Za 4,6 milióna eur postavili školu bez lavíc. Deti tu chodia bosé a neučia sa z učebníc (FOTO)

  • Imagine Montessori School nie je len budovou, ale živým organizmom
  • Ten deti učí o udržateľnosti, prírodných procesoch a slobodnom pohybe
Imagine Montessori School
Mariela Apollonio
  • Imagine Montessori School nie je len budovou, ale živým organizmom
  • Ten deti učí o udržateľnosti, prírodných procesoch a slobodnom pohybe

Hoci na Slovensku stále dominujú klasické školské budovy s pevnými stenami a obmedzenými vonkajšími priestormi, vo svete sa objavujú revolučné koncepty, ktoré menia spôsob, akým deti vnímajú vzdelávanie.

Jedným z najvýraznejších príkladov je Imagine Montessori School, škola, ktorá búra tradičné predstavy o vzdelávacích priestoroch. Nachádza sa v pokojnej štvrti mesta Paterna a ponúka premyslene navrhnuté prostredie, kde architektúra a príroda splývajú do jedného harmonického celku.

Srdcom tohto projektu je myšlienka, že vzdelanie by malo byť prepojené s okolím – nie uzavreté v triedach s tabuľami a lavicami, ale zakorenené v skutočnom svete.

Namiesto sterilných chodieb a umelých ihrísk sa deti denne pohybujú v prostredí, kde sa učia cez skúsenosti a interakciu s prírodou. Tento koncept by mohol byť inšpiráciou aj pre slovenské školy, ktoré stále hľadajú spôsoby, ako oživiť vzdelávanie a priblížiť ho realite dnešného sveta.

Škola, ktorá sa neuzatvára pred svetom

Umiestnenie školy je výnimočné. Nachádza sa medzi obytnou zástavbou a prírodnou roklinou, ktorú architekti nebrali ako prekážku, ale ako základný pilier celého konceptu. Kým iné školské areály smerujú svoje fasády do ulíc, Imagine Montessori School sa od mesta odvracia a svoju hlavnú orientáciu smeruje práve k roklinovej krajine.

Tento prístup nie je len estetickým gestom – umožňuje deťom zažívať prírodu ako súčasť každodenného učenia.

Pohľad do Imagine Montessori School

Žiaci neprichádzajú do školy cez klasickú bránu, ale cez lesnú cestu na drevených lávkach, ktoré im dávajú možnosť vnímať okolie skôr, než vstúpia do tried. Tento postupný prechod z mestského do prírodného prostredia minimalizuje pocit odcudzenia a naopak, podporuje v deťoch prirodzenú zvedavosť a cit pre priestor.

Architektúra, ktorá podporuje slobodu pohybu

Budova má tvar jemne plynúceho písmena „S“, vďaka čomu vznikajú dva hlavné vonkajšie priestory – privítacia terasa na západe a rozľahlé ihrisko na východe. Tento organický dizajn umožňuje, aby každá trieda mala priamy kontakt s prírodou. V školských miestnostiach nenájdeš tradičné katedry alebo tabule – centrálnym bodom vzdelávania sa stáva samotná krajina.

Každá trieda je rozdelená do piatich tematických zón: senzorická zóna, praktický život, jazyk, matematika a kultúrne štúdie. Deti sa voľne pohybujú medzi týmito sekciami podľa svojich potrieb a záujmov, čím sa podporuje Montessori filozofia samostatného objavovania.

Netradičným prvkom sú aj nízke oblúkové vstupy do tried, prispôsobené detským mieram. Tento detail vytvára hravý, no zároveň intuitívny spôsob, ako vnímať prechod do priestoru učenia.

Vo vnútri sa nachádza centrálny solárny komín, ktorý nielenže dodáva dostatok denného svetla, ale zabezpečuje aj prirodzenú ventiláciu a vizuálne prepojenie medzi miestnosťami.

V školských chodbách namiesto monotónnych prechodov vznikajú rozšírené zóny, zákutia, balkóniky a lavičky pri oknách – priestory, kde sa môžu deti stretávať, pracovať či relaxovať.

Architekti mysleli aj na to, aby bol každý prvok prispôsobený deťom – pod schodmi nájdeš skrýše, na podlahách sú sedacie výklenky a v kútoch drobné platformy, ktoré poskytujú útočisko pre malých objaviteľov.

Keď ihrisko nie je len ihrisko, ale živá učebňa

Exteriér školy neobsahuje tradičné športové plochy, ako je futbalové ihrisko či betónové dvory. Namiesto toho ponúka prírodný terén ako hlavný nástroj hry a objavovania. Korene stromov, šišky, divoký špargľový porast na jar či huby na jeseň – to všetko je prirodzenou súčasťou detskej hry.

Pozemok je modelovaný tak, aby vytváral prirodzené herné prvky – svahy, rampy, šmýkačky, schody, lezecké steny a jaskyne. Pri silných dažďoch sa roklina zapĺňa vodou, čím sa mení na prírodnú učebňu hydrológie, kde deti na vlastné oči sledujú, ako voda formuje krajinu.

Imagine Montessori School je kombináciou škôlky aj školy. Prijíma deti už od 0 rokov, čím sa radí medzi predškolské zariadenia, no zároveň poskytuje aj primárne vzdelávanie.

Tento projekt je príkladom udržateľnej architektúry, ktorá nielen rešpektuje životné prostredie, ale zároveň ho včleňuje do vzdelávacieho procesu. Celá budova je postavená výlučne z prírodných materiálov – hliny a dreva.

Na budove sa nachádza rozľahlá zelená strecha, ktorá pomáha regulovať teplotu a zároveň vizuálne splýva s krajinou. V lete chráni interiér pred prehrievaním, v zime znižuje tepelné straty.

Za projektom stojí architektonická kancelária Gradolí & Sanz, ktorá sa už od roku 1993 venuje návrhom s dôrazom na kultúrne dedičstvo a urbanistický kontext. Ich filozofiou je tvorba prostredí, ktoré reagujú na miesto a rešpektujú jeho históriu a prírodné danosti. Hlavnými architektmi sú Arturo Sanz Martínez a Carmel Gradolí Martínez.

Čítajte viac z kategórie: Architektúra

Zdroj: Gradolí & Sanz Arquitectes

Najnovšie videá

Trendové videá