Zarážajúco lacné modely Tesly: Musk zvolil dokonalú taktiku. Jeho ceny sa odvíjajú od dôležitého faktora

  • Tesla znižuje svoje ceny z pozície sily
  • Výkyvy jej cien nie sú náhoda, ale stratégia
Elon Musk, Tesla
Elon Musk, Tesla TASR/Jonhap TASR/AP/Rebecca Blackwell
  • Tesla znižuje svoje ceny z pozície sily
  • Výkyvy jej cien nie sú náhoda, ale stratégia

Firma Elona Muska, Tesla, používa pri predaji svojich automobilov jedinečnú stratégiu, ktorá môže viacerých šokovať, jedných príjemne, druhých nie úplne. Nejde o žiadnu náhodu a už si to všimol aj svet — médiá a verejnosť. Ako uviedla agentúra Bloomberg, táto stratégia nie je medzi výrobcami automobilov zvyčajná.

Na danú problematiku upozornil portál Trend a ako uvádza, stratégia je zapríčinená rastúcimi úrokovými sadzbami a zníženým dopytom. Musk sa počas tohto roka pohráva s cenami Modelu 3 a Modelu Y – enormne ich cenu zvýši, potom dramaticky zníži.

Elon Musk povedal, že je ochotný uprednostniť pred ziskom firmy jej rast a práve tento jeho postoj vyvolal u niekoľkých investorov ostražitosť a dokonca nahneval viacerých zákazníkov. Najmä tých, ktorí kúpili modely pred dramatickým zlacnením, uviedol portál Fortune.

Stratégia pohyblivých cien

Najlacnejší model Tesla sa celé roky prizeral na priemernú sumu, ktorú dávali americkí spotrebitelia za nové vozidlá. Začiatočnú cenu Modelu 3 delilo od priemernej ceny cca 300 dolárov. Keď sa v roku 2017 začal vyrábať Sedan, Musk ponúkal cenu 35-tisíc dolárov, čo v podstate presne odzrkadľovalo priemernú cenu 34 944 dolárov, ktorá bola v tom čase v Amerike nastavená za nové vozidlo. 

Päť rokov na to, s nárastom inflácie, rástla aj cena Modelu 3, a to na 46 990 dolárov, naproti americkému priemeru, 47 681 dolárov.

Stratégia, ktorú má Musk, je pre automobilky skutočne jedinečná a pramení najmä z jeho popierania tradícií, ktoré sú staré dve storočia. Šéf Tesly sa tak vyhol modelu franšízového predajcu a Tesle dal kontrolu nad konečnou cenou. Rovnako porušil priemyselnú normu stanovovania cien na začiatku každého nového modelového roka a následne ich držal rovnaké. 

Na začiatku tohto roka začal Model 3 predstavovať úplne iné ceny od tých priemerných. Napríklad aj športový Model Y dokonca prevýšil priemernú cenu takmer o 20-tisíc dolárov a behom niekoľkých mesiacov sa dostal pod cenu v tomto segmente.

Znižovanie cien Tesly 

Môže to znieť zvláštne, ale Tesla znižuje svoje ceny z pozície sily. Okrem čínskej BYD Company sa žiadna automobilka ani zďaleka nepribližuje k výrobe takého množstva elektromobilov ako Tesla. Vysoký počet výroby v rámci niekoľkých modelov znamená úspory z rozsahu.

Rivian Automotive či Lucid Group sú príliš ďaleko od dosiahnutia toho, čo má Tesla. Okrem toho Musk a jeho Tesla majú značnú výšku „badžetu“ aj pre núdzové režimy, veď len za posledné tri roky splatili Tesla dlh vo výške približne 10 miliárd dolárov.

Keďže ekonomika v posledných rokoch stagnovala, dopyt po tovare nebol taký zásadne vysoký, čo obmedzuje aj vysokú výrobnú kapacitu. V druhej polovici roka 2022 Tesla vyrobila o niekoľko desiatok tisíc vozidiel viac, ako dodala na trh a ako tomu bolo po iné roky.

„Tesla jasne prechádza z obmedzenej ponuky (kde objem dodávok rastie v súlade s výrobnou kapacitou a rastom cien) k obmedzenému dopytu (kde ceny klesajú, aby stimulovali dopyt a výroba tak prevyšuje dodávky),“ tvrdí analytik spoločnosti Bernstein Toni Sacconaghi.

Ak chcete rásť, ceny musia ísť dolu

Na poplach bil aj Musk ohľadom rizika recesie. „Ak v tomto období chcete rásť, tak musíte upraviť ceny smerom nadol. Buď chcete postupovať miernejším tempom, alebo zostať na stabilnej úrovni.“ napísal koncom minulého roka miliardár na Twitteri. „Mojím záujmom je povedať, poďme rásť tak rýchlo, ako len môžeme, bez toho, aby sme ohrozili spoločnosť.“

Napriek tomu, že veľa nespokojných majiteľov Tesly sa v januári 2023 hrnulo do showroomov v Číne práve pre znižovanie cien, zo strany spotrebiteľov nie sú badateľné trvalé či viacnásobné poklesy pre spoločnosť.

Muskov prístup sledujú aj iní výrobcovia. Robia tak najmä preto, že dopyt po elektrických vozidlách čoraz viac stúpa a etablovaní výrobcovia sa snažia Teslu dobehnúť. Ford či Volvo sa hýbu k centralizovanejšej kontrole predaja a cien elektrických vozidiel. Napríklad Ford len v minulom roku až trikrát zmenil odporúčanú maloobchodnú cenu svojho elektrického pickupu F-150 Lightning. 

„Musíte byť schopní rýchlo preceňovať,“ portál Fortune uvádza citáciu generálneho riaditeľa Fordu Jima Farleyho, ktorú povedal minulý mesiac novinárom a dodal, že „je to konkurenčný trh a niektoré značky budú chrániť rast pred ziskovosťou“.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Bloomberg, Trend, Fortune

Najnovšie videá

Trendové videá