Zásadná zmena pre všetky nové autá: Od tohto mesiaca musia byť vybavené špeciálnym zariadením
- Od júla 2024 budú v Európskej únii povinné čierne skrinky vo všetkých nových autách
- Tieto zariadenia zaznamenávajú kľúčové údaje o nehodách a prispejú k zvýšeniu bezpečnosti na cestách
- Od júla 2024 budú v Európskej únii povinné čierne skrinky vo všetkých nových autách
- Tieto zariadenia zaznamenávajú kľúčové údaje o nehodách a prispejú k zvýšeniu bezpečnosti na cestách
Od júla 2024 sa v Európskej únii zavádzajú nové pravidlá pre všetky nové vozidlá. Tieto pravidlá stanovujú, že každé nové auto musí byť vybavené čiernou skrinkou, známou tiež ako zariadenie na záznam údajov o udalostiach (Event Data Recorder, EDR).
Toto opatrenie má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť analýzu dopravných nehôd.
Čo je to čierna skrinka v aute?
Čierna skrinka, inšpirovaná obdobným zariadením používaným v lietadlách, zaznamenáva dôležité údaje pred, počas a po nehode.
Patrí medzi osem povinných bezpečnostných systémov, ktoré musia byť nainštalované v nových vozidlách. EDR zaznamenáva informácie ako rýchlosť vozidla, polohu a sklon auta na ceste, aktiváciu bezpečnostných systémov, brzdenie, napínače bezpečnostných pásov a ďalšie aktívne bezpečnostné prvky.
Údaje sú anonymné a sú uchovávané iba v špecifických prípadoch, aby pomohli určiť príčiny a zodpovednosť za nehodu, píše Portugal News.
Ako funguje čierna skrinka?
Čierna skrinka je zvyčajne integrovaná do riadiacej jednotky airbagov a aktivuje sa automaticky pri spustení airbagov alebo napínačov bezpečnostných pásov.
Zariadenie začne nahrávať údaje aj v prípade, že dôjde k výraznej zmene rýchlosti vozidla – napríklad pri náraze.
EDR nezaznamenáva obraz ani zvuk, ale zameriava sa na údaje týkajúce sa jazdy, čo pomáha pri podrobnej analýze nehôd a prispieva k bezpečnejšiemu a zodpovednejšiemu šoférovaniu, informuje portál Motor1.
Prínosy a výzvy
Cieľom tohto opatrenia je znížiť počet dopravných nehôd a zlepšiť bezpečnosť na cestách.
Ako uviedol Roberto Gaspar, generálny tajomník Národnej asociácie automobilového obchodu a opravárenských spoločností (ANECRA), „takéto údaje musia byť vysoko presné a ich uchovanie musí byť zabezpečené“.
Zariadenie poskytuje cenné informácie pre výrobcov na zlepšenie bezpečnostných systémov a pre vyšetrovanie nehôd.
Napriek mnohým výhodám existujú aj určité obavy. Elsa Serra, riaditeľka ACP Autos, upozornila, že EDR nefunguje ako odstrašujúci prostriedok, pretože sa aktivuje iba pri nehode.
Okrem toho sa vyskytujú obavy o súkromie a bezpečnosť údajov, hoci sú tieto údaje anonymné a zamerané iba na technické aspekty nehody.
Implementácia a budúcnosť
Základná regulácia pre nové vozidlá je v platnosti od júla 2022, avšak od júna 2024 bude toto opatrenie povinné pre všetky nové osobné a komerčné vozidlá v predaji v Európskej únii. Inštalácia EDR je výlučne povinná pre nové vozidlá, čo znamená, že staršie modely nebudú musieť byť dodatočne vybavené týmito zariadeniami.
Implementácia čiernych skriniek v autách predstavuje významný krok smerom k zlepšeniu bezpečnosti na cestách. Ako ukazujú údaje, v roku 2023 bolo v EÚ zaregistrovaných 10,5 milióna áut, čo je nárast o 13,9 % v porovnaní s rokom 2022.
Tento rastúci počet vozidiel na cestách zvyšuje potrebu dôkladného monitorovania a analýzy dopravných nehôd, čo EDR umožňuje.
Zavedenie čiernych skriniek v nových autách je krokom k zlepšeniu bezpečnosti a efektívnosti cestnej premávky, čo prispeje k zníženiu počtu nehôd a k lepšiemu pochopeniu ich príčin.
Tento nový systém môže významne prispieť k bezpečnejším cestám pre všetkých účastníkov premávky.
Zdroje: Portugal News, Motor1