Za bežnú chybu, ktorú vodiči robia, prídu aj o 2 000 eur. Zisti, ako sa jej účinne vyhnúť
- Následky nárazu na vodu môžu byť pre vozidlo signifikantné
- Zisti, koľko môže stáť oprava zatopeného motora
- Následky nárazu na vodu môžu byť pre vozidlo signifikantné
- Zisti, koľko môže stáť oprava zatopeného motora
Určite si to už niekedy videl alebo si sa dokonca takejto zábavy zúčastnil osobne. Po poriadnom daždi sú na ceste veľké kaluže a autá cez ne prechádzajú rýchlejšie, pretože vodičom alebo pasažierom sa páči to „vodné divadlo“. Vystavujú sa tým však riziku.
Terénne autá majú trubicu vyvedenú až k streche. Tá vedie do motorového priestoru. Tak vysoko umiestnená nasávacia trubica zabezpečuje, že tieto autá môžu prejsť aj hlbšou vodou.
Naftové motory sú z konštrukčného hľadiska výhodné, pretože fungujú aj pod vodou, ak majú výfuk a trubicu nasávania vzduchu nad hladinou a všetky elektrické kontakty sú dobre zabezpečené. Ako informuje portál Autoviny.sk, to by v zásade malo platiť aj pre ten benzínový.
Bežné autá a menej terénne off-roady nemajú tak vysoko umiestnené nasávanie ani dobre zabezpečené elektrické kontakty, aby mohli prechádzať hlbokou vodou. Problémy sa môžu objaviť nielen pri prejazde zaplavenou cestou, ale aj keď prechádzaš cez veľké vodné mláky.
„Vodné kladivo“ poškodí to najdôležitejšie
Keď prejdeš príliš rýchlo cez mláku, môže sa stať to, čo v zahraničí volajú „water hammer“ (vodný ráz, vodné kladivo). Ak by si išiel pomaly, prešiel by si bez problémov. Ale keď ideš rýchlo, voda, ktorú rozvíria kolesá, môže dosiahnuť až k vzduchovému filtru a preniknúť cez neho.
Ak voda vnikne do motora cez nasávajúci systém, môže to pre motor znamenať vážne poškodenie. Miera poškodenia závisí od toho, ako k záplavám došlo.
Zvláštnosťou je, že majitelia áut s naftovými motormi sú na tom často horšie, hoci by sa mohlo zdať, že ich autá by mali zvládnuť vodu lepšie.
Dôvod spočíva v tom, že naftové motory pracujú na princípe tlakového vznetu palivovej zmesi. Ide o proces, pri ktorom sa vzduch stlačí a nafta vznieti. Keďže voda, na rozdiel od vzduchu, nedá stlačiť, v prípade vodného rázu môže dôjsť k poškodeniu dielov motora ako je kľukový hriadeľ, najmä ak ideš rýchlo zaplavenou ulicou.
Znova naštartovať nie je dobrý nápad
Na zahraničných fórach pre automechanikov sa dajú nájsť prípady, keď rýchla jazda v hlbokej vode spôsobila prasknutie bloku motora.
Voda poškodzuje aj piesty motora, čo môže viesť k tomu, že motor jednoducho zhasne.
Ak motor zhasne pri nízkych otáčkach alebo vo voľnobehu, môže sa stať, že nebude vážne poškodený, ale pokúšať sa ho znova naštartovať nie je dobrý nápad. V takom prípade by si mal zavolať asistenčnú službu, nechať auto odviezť do servisu a presne opísať, čo sa stalo.
Koľko zaplatíš za opravu zatopeného motora?
Ceny opravy vytopeného motora sa líšia podľa modelu auta, roku výroby a množstva poškodenia. Aj tak to však nebude lacné.
U starších áut ceny začínajú trojcifernými sumami a ľahko môžu dosiahnuť aj tisíce eur, dokonca aj viac ako dvetisíc. Pri nových autách sú sumy ešte vyššie, často prevyšujú finančné rezervy priemerného človeka.
Preto by si sa nemal nikdy snažiť prechádzať zaplavenou ulicou alebo veľkými mlákami, ak si nie si istý, aká hlboká voda ťa tam čaká. Ak nemáš inú možnosť, prejdi mlákou čo najpomalšie, aby si čo najmenej narušil vodnú hladinu a mal šancu zastaviť predtým, ako sa voda dostane až k tvojim nohám.
Prísnejšie ciele emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy
Európsky parlament (EP) minulý týždeň prijal nové opatrenia, na ktorých sa už dohodol s členskými štátmi, na posilnenie cieľov zníženia emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá.
Za nariadenie, ktoré sa týka emisií z nových nákladných vozidiel, autobusov a prívesov, zahlasovalo 341 poslancov. Z toho bolo 268 proti a 14 sa zdržalo hlasovania.
Emisie CO2 z veľkých nákladných vozidiel (vrátane profesionálnych vozidiel, ako sú smetiarske autá, sklápače alebo domiešavače betónu) a autobusov sa budú musieť znížiť o 45 % v rokoch 2030 – 2034, o 65 % v rokoch 2035 – 2039 a o 90 % od roku 2040.
Do roku 2030 budú musieť nové mestské autobusy znížiť svoje emisie o 90 %. Následne, do roku 2035 sa stanú vozidlami s nulovými emisiami. Od roku 2030 sú stanovené aj ciele zníženia emisií pre prívesy (7,5 %) a návesy (10 %).
Nový zákon vyžaduje, aby Európska komisia do roku 2027 vykonala podrobné preskúmanie účinnosti a vplyvu nových pravidiel.
Toto preskúmanie bude musieť posúdiť, či sa majú pravidlá uplatňovať aj na malé nákladné autá, úlohu metodiky pri registrácii ťažkých úžitkových vozidiel výlučne na pohon z neutrálnych palív bez CO2, ako aj úlohu, ktorú by mohol mať korekčný faktor uhlíka pri prechode na ťažké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami.
Europarlament tvrdí, že prechod k nákladným vozidlám a autobusom s nulovými emisiami nie je len kľúčom k dosiahnutiu klimatických cieľov Európskej únie (EÚ), ale je aj kľúčovou hnacou silou čistejšieho ovzdušia v európskych mestách.
Túto dohodu ešte musia formálne schváliť ministri členských štátov, aby mohla nadobudnúť platnosť.
Zdroje: Autoviny.sk, TASR