„Zázračná“ výnimka: Diaľničnú známku skupina Slovákov platiť nemusí. Zisti, či to platí aj pre teba (FORMULÁR)

  • Niektorí ľudia majú nárok jazdiť po diaľnici zadarmo
  • Musia však vyplniť dôležitý formulár
Policajná kontrola a pohľad na diaľnicu
Ilustračný obrázok TASR/Jakub Kotian, TASR/Milan Kapusta
  • Niektorí ľudia majú nárok jazdiť po diaľnici zadarmo
  • Musia však vyplniť dôležitý formulár

Mnohým slovenským vodičom robí cena za diaľničnú známku vrásky na čele. Väčšina z nich si ju automaticky kupuje totiž každý rok, no vždy zaplatia o niečo vyššiu sumu. Inak tomu nebolo ani tento rok, kedy sa cena pri ročných a 365-dňových diaľničných známkach zvýšila o 10 eur. 

Ako uvádza portál Plus JEDEN DEŇ, niektorí vodiči môžu jazdiť po diaľnici úplne zadarmo. Musia však vyplniť jeden dôležitý formulár. Zisti, či do tejto skupiny nepatríš náhodou aj ty.

Zvyšovanie cien

Ešte minulý rok v decembri schválila vláda návrh nariadenia, ktoré predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR. 

Namiesto 50 eur zaplatia vďaka návrhu motoristi pri ročných a 365-dňových diaľničných známkach už sumu 60 eur. Čo sa týka diaľničnej známky s 30-dňovou platnosťou, tam ide o navýšenie o tri eurá. Motoristi za túto známku teda zaplatia 17 eur. 

O dve eurá zdražela aj známka s 10-dňovou platnosťou. Motoristi za ňu aktuálne zaplatia celkom 12 eur. 

Žiadosť o oslobodenie

Čo možno ale mnohí motoristi na Slovensku netušia, je to, že jedna skupina vodičov môže po diaľnici jazdiť úplne zadarmo. Ide konkrétne o seniorov, ktorí sú uznaní ako ŤZP (osoba so zdravotným postihnutím) a sú držiteľmi parkovacieho preukazu ŤZP. 

Od oslobodenia za platenie úhrady musia ale tieto osoby oficiálne požiadať. Každý žiadateľ musí vyplniť formulár s názvom Žiadosť o oslobodenie od platenia úhrady za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest pre držiteľov parkovacieho preukazu ŤZP. 

Žiadateľ tak môže urobiť priamo na webovej stránke www.eznamka.sk. V časti Podať žiadosť, podnet, reklamáciu si vyberie Žiadosť a následne zvolí Žiadosť od oslobodenia vozidla. Toto oslobodenie od úhrady diaľničnej známky platí po schválení po celé obdobie platnosti parkovacieho preukazu ŤZP. 

V cene pokuty

Jazda bez diaľničnej známky sa neoplatí. Súčasťou pokuty, ktorú vodiči osobných automobilov uhradia za jazdu bez diaľničnej známky, by však mohla byť po novom aj 365-dňová diaľničná známka platná od termínu zaplatenia. Vyplýva to z návrhov noviel zákona o diaľničnej známke a zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií od poslanca Tomáša Tarabu (nezaradený). V prípade schválenia týchto návrhov by sa mala znížiť aj pokuta za neuhradenie mýta pre nákladné automobily.

Vodič osobného vozidla by tak nemusel uhradiť najskôr pokutu a následne uhradiť poplatok za diaľničnú známku. „Máme za to, že v mnohých prípadoch sa tieto subjekty dopustili porušenia povinnosti z nedbanlivosti, napríklad zabudli vykonať úhradu za prepadnutú diaľničnú známku a podobne,“ uviedol Taraba.

Križovatka Triblavina na diaľnici D1
zdroj: TASR/Michal Svítok

Poslanec kritizuje uhradenie sankcie dvakrát, prvýkrát zaplatením pokuty a následne zaplatením úhrady za diaľničnú známku. „V porovnaní s výškou úhrady za diaľničnú známku považujeme výšku sankcie, ktorá môže byť vodičovi alebo prevádzkovateľovi vozidla uložená, za neprimeranú. Z uvedených dôvodov, ako aj z dôvodov súčasného neustáleho zdražovania navrhujeme predmetnú úpravu zákona o diaľničnej známke,“ uviedol poslanec.

Ďalšou novelou chce Taraba znížiť pokuty za neuhradenie mýta pre prevádzkovateľov nákladných áut. Navrhuje, aby pokuta za nezaplatenie mýta klesla z jeho 150-násobku na 50-násobok, pričom najvyššia možná pokuta bude 800 eur a v blokovom konaní na 500 eur.

Ak by nebolo možné určiť výšku nedoplatku, novela znižuje jeho pokutu zo 700 na 500 eur. Poslanec navrhol aj úplné odpustenie pokuty, pokiaľ vinník neuhradené mýto zaplatí počas nasledujúceho dňa.

„Sankcie v prípade vodiča v dikcii zákona o výbere mýta sú oproti zákonu o diaľničnej známke o 250 % vyššie v porovnaní maximálnych sadzieb pokút. Pritom v oboch prípadoch porušujú svoju povinnosť rovnako a dokonca nemajú ani žiadny majetkový prospech za užívanie týchto ciest, nakoľko je prejdená vzdialenosť následne vyčíslená a doplatená,“ uviedol predkladateľ.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: Plus JEDEN DEŇ, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá