Zamestnancov čakajú nevídané zmeny. EÚ sa rozhodla pre razantné zlepšenie podmienok na digitálnom trhu práce

  • Európska komisia víta historickú dohodu o novej smernici
  • Tá zlepší pracovné podmienky pre pracujúcich na digitálnych platformách v EÚ
žena, práca, office
Ilustračný obrázok Unsplash/Scott Graham
  • Európska komisia víta historickú dohodu o novej smernici
  • Tá zlepší pracovné podmienky pre pracujúcich na digitálnych platformách v EÚ

Nová „prelomová“ smernica prináša významný krok v regulácii pracovných podmienok pre zamestnancov na digitálnych platformách. Politickú dohodu medzi Európskym parlamentom a členskými štátmi EÚ o smernici pre digitálne platformy privítala Európska komisia.

Táto dohoda sa týka smernice, ktorú Komisia navrhla v decembri 2021. Cieľom smernice je zlepšenie pracovných podmienok pre ľudí, ktorí pracujú pre digitálne platformy.

Prelomová smernica zlepší podmienky

Jedným z hlavných bodov je správna klasifikácia pracovníkov, ktorí pôsobia na týchto platformách, aby mali prístup k pracovným právam, ktoré im náležia. Okrem toho smernica zavádza pravidlá týkajúce sa riadenia algoritmov a využívania umelej inteligencie na pracovisku. Čo je vôbec prvým krokom tejto povahy v rámci .

V súčasnosti môže byť najmenej 5,5 milióna osôb vykonávajúcich prácu pre platformy nesprávne klasifikovaných. A to ako samostatne zárobkovo činné osoby (falošná samostatná zárobková činnosť). Chýbajú im dôležité pracovné práva a práva na sociálnu ochranu.

Na snímke sú pracujúci ľudia
zdroj: Pixabay/mwitt1337

„Nebudem preháňať, keď poviem, že je to historická dohoda. Po prvý raz sme predstavili právny rámec pre sociálne práva miliónov pracovníkov v Európe, ktorí sú vystavení najväčšej neistote,“ povedala novinárom spravodajkyňa Európskeho parlamentu, talianska europoslankyňa Elisabetta Gualminiová. Píše Euractiv.

Nové pravidlá zavádzajú predpoklad pracovnoprávneho vzťahu, ktorý sa spustí, keď sú prítomné dva zo zoznamu piatich indikátorov kontroly. Tento zoznam môžu členské štáty rozšíriť o ďalšie položky. Predpoklad môže požadovať pracovník, jeho zástupcovia a príslušné orgány z vlastnej iniciatívy.

Nové pravidlá pre digitálne platformy

V súčasnosti osoby, vykonávajúce prácu pre platformy, nemajú prístup k informáciám. O tom, ako fungujú algoritmy a ako ich správanie ovplyvňuje rozhodnutia prijímané automatizovanými systémami. Vďaka novým pravidlám budú platformy poskytovať tieto informácie pracovníkom a ich zástupcom.

Vďaka novým pravidlám bude platformám zakázané prijímať bez ľudského dohľadu určité dôležité rozhodnutia. Ako je ukončenie pracovného pomeru či rozhodnutie o zrušení účtu. Zabezpečujú aj väčší ľudský dohľad nad rozhodnutiami systémov, ktoré priamo ovplyvňujú osoby vykonávajúce prácu pre platformy.

Nové pravidlá zakážu platformám spracúvať určité typy osobných údajov, ako sú osobné presvedčenia, súkromné výmeny názorov s kolegami alebo dôvody, prečo pracovník nie je v práci. V oblasti ochrany údajov smernica zavádza viac ochranných pravidiel.

Platformy budú musieť odovzdávať informácie o samostatne zárobkovo činných osobách, ktoré zamestnávajú, príslušným vnútroštátnym orgánom a zástupcom pracujúcich osôb, ako sú napríklad odbory.

Znenie musia ešte prijať poslanci EP

Podľa nového zákona nebude možné, aby platforma obchádzala pravidlá využívaním sprostredkovateľov. Čiže keď pracovníci majú priamy zmluvný vzťah s inou stranou, ako je príslušná digitálna platforma. Dohodnuté znenie smernice ešte musia formálne prijať poslanci EP aj ministri členských krajín, aby smernica nadobudla platnosť.

Európsky parlament v Štrasburgu
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Analýza EK z roku 2021 zistila, že existuje viac ako 500 aktívnych digitálnych pracovných platforiem. A tento sektor zamestnáva viac ako 28 miliónov ľudí, do roku 2025 by to malo byť 43 miliónov.

Najväčšie digitálne platformy

Sú to spoločnosti, ktoré dominujú online priestoru a ponúkajú širokú škálu digitálnych produktov, služieb a technológií. Tieto platformy majú obrovský vplyv na dnešný svet, nielen v oblasti technológií, ale aj v ekonomike, médiách a spoločenskom živote. Tu sú niektoré z najväčších digitálnych platforiem na svete:

1. Apple Inc. – Spoločnosť Apple je známa svojimi produktmi, ako sú iPhone, iPad, Mac s operačným systémom iOS. Okrem toho prevádzkuje digitálne služby ako App Store, iCloud a Apple Music. Je jedným z lídrov v oblasti spotrebiteľskej elektroniky a softvéru.

2. Alphabet Inc. (Google) – Spoločnosť Alphabet je materskou spoločnosťou Googlu, jedného z najväčších vyhľadávacích gigantov na svete. Google ponúka služby ako vyhľadávanie, e-mail (Gmail), mapy (Google Maps) a digitálnu reklamu prostredníctvom AdWords. Okrem toho majú významnú prítomnosť v oblasti umeleckej inteligencie a cloudových služieb.

3. Facebook Inc. – Facebook je najväčším sociálnym médiom na svete a vlastní populárne platformy ako Instagram a WhatsApp. Tieto platformy slúžia na komunikáciu, zdieľanie obsahu a reklamu. Facebook má tiež významné postavenie v oblasti online reklamy.

4. Amazon.com Inc. – Amazon je najväčšou e-obchodnou platformou na svete. Okrem predaja produktov prevádzkuje aj cloudovú službu Amazon Web Services (AWS), streamovaciu platformu Amazon Prime Video a ďalšie digitálne služby.

5. Netflix Inc. – Netflix je vedúcim poskytovateľom streamovacích služieb na svete. Ponúka tisíce filmov, seriálov a dokumentov pre svojich odberateľov po celom svete.

Tieto spoločnosti majú významný vplyv na digitálny svet a globálnu ekonomiku. Ich produkty a služby ovplyvňujú spôsob, akým komunikujeme, pracujeme, nakupujeme a zábavu, ktorú konzumujeme. Sú tiež aktívnymi hráčmi v oblasti inovácií a výskumu v rôznych odvetviach.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: TASR, EURACTIV

Najnovšie videá

Trendové videá