Začína éra sonického lietania: Viaceré spoločnosti už pripravujú prototypy. Jedna sa chystá zlomiť rýchlostný rekord
- Takmer dve desaťročia bolo nadzvukové komerčné lietanie prakticky mŕtve
- Teraz, napriek tomu, že súkromné letecké spoločnosti prežívajú ťažké obdobie, nastáva boom sonického lietania
- Viaceré letecké spoločnosti už pripravujú svoje prototypy, ktoré majú lietať nadzvukovou rýchlosťou
- Lietať by mohli už v nasledujúcich desiatkach rokov. Aerion Supersonic chce zostrojiť lietadlo, ktoré dosiahne až Mach 4
- Takmer dve desaťročia bolo nadzvukové komerčné lietanie prakticky mŕtve
- Teraz, napriek tomu, že súkromné letecké spoločnosti prežívajú ťažké obdobie, nastáva boom sonického lietania
- Viaceré letecké spoločnosti už pripravujú svoje prototypy, ktoré majú lietať nadzvukovou rýchlosťou
- Lietať by mohli už v nasledujúcich desiatkach rokov. Aerion Supersonic chce zostrojiť lietadlo, ktoré dosiahne až Mach 4
Takmer dve desaťročia bolo nadzvukové komerčné lietanie prakticky mŕtve. Po konci európskeho Concordu v 2003 a sovietskeho Tupoleva Tu-144 v roku 1999 bolo nadzvukové lietanie dostupné len šťastlivcom z radov vojenských pilotov.
Teraz, napriek tomu, že súkromné letecké spoločnosti a celkovo letectvo prežíva ťažké obdobie nastáva boom nadzvukového lietania.
Spoločnosť Spike Aerospace so svojim lietadlom Spike S -512 plánuje let z Londýna do New Yorku za 90 minút. Komerčnú prevádzku chce spustiť už v roku 2028.
Plány s komerčným nadzvukovým lietaním má aj americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Ich lietadlo X-59 by malo nad osídlenými oblasťami v USA lietať už v roku 2024. NASA zároveň plánuje zatočiť aj sonickým treskom a priniesť aj nazdvukové lietanie pre verejnosť.
Ďalšia spoločnosť, Exonic, vyvíja sonický Air Force One pre amerického prezidenta a jeho hostí, prototyp by mal byť hotový v roku 2025.
Lety za polovičný čas
Najďalej vo výskume a k realite nadzvukového lietania je americký startup Boom Supersonic z Denveru. Podľa Deutsche Welle (DW) svoj prototyp s označením XB-1 a prezývkou Baby Boom už skonštruoval minulý rok.
Tento rok by malo začať jeho rozsiahle testovanie nad Mojavskou púšťou v Kalifornii. Lietadlo má letieť rýchlosťou 1,3 Macha (asi 1 600 kilometrov za hodinu alebo 1 000 míľ za hodinu). Zatiaľ je lietadlo jednomiestne.
Po úspešnom overení aerodynamického konceptu a jeho vlastností sa spoločnosť chystá vybudovať to isté lietadlo vo väčšom meradle. Väčšie lietadlo bude slúžiť na osobnú prepravu približne 65-88 cestujúcich a ponesie názov Overture. Neskôr by sa kapacita mala zvýšiť až na 100 cestujúcich.
Lietadlo Overture má lietať rýchlosťou 2,2 Macha približne (2 700 km/h), to je rýchlejšie ako lietal Concorde. Podľa webu spoločnosti, väčšinu letov tak zvládne za polovičný čas, let z New Yorku do Londýna by mal trvať 3:30 h namiesto 6:30 h. Let z Madrinu do Bostonu by si cestujúci užili za 3:30 h namiesto 7:30 h.
Spoločnosť tvrdí, že bude používať letecké palivo vyrobené z hľadiska CO2 neutrálne. Ekologickosť letov má zabezpečiť spolupráca z Rolls-Royce „Spoločne s Boom zdieľame silný záujem o nadzvukový let a stratégie udržateľnosti v letectve,“ uviedol Simon Carlisle, riaditeľ pre stratégiu spoločnosti Rolls-Royce.
Spoločnosti sa podarilo získať aj investíciu od Japan Airlines v hodnote 10 miliónov amerických dolárov. Boom Supersonic podpísal kontrakt aj s Air Force a americkým ministerstvom obrany, na navrhnutie sonického Air Force One.
Inovatívna aerodynamika a menšia hmotnosť by tiež mali tlmiť sonický tresk. To znamená, že by bolo schopné lietať v nadzvukovom režime nad pevninou, kde je to v súčasnosti zakázané.
Najskôr menšie nadzvukové lietadlá
Ďalšia spoločnosť, ktorej lietadlá budú lietať už možno čoskoro je Aerion Supersonic. Spoločnosť sa najskôr plánuje zamerať na menšie nadzvukové lietadlá pre 8 až 15 cestujúcich.
Trojprúdové lietadlo spoločnosti AS2 by mohlo prvýkrát zlietnuť v roku 2024. O dva roky neskôr by sa už mohlo dodávať zákazníkom. Dosahovať má maximálnej hodnoty 1,4 Mach, čo je menej ako v prípade Concordu.
„Spoločnosť Aerion neustále prichádza s novými iteráciami svojich modelov a teraz dokonca stavia montážnu linku na Floride. Spoločnosť je dostatočne šikovná na to, aby sa mohla adaptovať aj na vojenskom trhu,“ uviedol Bernd Liebhardt, inžinier zameraný na civilné nadzvukové projekty v Nemeckom leteckom a kozmickom stredisko (DLR) v Hamburgu pre DW.
Aerion má zazmluvneného už aj výrobcu motorov. Spoločnosť General Electric vyvíja turboventilátor s názvom Affinity, prvý nový motor pre nadzvukový let za viac ako päť desaťročí. V porovnaní s motormi spoločnosti Olympus od spoločnosti Concorde tieto motory nebudú hlučne a nebudú potrebovať prídavné spaľovanie paliva. AS2 tak má byť oveľa ekologickejší ako Concord, a tiež majú jeho lety dosiahnuť uhlíkovú neutralitu.
Je to len začiatok, spoločnosť mieri vysoko
Spoločnosť sa netají tým, že má už vypracovaný technologický plán na 50-rokov dopredu. V ňom je model AS2 len na začiatku, ďalej plánujú pokračovať vo výrobe väčších dopravných nadzvukových lietadiel.
„Concorde bol odvážnym, ušľachtilým experimentom a významným míľnikom v histórii lietadiel, ale AS2 sa veľmi líši tak v špecifikácii, ako aj v obchodnom modeli,“ uviedol v máji 2020 CEO Aerion Tom Vice v rozhovore pre Robb Report.
Na rozdiel od Concordu sa má Aerion zbaviť sonického tresku. Spoločnosť ale plánuje revolúciu v leteckom priemysle. Ďalší model prúdového lietadla AS3, s kapacitou 50 cestujúcich má cestovať rýchlosťou Mach 4 (asi 5 000 km/h) alebo ešte rýchlejšie. Najrýchlejšie lietadlo tejto triedy zatiaľ bolo vojenské lietadlo Lockheed SR-71 Blackbird, ktoré dosiahlo Mach 3,3 (asi 4 000 km /h ).
Spoločnosť sa mala spojiť s NASA na vývoji lietadla, ktoré by dosahovalo takejto úrovne.
„Nadzvukový let je východiskovým bodom. Aby sme skutočne priniesli revolúciu v globálnej mobilite, ako ju poznáme dnes, musíme posúvať hranice toho, čo je možné,“ uviedol Vice pre DW.
Zdroje: Deutsche Welle, Robb Report