Zabudni na pešiakov na bojiskách. Nemecká armáda má nového pomocníka, ktorý pomáha aj likviduje z úctivej vzdialenosti
- Stojí na bežne komerčne dostupnom podvozku MAN, viesť však môže prakticky čokoľvek
- Radary, rakety alebo posádku ochráni pancierovanie a množstvo asistentov
- Je jasné, že zákazníkom nemeckej firmy Rheinmetall sú hlavne vlády a organizácie pomáhajúce v rámci vojenských konfliktov

- Stojí na bežne komerčne dostupnom podvozku MAN, viesť však môže prakticky čokoľvek
- Radary, rakety alebo posádku ochráni pancierovanie a množstvo asistentov
- Je jasné, že zákazníkom nemeckej firmy Rheinmetall sú hlavne vlády a organizácie pomáhajúce v rámci vojenských konfliktov
Keď príde reč na vojenské vozidlá, pravdepodobne si hneď predstavíš tanky, alebo ak si fanúšikom kultového seriálu M.A.S.H, hnedo-zelený ikonický Jeep schopný prejsť takmer akýmkoľvek terénom.
Faktom však zostáva, že boj zblízka sa už v modernej armáde až tak nenosí – vojaci sú totiž v teréne najzraniteľnejší a každý stratený život pre generálov, ministrov, premiérov a prezidentov predstavuje domácu katastrofu aj z politického hľadiska.
Absolútnu väčšinu operácií dnes obslúžia stíhačky, bombardéry a rakety s dlhým doletom. Tomu sa prispôsobujú aj vozidlá pechoty.
Mali by byť odolné, schopné prejsť náročným terénom, prevážať tony nákladu a ideálne modulárne prispôsobené pre viacero rozličných úloh. Od tých útočných až po ženijné pri záplavách alebo evakuáciách civilného obyvateľstva.
Privítaj novú výzbroj z Nemecka
Presne tieto body podľa všetkého spĺňa nákladné vozdilo od firmy Rheinmetall, teda niečo ako „rýnsky kov“ podľa najznámejšej rieky u jedného z našich spojencov v rámci NATO a Európskej únie.
Model HX3 znova nie je postavený od základov, podobne ako je tomu v prípade českej spoločnosti Torsus, ktorá svoj hrôzu naháňajúci modulárny autobus vyrába priamo na Slovensku, pri Dubnici nad Váhom.
Podvozok a základ pohonného ústrojenstva v podobe motora si berie od známeho výrobcu nákladiakov MAN. Autoforum.cz píše, že predchádzajúce verzie HX a HX2 si požičiavali taktiež 10,5-litrový šesťvalec s výkonom 440 koní a naozaj mamutím krútiacim momentom 2 100 Nm.
Nečudo, okrem pohonu v teréne totiž motor nepochybne ovláda aj hydraulické ústrojenstvo, slúžiace napríklad… na nastavenie ideálneho sklonu odpaľovaných rakiet.
Dvanásťstupňová prevodovka však nebola sprevodovaná nijako do pomala, maximálka totiž dosahuje obstojných 100 kilometrov za hodinu.
HX3 si bude môcť zákazník (pravdepodobne vláda alebo neziskové organizácie operujúce v Afrike) nakonfigurovať vo verzii so štyrmi, šiestimi, ôsmimi alebo desiatimi nápravami. Všetky pritom môžu byť hnané, takže 4×4, 6×6, 8×8 alebo 10×10.
Rheinmettal tvrdí, že po celom svete aktuálne jazdí 15-tisíc takýchto super-nákladiakov všetkých troch generácií. Zatiaľ posledná pridáva redizajnovanú kabínu, kde je prioritou množstvo úložného priestoru na výbavu posádky. Áno, hovoríme o prilbách, zbraniach a vestách.
Pribudlo však aj množstvo asistentov, ktoré poznáme z bežných osobných vozidiel, aké možno parkujú aj v tvojej garáži. Unikátom je napríklad kamerový systém BirdView, ktorý ponúka 360-stupňový pohľad z kamier všade naokolo. Zrejme aby nákladiak pri parkovaní nepoškodil ostatné okolo zaparkované vozidlá.
Na záberoch môžeš vidieť aj verziu, ktorá dokáže prevážať mohutné kontajnery. Vedz, že na ich naloženie alebo vyloženie postačí jeden jediný odvážlivec. Ostatní môžu čakať v ešte bezpečnejšom úkryte, než aký ponúka plne opancierovaná kabína.
Dokúpiť a namontovať sa však dá aj vojenský kit, vďaka ktorému je H3-ka ovládaná výlučne nadiaľku, takže vo vnútri nemusí sedieť vôbec nikto.
Výbava ako v bežnom osobnom aute
Vojenský konvoj však neoperuje len v teréne. O presunoch na základne alebo cvičenia v rámci NATO často informujú aj slovenské médiá.
Život vojenského kamiónu tak zaŕňa aj stovky, či skôr tisíce kilometrov po bežných cestách a diaľniciach.
Na tých sa teda unavenej a spotenej posádke s minimom spánku hodí núdzový brzdový asistent, adaptívny tempomat schopný dodržiavať vopred navolený rozostup od auta vpredu alebo systém na kontrolu opustenia jazdného pruhu bez použitia smerovky (alebo ak chceš, v prípade náhleho mikrospánku).
Ak teda budeš potrebovať previesť radar, raketu alebo obrovský žeriav, už budeš vedieť, kam zavolať.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroj: Autoforum.cz