Za staré auto by si dostal 2 000 eur. Demokrati navrhujú zaviesť „zelené“ šrotovné
- Strana Demokrati navrhuje na Slovensku zaviesť „zelené" šrotovné
- Konkrétne je k dispozícii časť so sumy 1,4 mld. eur z nového sociálneho klimatického fondu
- Strana Demokrati navrhuje na Slovensku zaviesť „zelené" šrotovné
- Konkrétne je k dispozícii časť so sumy 1,4 mld. eur z nového sociálneho klimatického fondu
Strana Demokrati navrhuje na Slovensku zaviesť „zelené“ šrotovné. Opatrenie by malo pomôcť k obmene nášho vozového parku. Priemerný vek osobných áut totiž na Slovensku dosahuje približne 15 rokov. Ako ďalej informovali predstavitelia strany na tlačovej konferencii, „zelené“ šrotovné by pomohlo nielen slovenskej ekonomike, ale aj životnému prostrediu.
„Náš vozový park je zastaralý, nie je komfortný, nie je bezpečný a nie je ani ekologický,“ zhodnotil bývalý minister hospodárstva Karel Hirman.
Zároveň by sa vďaka navrhovanému opatreniu eliminovali možné negatívne dopady pripravovanej emisnej normy Euro 7. Tá by v prípade jej prijatia v aktuálnej podobe spôsobila podľa automobilového priemyslu výrazné predraženie najmä malých osobných áut a mohla by viesť k redukcii ich výroby.
„Nevymýšľame žiaden bicykel, šrotovné sme tu mali, veľmi sa osvedčilo,“ zhodnotil Hirman. Podpora pri výmene starého autá za nové – ekologické, by pritom mohla byť na úrovni asi 2 000 eur. Slovensko by na tento účel mohlo podľa Hirmana použiť nielen prostriedky zo štátneho rozpočtu, ale aj z nových európskych zdrojov. Konkrétne je k dispozícii časť so sumy 1,4 mld. eur z nového sociálneho klimatického fondu.
Boj pokračuje
Európsky automobilový priemysel pokračuje v boji proti novej emisnej norme Euro 7. Upozorňuje, že spôsobí podstatne výraznejší nárast nákladov na výrobu vozidiel ako priznáva Európska komisia. Vyplýva to zo štúdie, na ktorú poukázalo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Podľa dokumentu by náklady na výrobu mohli byť vyššie štvor- až desaťnásobne oproti pôvodným odhadom. Týkať by sa to malo osobných automobilov, dodávok, nákladných áut aj autobusov.
„Štúdia agentúry Frontier Economics vypočítala náklady na vozidlo na približne 2 000 eur pre osobné automobily a dodávky a takmer 12 000 eur pre nákladné automobily a autobusy,“ upozorňuje združenie. Pôvodné odhady pritom hovorili o 180 až 450 eur pre osobné autá a dodávky a 2 800 eur pre nákladné autá a autobusy. Tieto odhady pritom zahŕňajú iba priame výrobné náklady, predovšetkým na vybavenie a investície.
„Je dôležité poznamenať, že tieto dodatočné náklady nezodpovedajú nákupným cenám, namiesto toho ešte viac zvyšujú ceny pre koncových používateľov,“ upozorňuje ACEA. Ako zároveň dodáva, so súčasnými pravidlami Euro 6/VI má Európska únia najkomplexnejšie a najprísnejšie normy pre emisie znečisťujúcich látok na svete.
„Európsky automobilový priemysel sa zaviazal k ďalšiemu znižovaniu emisií v prospech klímy, životného prostredia a zdravia. Návrh Euro 7 však jednoducho nie je správny spôsob, ako to urobiť, pretože by mal extrémne nízky dopad na životné prostredie pri extrémne vysokých nákladoch,“ generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. Väčšie prínosy pre životné prostredie a zdravie sa podľa nej dosiahnu prechodom na elektrifikáciu a nahradením starších vozidiel novšími.
Okrem priamych nákladov pritom Euro 7 vyvolá aj nepriame, ako napríklad vyššiu spotreba paliva. Počas životnosti vozidla by to mohlo zvýšiť náklady na palivo o 3,5 %, čo podľa združenia predstavuje ďalších 650 eur pre osobné automobily a dodávky a 20 000 eur pre nákladné vozidlá na diaľkovú dopravu.
Proti emisnej norme Euro 7 sa stavia aj Zväz automobilového priemyslu SR a viaceré politické strany. Otvorene proti nej vystupuje strana Sloboda a Solidarity či strana Demokrati.
Zdroj: SITA