Zara má za sebou škandály, no stále sa jej darí. Ustála kontroverziu s otroctvom či chemikáliami

  • Pôvodne sa značka mala volať Zorba
  • Zara dnes patrí k módnym gigantom
  • Do roku 2022 by sa malo uzavrieť až 1 200 obchodov
pjimage (19)
Inditex, Wikimedia/ WiMG
  • Pôvodne sa značka mala volať Zorba
  • Zara dnes patrí k módnym gigantom
  • Do roku 2022 by sa malo uzavrieť až 1 200 obchodov

Fast fashion predstavuje lacný, štýlový, masovo-produkovaný produkt, ktorý ma veľký vplyv na spoločenské a životné prostredie. Módny priemysel sa môže zdať ako nepodstatný a menším problémom. Veď ide o to, že oblečenie je lacnejšie a to znamená, že je aj dostupnejšie. A v tom je aj ten problém.

V módnom biznise sú veľké peniaze, predsa len o to ide aj zakladateľom veľkých značiek. Napríklad značka Zara.

Kde začal príbeh tejto fast fashion značky?

Ako píše Start Businees Journey, začiatok značky Zara bol v slnečnom Španielsku v roku 1950. V malom, pobrežnom meste žil Amancio Ortega, ktorému vtedy bolo sotva štrnásť rokov,  a prvýkrát si našiel zamestnanie. Pracoval pre miestny maloobchod s odevmi: dodával im látky. 

zdroj: Unsplash/Sarah Brown

Mladý Ortega vynikal vo svojej práci a čím bol starší, začal rokovať so zákazníkmi a dodávateľmi obchodu, a nakoniec sa v roku 1960 stal senior manažérom. Keď Amancio nepracuje, rozvíja svoje návrhy z domu svojej sestry. Opakovane sa učil reprodukovanie svojich návrhov s použitím lacnejších materiálov, ktoré zostali z maloobchodného obchodu, pričom pridal svoje vlastné úpravy a vylepšenia. Amancio často navrhoval nočné košele a spodné prádlo, ktoré potom predával v maloobchode.

Zo Zorby Zara

Ako šli roky, Amancio Ortega si prešiel dlhou cestou, než vytvoril značku Zara. Pôvodne chcel vybrať obchodné meno ako Zorba na počesť svojho obľúbeného filmu Zorba the Greek. Dokonca aj kúpil návrh písma, keď zistil, že len o pár blokov dole je veľký bar s úplne rovnakým názvom. Či už to bolo z  lenivosti alebo  skôr šetrnosti, Amancio sa rozhodol opätovne použiť šablónu na písmená, ktoré už kúpil, a tak nazval svoje predajne Zara.

Načasovanie uvedenia značky Zara bolo perfektné a jedinečný prístup spoločnosti k móde pomohol ku väčšej popularite značky. Ide o to, že väčšina maloobchodníkov s odevmi ešte dnes funguje na sezónnom modeli, čiže obrovskými výrobnými cyklami kedy ku koncu každej sezóny prišli výrazne zľavy na oblečenie, ktoré nedokázali predať.

zdroj: Getty Images/fotopress

Zara si však mohla dovoliť vyvíjať a tvoriť nové dizajny po celý rok a vyrábala by ich iba na krátke obdobie, čím by sa vylúčila potreba diskontného predaja. Zákazníci spoločnosti Zara sa čoskoro naučili nakupovať svoje odevy skôr, ako sa ich obľúbené návrhy vypredali. Tieto obmedzené výrobné procesy tiež zabezpečili, že klienti vedeli, že ich oblečenie bude relatívne jedinečné v porovnaní s hromadne vyrábanými návrhmi sezónnych maloobchodníkov.

To tiež ľudí motivovalo k častému navštevovaniu obchodu, pretože vedeli, že pri každej návšteve nájdu nový dizajn. Bolo to aj preto, že Amancio mal kontrolu nad celým výrobným procesom, od jeho šitia až po jeho pridanie cenovky.

Neskôr značka vytvorila spoločenstvo Inditex. Ten je jedným z najväčších svetových maloobchodných predajcov módy s ôsmimi značkami (Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home a Uterqüe), ktoré predávajú na 202 módnych trhoch prostredníctvom svojej online platformy alebo cez vyše 7 000 obchodov na 96 trhoch.

Takto nejako znie príbeh jej začiatku. Nejde však o Hollywoodsky film a realita je dnes krutejšia a nie veľmi príjemná.

Stačí len pár faktov o značke, v ktorej nejeden z nás nakupoval. Pekné obchody a cenovo dostupné oblečenie majú za sebou dlhú cestu a nie takú ideálnu ako si myslíme. Ak si myslíš, že tvoje nohavice alebo tričko vyrábajú vo fabrikách vysmiati pracovníci ekologickou cestou.

Otroctvo a chemikálie

Napríklad je dôležité pripomenúť fakt, o ktorom napísal Green Peace. V roku 2011 urobili Greenpeace testy priamo na vzorkách textilu z predajní. Na 9 z 10 riflí z obchodu Zara boli jedovaté: obsahovali toxické chemikálie.  Po prevalení tohto škandálu sa Zara v roku 2012 zaviazala, že už žiadne toxické chemikálie používať nebudú. To sa však podľa aktivistov nestalo.

Rok 2011 bol prelomový pre značku ešte jedným zistením. Ako uvádza Clean Clothes, v tomto roku bola objavená továreň v Brazílii, kde v otroctve pracovali migranti z Peru a Bolívie. Denne pracovali 16-19 hodín, zarobené peniaze šli priekopníkom.

Najmladší otrok bol z Peru, mal 14 rokov. Táto situácia sa opakovala, nešlo o posledný prípad. Podľa Vogue sa situácia zopakovala v Argentíne. Zlé podmienky, 13 hodinová pracovná doba a zamestnanci nemohli opustiť továrne, v ktorej pracovala. Továreň im zobrala ich doklady a dokumenty. Spoločne so svojimi deťmi žili v továrňach a to v nebezpečných podmienkach.

Po situácií v Argentíne došlo ešte k ďalším nepríjemným situáciám. Ako píše The Guardian, došlo ku kolapsu textilnej fabriky v Bangladéži. Umrelo 1134 ľudí a bolo 2500 zranených. V tejto továrni vyrábal Idnitex, ktorý vlastní Zaru.

zdroj: greenpeace.org

Navzdory tomuto všetkému sa Zare darilo. Podľa Financial Times, sa v posledných dvoch desaťročiach ročný rast čistých tržieb v roku 2018 dosiahol 26,1 miliárd EUR. Dve tretiny predaja spoločnosti Inditex pochádza od spoločnosti Zara, ktorej fast fashion reťazec dokáže produkty od dizajnu po predaj zvládnuť za štyri až šesť týždňov, pričom sa ročne vyrobí 24 000 výrobkov. Toto umožňuje podniku rýchlo prispôsobiť dizajn, výrobu a uviesť produkty na trh tak, aby zodpovedali trendom a požiadavkám zákazníkov.

Predbehol aj Gatesa

Amancio Ortega je dnes už jedným z najbohatších mužov v Európe. Ako uvádza Forbes,  vlastní asi 60% spoločnosti Inditex v Madride. Ortega zarába ročne viac ako 400 miliónov dolárov. Investoval taktiež predovšetkým do nehnuteľností v Madride, Barcelone, Londýne, Chicagu, Miami a New Yorku. Ešte v roku 2015 predbehol Billa Gatesa a bol najbohatším mužom na svete.

Čo sa týka Zary, tá patrí k najvýnosnejším značkám Inditexu. V roku 2018 Zara, vlajková loď textilnej spoločnosti, prispela k čistému obratu vo výške 18 021 miliónov eur. Ako uvádza stránka Statista , ide teda o najziskovejšiu značku gigantu.

 Zrušenie 1 200 obchodov

Rovnako ako mnoho módnych značiek vo čias padnémie, aj Zara prehodnocuje svoju súčasnú stratégiu. Podľa Yahoo, materskej spoločnosti fast fashion gigantu Inditex, sa do roku 2022 uzavrie až 1 200 obchodov na celom svete.

Inditex chce v post-pandemickej budúcnosti zdvojnásobiť internetový predaj a plánuje v priebehu nasledujúcich troch rokov investovať do platformy 1 miliardu dolárov.

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: startbusinessjourney.com, greenpeace.org, cleanclothes.com, vogue.co.uk, theguardian.com, financialtimes.com, yahoo.com, inditex.com, forbes.com, es.statista.com

Najnovšie videá

Trendové videá