Z odpadu robia ekologický biznis. Slovenský startup premenil reklamné bannery na módnu značku
- Z použitých bannerov vyrábajú jedinečné kúsky
- Začali organizovať aj workshopy pre firmy
- Z použitých bannerov vyrábajú jedinečné kúsky
- Začali organizovať aj workshopy pre firmy
Keď sa končí festival, koncert alebo firemný event, väčšinou za ním zostane kopa odpadu v podobe reklamných bannerov. Materiál, ktorý je často použitý len jediný deň, pritom stojí stovky eur a jeho likvidácia predstavuje záťaž pre životné prostredie. „Keď ho po evente likvidujeme, ešte vonia novotou,“ opisuje Petra Nagyová, projektová manažérka Odpadnesh.
Toto bol moment, ktorý nakopol Števa Hrica, managing partnera košickej eventovej agentúry Creative Pro, k myšlienke upcyklovania tohto materiálu. Spojením síl eventovej agentúry Creative Pro a neziskovej organizácie Úsmev ako dar vytvorili koncept, ktorý nielen rieši problém s odpadom, ale aj vytvára pracovné príležitosti pre ľudí ohrozených chudobou.
„Tak sme vytvorili nový koncept s novou víziou a myšlienkou, našli miesto a pridali názov ODPADNESH, ktorý je slangovým názvom a vznikol spojením dvoch slov ‚než a odpad‘… než sa stanú odpadom,“ vysvetlili pre Startitup.
„Naším záujmom je naučiť firmy premieňať ich vlastný firemný odpad na praktické produkty,“ vysvetľuje Petra. Startup sa zameriava najmä na B2B sféru, kde vidí najväčší potenciál. Namiesto lacných reklamných predmetov z Ázie ponúkajú firmám možnosť premeniť ich vlastný odpad na hodnotné produkty s príbehom.
Sociálny rozmer podnikania
V dielni Odpadnesh nenájdeš klasickú výrobnú linku. Pracujú tu ľudia z marginalizovaných skupín, odídenci z Ukrajiny, dlhodobo nezamestnaní či samoživitelia. „Dávame pracovné možnosti ľuďom, ktorí chcú pracovať, ale nemôžu pracovať pravidelne, napríklad ako matky samoživiteľky, ktoré musia balansovať medzi prácou a starostlivosťou o deti,“ vysvetľuje Petra.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zaujímavosťou je, že startup dokáže využiť skutočne každý kúsok materiálu. „My berieme všetky bannery. Aj tie nevhodné na šitie využívame na prvotné učenie, šijeme z nich obálky, v ktorých posielame produkty z nášho e-shopu,“ opisuje Petra. Z bannerov nevhodných na šitie dokonca tlačia vizitky či vyrábajú prívesky.
Na ich webovej stránke nájdeš tlačidlo „MÁM BANNER“, ktorého darovaním minimalizuješ odpad a pomôžeš tak vytvoriť dizajnový kúsok, ktorý poslúži nasledujúce roky. „Dovolím si povedať, že máme mnohé produkty kvalitnejšie ušité, dôkladnejšie prepracované, pevné a banner výborne odoláva poveternostným podmienkam a záťaži,“ porovnáva Petra ich výrobky s výrobkami z bežných obchodov.
Po necelých dvoch rokoch fungovania sa môžu pochváliť aj zahraničným úspechom. Pravidelne spolupracujú s dánskou značkou, pre ktorú šijú unikátne produkty dostupné len na ich e-shope. „Pracujeme na expanzii, ale nechcem predbiehať a prezrádzať,“ naznačuje Petra ďalšie plány.
Nedávno do svojho portfólia zaradili aj workshopy pre firmy: „Ľudia vo firmách v rámci teambuldingu, večierka či nejakej firemnej akcie vytvárajú produkty ako obal na A5, A4, kabelku, púzdro na okuliare, kľúčenky či peňaženky, ale aj kvetináč či rôzne boxíky. Je to naozaj krásna aktivita, ktorá opäť využíva odpad, premieňa ho na praktické produkty a zbližuje,“ povedala projektová manažérka Petra.
Vízia do budúcnosti
Najnovšie Odpadnesh rozširuje svoje aktivity aj o spracovanie materiálu z firemných stanov, stánkov a slnečníkov. Od januára plánujú spoluprácu s pracovnou agentúrou na upcyklácii vráteného pracovného oblečenia. „Ideme pre nich práve z týchto často nových kúskov, ktoré si niekto dva dni obliekol a vrátil, šiť taštičky na opasok, tašky na pracovnú obuv a produkty, ktoré si navrhli,“ prezradila Petra.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Našou víziou je pomáhať firmám premieňať ich firemný odpad na niečo opäť využiteľné, vďaka tomu otvárať nové dielne, dávať prácu tým, ktorí ju potrebujú, učiť generácie nepracujúcich opäť pracovať,“ hovorí Petra. Jedna zákazka väčších tašiek dokáže opätovne využiť približne 330 m2 odpadového bannera a startup má v priebehu roka desiatky takýchto projektov.
Odpadnesh ukazuje, že ekologické podnikanie môže byť nielen udržateľné, ale aj sociálne prospešné. „Vedeli sme, že z tohto projektu si nekúpime jachty či dovolenky. Ale podarilo sa nám zbohatnúť inak… Pomoc, konkrétne príbehy, poďakovanie, láskavé objatia, úsmev, radosť ľudí – to je nevyčísliteľné,“ uzatvára Petra Nagyová.