Zbystriť by mali všetci zamestnanci: Táto vlastnosť môže zapríčiniť, že budeš v práci vykorisťovaný

  • Výskum na vzorke 1 400 manažérov ukázal, že najviac vykorisťovaní sú ľudia s touto vlastnosťou
  • Nie nutne za to môže vypočítavosť
Bratislava, práca
Freepik/lookstudio, TASR
  • Výskum na vzorke 1 400 manažérov ukázal, že najviac vykorisťovaní sú ľudia s touto vlastnosťou
  • Nie nutne za to môže vypočítavosť

Lojalita je síce cnosť, ale môže byť aj zraniteľná. Hoci vyššie postavené pozície majú tendenciu oceňovať zamestnancov, ktorí sú vnímaní ako lojálni, nová štúdia napríklad ukazuje, že majú tendenciu lojálnych pracovníkov aj zneužívať. Ma sa to diať vtedy, keď im prideľujú nadčasy alebo neplatené úlohy navyše, píše Science Alert.

Zhromaždili 1 400 manažérov

Aj keď si možno hovoríš, že tvoji nadriadení sú vyslovené zlí a nekalí, nemusí to byť úplne tak. Niektorí z nich môžu byť proste len ľahostajní a neuvedomujú si dôsledky ich rozhodnutí.

„Spoločnosti chcú lojálnych pracovníkov a existuje množstvo výskumov, ktoré ukazujú, že lojálni pracovníci poskytujú spoločnostiam všetky druhy pozitívnych výhod,“ hovorí pre portál Duke Today hlavný autor výskumu Matthew Stanley.

„Zdá sa však, že manažéri sú náchylní zamerať sa na ich vykorisťovateľské praktiky,“ tvrdí. On spolu so svojimi kolegami zohnali pre výskum 1 400 manažérov, ktorým boli predložené rôzne scenáre. Hlavnú úlohu v týchto scenároch stvárňoval fiktívny 29-ročný zamestnanec menom John. 

Manažérom bolo povedané, že John pracuje pre spoločnosť, ktorá sa snaží znížiť náklady. Na tento účel manažéri hodnotili svoju ochotu prideliť Johnovi hodiny navyše a povinnosti bez príplatku.

Lojálny človek znesie viac práce 

Štúdia zistila, že tomuto fiktívnemu pracovníkovi Johnovi prideľovali viac práce, pokiaľ sa na neho vzťahovali vlastnosti lojálneho človeka. Toto sa dialo bez akéhokoľvek ohľadu na formuláciu scenáru. 

Rôzne listy chváliace Johna za iné pozitívne vlastnosti, ako napríklad čestnosť alebo spravodlivosť, nemali rovnaký účinok, čo naznačuje, že to bola práve lojalita, ktorá spôsobila, že manažéri boli ochotnejší zveriť mu prácu.

Navyše, ak John túto prácu prijal, mohlo to ešte viac posilniť zaobchádzanie manažérov s ním, zistila štúdia. Najmä, keď si manažéri prečítali, že bol otvorený práci navyše.

Výskumníci uznávajú, že niektoré prípady vykorisťovania sú zjavnejšie ako iné, a možno tvrdiť, že nepovinná práca nie je vykorisťovaním, ak ju manažéri od pracovníkov len žiadajú, a nie ju vyžadujú.

Výskumníci poznamenávajú, že to môže byť menej zlomyseľné, ako sa zdá. Hoci by to neospravedlňovalo zlé zaobchádzanie, tendencia manažérov využívať lojálnych pracovníkov by mohla byť aspoň čiastočne dôsledkom „etickej slepoty“ alebo nevedomosti o nespravodlivosti ich správania.

Lojálnosť však nie je zlá

Výskumníci zároveň podotýkajú, že samotná lojálnosť nie je vôbec zlá vec, dokonca práve naopak. Z celého výskumu sa aj tebe nakoniec môže vynárať jedna otázka: Načo by som mal byť lojálny, keď v konečnom dôsledku mi pribudnú akurát povinnosti? 

man-gda18d0191_1920
zdroj: Pixabay/Aathif Aarifeen

„Nechcem naznačiť, že záverom tejto práce je nebyť lojálny voči nikomu, pretože to vedie len ku katastrofe,“ dodáva Stanley.

„Vážime si ľudí, ktorí sú lojálni. Myslíme na nich v pozitívnom zmysle slova. Často dostávajú ocenenia. Nie je to len negatívna stránka. Je to naozaj zložité a komplexné.“

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Science Direct, Science Alert, Duke Today

Najnovšie videá

Trendové videá