Záhadná „Pomodoro“ technika ťa zbaví stresu. Spoznaj metódy, vďaka ktorým zvládneš ťažké obdobia ako nič
- Svet dnes ponúka množstvo príležitostí
- Ako však zvládnuť množstvo taskov a nezblázniť sa?
- Svet dnes ponúka množstvo príležitostí
- Ako však zvládnuť množstvo taskov a nezblázniť sa?
Dnešný svet nám ponúka skutočne veľa príležitostí. Nevýhodou však je, že bývame zahltení množstvom úloh a povinností, ktoré potrebujeme čo najskôr splniť. Ak v tom nemáme systém, veľmi rýchlo sa môžeme dostať do chaosu a vyhorieť.
Dobrou správou je, že môžeš byť produktívny a zároveň nezahltiť svoju hlavu všetkým, čo sa od teba vyžaduje. Pomôžu ti jednoduché techniky, ktoré sú uplatniteľné v každej oblasti tvojho života.
Pomodoro
Pomodoro nemusia byť iba cestoviny s paradajkovou omáčkou. Táto technika ti pomôže znížiť negatívny vplyv vnútorných a vonkajších rušivých vplyvov. Pravdou totiž je, že pri práci nás dokáže vyrušiť skutočne každá maličkosť.
Ako uvádza portál To Do Ist, princíp tejto techniky je jednoduchý. Spočíva v cykle, ktorý by mal byť nasledovný: 25 minút práce, 5 minút prestávky. Keď zvládneš štyri 25-minútové cykly, môžeš si dopriať dlhšiu prestávku (približne 15 – 20 minút).
Prvé pozitívne výsledky tejto techniky sa objavia už po pár dňoch. Celé čaro je ukryté v tom, že krátke prestávky ti dajú priestor na to, aby si sa odreagoval a uvoľnil. Zároveň, 25 minút je optimálny čas na to, aby bol tvoj mozog výkonný.
Zjedz žabu
Americký spisovateľ Mark Twain raz povedal: „Zjedzte hneď ráno žabu a po zvyšok dňa sa vám nič horšie nestane.“ Tento kultový citát stál pri zrode techniky, ktorá ti pomôže poraziť prokrastináciu.
Tej podliehame aj vtedy, keď máme pocit, že niektoré povinnosti sú nad naše sily. Portál Tempo vysvetľuje, že technika zjedz žabu spočíva v tom, že si určíš úlohy, ktoré musíš splniť. Zo zoznamu následne vyberieš tie, ktoré sú pre teba najzložitejšie.
Tieto úlohy, alebo aj metaforicky nazývané žaby, spravíš ako prvé. Na jednej strane sa zbavíš toho, čo ťa najviac zaťažuje, no a na druhej strane sa ti ostatné úlohy budú plniť jednoduchšie. Budeš už totiž vedieť, že to najťažšie máš za sebou.
Pravidlo TOP 3
Hovorí sa, že produktivita nespočíva v tom, že robíme čo najviac vecí, ale v tom, že robíme správne veci. Ak nevieme, aký zámer majú naše činnosti, veľmi jednoducho sa môžeme rozbehnúť viacerými smermi a robiť veľa, no bez pocitu naplnenia.
Absencia tohto pocitu ťa však môže doviesť až do vyhorenia. Práve preto tu pre teba máme Pravidlo TOP 3. The Ladders uvádza, že táto technika spočíva v určení si troch víťazstiev, na ktoré sa počas určitého časového úseku zameriaš, a budeš robiť všetko pre to, aby si ich dosiahol.
Pointa je v tom, že ak uzemníme našu činnosť v niečom, čo pre nás má zmysel, oveľa jednoduchšie nájdeme prostriedky, ako to dosiahneme. Tvojím víťazstvom môže byť čokoľvek – od cieľu zobudiť sa na prvý budík cez zvýšenie produktivity až po nadobudnutie nových zručností.
Paretovo pravidlo
Robiť veci efektívne s vynaložením malého úsilia? Ideálny stav. A ty ho môžeš dosiahnuť pomocou Paretovho pravidla, alebo aj inak – princípu 80/20 (80 % času, 20 % príčin). Táto technika ti pomôže zvýšiť efektivitu v rôznych oblastiach tvojho života.
V jednoduchosti, Paretovo pravidlo vychádza z toho, že nemusíš riešiť všetko naraz. Radšej si ujasni, čo je skutočne dôležité, a venuj tomu energiu. Ako uvádza Inc., v praxi to vyzerá napríklad tak, že zo zoznamu 10 úloh vyberieš dve až tri úlohy, ktoré majú pre teba najväčší význam.
Týmto úlohám následne venuješ čas. Vďaka tomu, že sa zameriaš len na to najhlavnejšie, je pravdepodobné, že v kratšom čase odvedieš kvalitnú prácu, s ktorou budeš spokojný. Pozitívne je aj to, že sa naučíš roztriediť povinnosti na dôležité a menej dôležité.
Krabičkovanie
Pojem, ktorý sa nám môže spájať s jedením – mnoho ľudí si pravidelne „krabičkuje“ stravu na niekoľko dní dopredu. V prípade produktivity však ide skôr o „krabičkovanie“ času, či už počas dňa, týždňa alebo dlhšieho časového úseku.
Mind Tools informuje, že by si mal najprv odhadnúť, ako dlho bude trvať realizácia jednotlivých položiek z tvojho zoznamu úloh. Časy si zapíš a pri vykonávaní úloh sa nimi riaď. Ak sa ti úlohu nepodarí urobiť do stanoveného limitu, snaž sa zistiť, kde sa stala chyba a čo môžeš nabudúce spraviť lepšie.
Krabičkovanie je využiteľné aj v procese riadenia ľudí a tímov. Na začiatku spolu prediskutujte úlohy, ich pointu a dohodnite sa na časových limitoch pre každú z úloh. Vďaka tejto technike budú ľudia vo vypracúvaní úloh efektívnejší.
Getting Things Done
Stáva sa ti, že sa snažíš všetko ustriehnuť a zahlcuješ svoju myseľ informáciami? Na tom nie je nič zlé, no v dôsledku tohto sa môžeš veľmi rýchlo dostať do informačnej nasýtenosti a vyhorieť. Metód Getting Things Done, alebo aj GTD, ti pomôže mať všetko pod kontrolou a nepreťažiť vlastnú hlavu.
V súčasnej technologicky vyspelej spoločnosti existuje množstvo aplikácii a systémov, ktoré ti môžu pomôcť. Ak predsa len preferuješ písanie, zober si pero, zápisník a presuň zoznam všetkých povinností tam.
Portál Asana vysvetľuje, že ak si náš mozog uvedomí prítomnosť novej úlohy, môže sa stať, že ostatné posunie do úzadia a ty ich zabudneš splniť. Zapisovanie úloh v akejkoľvek podobe ti pomôže mať vo všetkom prehľad, mať povinnosti pod kontrolou a na nič nezabudnúť.
Kaizen
Väčšinou, keď stratíme motiváciu, odkladáme veci na neskôr. Lenivosti alebo zníženej produktivite môžeme podľahnúť aj v prípade, že sa nám určitá úloha či povinnosť zdá príliš náročná. Tento problém vyrieši technika Kaizen, ktorá k nám prišla z Japonska.
Pravdou totiž je, že niekedy chceme všetko a ideálne hneď. Ak sa nám to nedarí, strácame chuť a motiváciu skúšať to opäť. Technika Kaizen však hovorí o tom, že k cieľu sa oveľa skôr priblížiš malými krôčikmi, uvádza Lucidchart.
Stačí, ak si jednu úlohu rozkúskuješ na menšie a jednoduchšie časti. Tvoj mozog sa podvedome menej stráni od úloh, ktoré sa nejavia ako náročné celky, takže pri čiastkových úlohách si udržíš pozornosť, motiváciu a postupne sa dostaneš oveľa ďalej.
Naučiť sa povedať „nie“
V tomto prípade ani tak nejde o techniku ako o zručnosť. Je však veľmi dôležité vedieť, kedy je lepšie niečo odmietnuť. Uchráni ťa to od množstva negatívnych faktorov a, koniec koncov, aj od toho, čomu sa v skutočnosti nechceš venovať.
Ako uvádza portál Better Up, vedieť povedať „nie“ je pre mnoho ľudí náročnou zručnosťou, ktorá býva zaobalená v pocite viny zo sklamania druhých. Mal by si si uvedomiť, že byť tu vždy pre všetkých rozhodne neprospieva tvojej produktivite.
Vďaka tejto zručnosti sa môžeš zamerať na seba a zlepšovať sa vo veciach, ktoré sú pre teba užitočné. Dáva ti to slobodu riadiť svoj život, rozhodovať sa o tom, kde sú tvoje priority a veci, ktorým chceš venovať čas. Dobrou správou je, že vedieť povedať „nie“ je len otázkou tréningu a vyjdenia zo svojej komfortnej zóny.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: To Do Ist, Tempo, Asana, Lucidchart, Better Up, The Ladders, Inc., Mind Tools