Za PZP môžeš platiť až 12-krát menej než bežne. Veľká výnimka platí pre tieto autá

  • Veterány jazdia aj po slovenských cestách
  • Ich poistka je smiešne nízka
veterán, polícia
TASR
  • Veterány jazdia aj po slovenských cestách
  • Ich poistka je smiešne nízka

Aj na Slovensku sa nájdu ľudia, ktorí pred novým autíčkom uprednostnia starého tátoša. Zberatelia a nadšenci veteránov svoje kúsky radi ukazujú na cestách, čo však znamená, že musia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Čo si možno ale nevedel, je, že PZP pre veterána je omnoho lacnejšie, než to klasické, a ak ti niekto na výstavnom kúsku urobí škodu, z PZP sa prepláca aj škoda z historickej hodnoty. 

Každý veterán, ktorý by sa rád ukazoval v slovenských uliciach musí spĺňať niekoľko predpokladov. V prvom rade ide o rad legislatívnych podmienok a preukaz vydaný Medzinárodnou organizáciou historických vozidiel. Navyše, aby si mohol svoje auto považovať za historické vozidlo, musí mať viac než 30 rokov. 

Ďalej sa tento typ vozidla už nemôže vyrábať, musí byť historicky zachované a nesmie byť používané ako denné vozidlo. 

Lacnejšie PZP

Možno si si už všimol, že veterány na cestách majú iné evidenčné čísla. Historické autá totiž od polície dostanú tabuľku so zvláštnym evidenčným číslom, ktoré obsahujú písmeno G. Tak ako každé auto v policajnej evidencii, aj historické tátoše musia mať povinné poistenie. To je však omnoho lacnejšie než to, za ktoré si platia bežní vodiči. 

Ako informuje portál Finsider, poisťovne si to môžu dovoliť, pretože historických vozidiel na slovenských cestách nie je veľa a väčšinou jazdia len na zrazy a výstavy. Práve preto majú veterány s klasickým evidenčným číslom poistku na úrovni štvrtiny ceny klasického auta. Ak má veterán aj evidenčné číslo s písmenom H, bavíme sa o dvanástine z ceny. 

Samozrejme, poisťovne si vyhradzujú právo poistku odobrať, ak zistia, že majiteľ používa auto ako denné vozidlo. Navyše, ak s takým autom nabúraš a poisťovňa zistí, že si s ním jazdil každý deň, môže krátiť poistné plnenie. 

Mať historické auto je pre mnohých moto-nadšencov splneným snom, no netreba zabúdať aj na nevýhody. Napríklad, ak so svojím veteránom zaviníš nehodu, PZP nekryje škody na vinníkovom vozidle a historické autá nemajú možnosť uzatvoriť havarijné poistenie. Poisťovne tvrdia, že dôvodom je ťažké hľadanie náhradných dielov. 

Nové pravidlá v PZP

Od augusta začínajú platiť nové pravidlá pre povinné zmluvné poistenie (PZP), ktoré majú zlepšiť systém a zvýšiť ochranu osôb poškodených dopravnými nehodami. Novela zákona, ktorá implementuje príslušnú európsku smernicu a zohľadňuje aplikačné podnety, zavádza viaceré zmeny.

Nové pravidlá sa zameriavajú na odškodnenie v prípade platobnej neschopnosti poisťovne, zvyšujú minimálne finančné limity krytia škôd a zavádzajú medzinárodné potvrdenie o bezškodovom priebehu. Minimálne limity krytia sa zvýšia na 6,45 milióna eur pre škody na zdraví a 1,3 milióna eur pre škody na majetku.

Novela tiež stanovuje percentuálne limity zrážok pri poistnom plnení v závislosti od závažnosti porušenia zákona. Pri úmyselnom spôsobení škody či vedení vozidla pod vplyvom návykovej látky zostáva možnosť regresu do 100 %, pri menej závažných porušeniach je maximálna výška regresu 50 % a pri oneskorenom splnení oznamovacej povinnosti do 15 dní 30 %.

Väčšina zmien platí od 1. augusta. Niektoré technické úpravy, ako automatizované overovanie platnosti PZP a poskytovanie notifikácií o technickej a emisnej kontrole, platia až od 1. decembra.

Zdroje: Finsider, Slov-lex, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá