čo ostatní nemajú. Snáď sa nám to zatiaľ darí. Nesmieme sa však zastaviť, aby sme stále udržiavali či zväčšovali technologický náskok, ktorý teraz máme.
Archív Jaroslava Čecha
Globálne pôsobenie máte už v názve. Ako veľmi je iCord medzinárodnou firmou a kam až siahajú vaše ambície presadiť sa vo svete?
V názve síce máme “International”, ale zatiaľ mimo hraníc ČR veľmi vidieť nie sme. Má to niekoľko príčin — predovšetkým absenciu cieleného marketingu a zahraničných partnerov. Na oboch sa pracuje, ale chvíľku to potrvá. Napriek tomu by som rád spomenul veľmi zaujímavý projekt z konca minulého roka, keď sme “búrali veľký Čínsky múr”. Čína, ako je známe, je obohnaná elektronickou stenou, ktorá filtruje všetky informácie, ktoré idú von aj do vnútra.
My sme sa s čínskym startupom Xpandion dohodli, že im pomôžeme s komunikačnou vrstvou ich softvéru pre výuku Angličtiny. Xpandionu sa zrejme s podporou niekoho “hore” podarilo urobiť privátny tunel v hostingu Alibaba, ktorý má servery na oboch stranách steny a my sme tam potom implementovali WebRTC komunikáciu. Projekt to bol v skutku globálny — Xpandion sedí v San Franciscu, vývojári v Melbourne, projektový manažér v Tel Avive a testeri v Chuang-chou. Koordinačné mítingy sa teda konali v naozaj neobvyklých hodinách.
Za svoju kariéru v iCord si už určite zažil možné aj nemožné. Na aký úspech firmy si najviac hrdý?
Hrdý ani nie, skôr som šťastný, že firmu, ktorú sme s manželkou v roku 2005 založili, sa podarilo dostať tam, kde je teraz. Že sme nedávno ako jedna z piatich českých firiem ukazovali náš produkt Satyovi Nadellovi. Že vďaka O2, ktorý našu firmu pred 7 mesiacmi kúpil, môžeme premýšľať o veciach, o ktorých sme si nikdy uvažovať netrúfli. Že máme stabilné jadro tímu, zložené z fajn ľudí, ktorých práca baví a dáva im zmysel. A že sa ráno teším do práce.
Spomínaš si aj na nejakú bizarnú situáciu z obchodných stretnutí?
Mám jednu skvelú historku. Pred niekoľkými rokmi sme sa dostali do Washingtonu na jednu výstavu. Mali sme tam vo foyer stolík a rollup, no veľa ľudí tam nebolo. Až k večeru prišla jedna zvláštna Američanka v starých Adidas teplákoch a “vyšmatlaných” teniskách. Letmo sme jej ukázali náš produkt, no veľmi tomu nerozumela. Na záver však povedala, že nás pozve na večeru a porozprávame sa o obchodných podmienkach. Vraj sa stretneme dolu v hale. Dohadovali sme sa, či tam vôbec pôjdeme, tušili sme pozvanie maximálne do Wendy’s, čo je niečo ako McDonalds.
O siedmej sa rozrazili dvere a prišla tá pani vo veľkej večernej róbe a s niekoľkými briliantmi na krku. Pozvala nás do vedľajšej reštaurácie, pili sme fľašu vína za 300 dolárov a ukázalo sa, že je majiteľkou veľkej IT firmy v Louisville v Kentucky. Nakoniec z tohto stretnutia žiaden obchod nebol, ale potvrdilo sa staré známe pravidlo, ktoré v dnešnom IT svete platí dvojnásobne. Nepreceňuj chlapíkov v dobre sediacich oblekoch od Bossa. Pracujú totiž pre majiteľov, ktorí nosia tričko a roztrhané rifle. :)