Závislosť na technológiách rizikovo rastie. WHO rázne reaguje, pripravuje opatrenia
- Deti a mladiství trávia čoraz viac času na sociálnych sieťach
- WHO varuje pred negatívnym vplyvom digitálnych technológií
- Deti a mladiství trávia čoraz viac času na sociálnych sieťach
- WHO varuje pred negatívnym vplyvom digitálnych technológií
V súčasnej dobe sú deti a mladiství nepretržite ovplyvňovaní sociálnymi sieťami a digitálnymi technológiami. S rastúcimi obavami o ich duševné zdravie začínajú odborníci z celého sveta, vrátane Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), tlačiť na reguláciu týchto technológií.
Ako informuje portál Politico, dôkazy naznačujú, že bez regulačných opatrení a primeranej výchovy detí k mediálnej gramotnosti sa môžu digitálne technológie stať nebezpečnými nástrojmi, ktoré môžu ovplyvniť ich vzdelávanie, emocionálnu stabilitu a celkový rozvoj.
Duševné poruchy u mladých ľudí
Podľa WHO je problémové správanie súvisiace s používaním sociálnych sietí a digitálnych hier na vzostupe. Prieskum zameraný na mladých ľudí vo veku 11 až 15 rokov ukázal, že viac ako jeden z desiatich má problémy s kontrolou používania digitálnych technológií. Dievčatá pritom vykazujú vyššie riziko závislosti od sociálnych sietí než chlapci.
Výskum tiež odhalil, že až 12 percent dospievajúcich je vystavených riziku vzniku problémového správania súvisiaceho s hraním videohier, pričom u chlapcov je toto riziko viac než dvojnásobné v porovnaní s dievčatami. Podľa odborníkov to môže viesť k zhoršeniu školských výsledkov a sociálnej integrácie, ako aj k negatívnym dopadom na duševné zdravie.
Ako uvádza Stanford Law School, digitálne technológie majú na mladých ľudí dvojaký efekt. Na jednej strane sú komunikačným kanálom a hodnotným zdrojom informácií, ktorý im umožňuje udržiavať sociálne kontakty a získať prístup k novým poznatkom. Avšak na druhej strane môže ich nadmerné a nevhodné používanie spôsobiť vážne emocionálne problémy, vrátane nárastu úzkosti, depresie a pocitov menejcennosti.
„Možno by sme mali zamyslieť nad tým, kde je vhodné používať digitálne zariadenia, a možno je čas začať premýšľať o miestach, kde by sa určité digitálne zariadenia nemali používať, rovnako ako sme zakázali fajčenie v niektorých oblastiach,“ povedala Natasha Azzopardi Muscat z WHO.
Vzdelávanie o sociálnych platformách
V lete tohto roku predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová oznámila iniciatívu na spustenie „prvého celoeurópskeho vyšetrovania dopadu sociálnych sietí na duševnú pohodu mladistvých“, čo je reakciou na narastajúce obavy o zdravie mladej generácie.
Zároveň sa na globálnej úrovni objavuje výrazná snaha integrovať vzdelávanie o sociálnych sieťach do školských osnov, ktoré by mladým ľuďom pomohlo pochopiť nielen riziká spojené s používaním digitálnych technológií, ale aj to, ako ich správne využívať na osobný a profesionálny rozvoj.
Okrem školského prostredia zohrávajú zásadnú úlohu aj rodičia a spoločnosť. Odborníci odporúčajú, aby rodičia nielen monitorovali, akým spôsobom ich deti využívajú sociálne siete, ale aj aktívne komunikovali o ich skúsenostiach a zážitkoch na týchto platformách.
Rodičovská kontrola a nastavenie obmedzení na používanie sociálnych sietí sú spojené s pozitívnymi výsledkami vo viacerých oblastiach, vrátane zlepšenia akademickej výkonnosti, sociálnych vzťahov a celkovej emocionálnej stability detí.
V USA sa objavili aj návrhy na obmedzenie prístupu detí mladších ako 13 rokov na sociálne siete, ako aj na zavedenie prísnejších kontrol nad algoritmami, ktoré môžu vystavovať mladistvých škodlivému alebo nevhodnému obsahu. Takéto opatrenia by mohli významne prispieť k zníženiu negatívnych dopadov na duševné zdravie mladých ľudí.
Zdroje: Politico, Stanford Law School