Za problém s batožinou môžeš dostať odškodné až 1 600 eur. Toto pravidlo potrebuje vedieť každý dovolenkár
- Ročne sa na letiskách poškodia či stratia milióny kusov batožiny
- Letecké spoločnosti sú na tieto situácie pripravené
- Treba len dodržať správny postup
- Ročne sa na letiskách poškodia či stratia milióny kusov batožiny
- Letecké spoločnosti sú na tieto situácie pripravené
- Treba len dodržať správny postup
Lietanie je aj napriek svojej súčasnej popularite stále relatívne zložitým spôsobom cestovania. Od dlhého predodletového procesu, cez prísnu bezpečnostnú kontrolu, až po pravidlá toho, čo si smieš vziať na palubu. Letecká doprava môže neskúsenému cestovateľovi poriadne pomotať hlavu.
Nikto preto nechce, aby sa mu celý zážitok skomplikoval. Ak však komplikácie nastanú, vždy sa oplatí vedieť, čo v danom prípade robiť. V minulosti sme ťa informovali o tvojich možnostiach v prípade, že ti mešká let. Vedel by si však, čo robiť, ak by sa k tebe tvoja batožina vrátila poškodená alebo sa nevrátila vôbec?
Dobre známy problém
Ak sa pasažierova batožina počas prepravy poškodí alebo stratí, nejde ešte o koniec sveta. Dokonca nejde ani o raritnú situáciu – len v Európe sa ročne pri leteckej preprave poškodí, oneskorí alebo stratí cez 21,6 milióna kusov batožiny, informuje portál Super poistenie. Letecké spoločnosti sú tak pripravené tieto problémy riešiť a sú dokonca zaviazané v prípade ich pochybenia škody preplácať.
Niekoľko podmienok však musí byť splnených aj na tvojej strane. Aby si mohol ohľadom prípadnej straty čokoľvek urobiť, musíš sa najprv uistiť, že tvoja batožina je označená štítkom s menovkou, adresou a kontaktným telefónnym číslom, radí Ministerstvo hospodárstva SR. Ak spĺňa túto podmienku, môžeš začať daný problém smelo riešiť.
Nezáležiac od toho, či ide o poškodenie kufra, jeho obsahu alebo o úplne zmiznutie batožiny z povrchu zemského, je potrebné sa okamžite presunúť na oddelenie reklamácií. To sa dá na letisku nájsť pod názvami ako Baggage Claim, Baggage Handling Desk, Baggage Service alebo Lost baggage/luggage.
V stánku s majiteľom poškodenej/stratenej batožiny následne zamestnanci spíšu tzv. „Property irregularity report (PIR)“, ktorý je potrebné si uschovať. Priložený k nemu totiž bude aj formulár s referenčným číslom reklamácie, ktoré je pri komunikácii s leteckou spoločnosťou nevyhnutné. Na základe tohto údaja ti totiž môžu uhradiť kompenzáciu.
Poškodenie sa dá riešiť jednoducho
Ak ide „len“ o poškodenie batožiny, proces je relatívne priamočiary. Po okamžitej návšteve oddelenia reklamácie má zákazník leteckej spoločnosti 7 dní na to, aby ju kontaktoval ohľadom svojho problému. Ak tak nespraví, povinnosť leteckej spoločnosti preplatiť škody zaniká. V prípade, že sú všetky potrebné údaje v poriadku a poškodený nejakým spôsobom preukáže hodnotu batožiny, letecká spoločnosť mu škody preplatí.
Avšak aj pri preplácaní škôd spôsobených samotnou spoločnosťou existuje horná hranica. Tú stanovuje tzv. Montrealský dohovor dostupný tu, a ide približne o sumu 1 600 eur. Na kompenzáciu škôd zároveň nemáš nárok vždy. U leteckej spoločnosti napríklad nepochodíš, ak bola v podpalubnej batožine poškodená cenná elektronika. Tú by si mal totiž po správnosti nosiť v príručnej batožine.
Šťastie v nešťastí
O čosi zložitejší proces ide v prípade straty batožiny. Prvotné kroky sú rovnaké aj v tomto prípade, a teda je potrebné zájsť na oddelenie reklamácií, kde zákazník opäť podpíše PIR. Tu sa však potýkame s ďalším problémom.
Väčšinou totiž strata batožiny znamená, že cestujúci je úplne „bosý“ v cudzej krajine a čakacia lehota v tomto prípade situáciu o nič nezlepšuje. Batožina, ktorá nedorazí na letisko, je totiž po prvých 21 považovaná za stratenú a stále existuje možnosť, že sa k majiteľovi s oneskorením vráti. Až po uplynutí tejto doby má cestujúci nárok na peňažnú kompenzáciu.
Letecké spoločnosti sú však pripravené svojim zákazníkom pomôcť aj v tomto prípade. Ak vznikne situácia, v ktorej si majiteľ stratenej batožiny musí zakúpiť veci nevyhnutné pre normálne fungovanie v cudzej krajine (ako napríklad oblečenie či hygienické produkty), je dopravca povinný mu tieto predmety preplatiť. Zákazník musí predložiť len doklad o kúpe, t. j. napríklad bloček.
Niekedy sa taktiež stane, že batožina nedorazí tam, kam má, no personál na oddelení reklamácie ju dokáže okamžite elektronicky lokalizovať. V takomto prípade ide o relatívne pozitívnu správu pre cestujúceho. Z letiska si totiž ťažkú batožinu nemusí odniesť vlastnými rukami – zákaznícke centrum mu ju zvyčajne zašle na miesto jeho ďalšieho pobytu.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Ministerstvo hospodárstva SR, Super poistenie, Europa.eu