Želania nestačia. Telesne znevýhodnení potrebujú viac než len slová, tlmočí kampaň na 2 % pre Asociáciu pomoci postihnutým
Dobrý úmysel pretavený do venovania dvoch percent z daní ľuďom s telesným znevýhodnením pomáha
O dve percentá z daní sa každoročne uchádza množstvo občianskych združení, ktoré sú v školách, zdravotných zariadeniach, športových kluboch, ako aj v kultúrnych zariadeniach.
Tieto prostriedky slovenská legislatíva umožňuje použiť aj na financovanie rehabilitácií a potrebných pomôcok pre zdravotne znevýhodnených.
Asociácia pomoci postihnutým – APPA už 15 rokov pomáha, dnes už viac ako tisíc dvesto slovenským rodinám s telesne znevýhodnením dieťaťom alebo dospelým. Peniaze z dvoch percent predstavujú pre činnosť občianskeho združenia kľúčovú rolu.
Ešte stále je čas na dve percentá!
Na poukázanie podielu zo zaplatenej dane máte čas do 30. apríla. Ak neurčíte, kde majú tieto peniaze pomôcť, automaticky sa odvedú do štátneho rozpočtu. Ak sa rozhodnete venovať dve percentá z daní APPA, pomôžete napĺňať poslanie občianskeho združenia.
Vďaka spolupráci APPA a špičkových slovenských kreatívcov vznikla komunikačná kampaň Želania nestačia cielená na aktívnu pomoc pre telesne znevýhodnených vďaka asignácii dvoch percent z daní. Autorom konceptu a kreatívnej myšlienky kampane je agentúra Work&Hugs.
„Pri kreovaní kampane sme kládli dôraz na zvýšenie povedomia o dôležitosti príspevku dvoch percent z daní a na podporu aktívnej účasti verejnosti. Snažili sme sa vytvoriť kampaň, ktorá by bola nielen informačná, ale aj emocionálne rezonujúca, aby sme mohli lepšie zapojiť a motivovať ľudí k príspevku. Kampaň Želania nestačia bola zameraná na premostenie rozdielu medzi pasívnym želaním zmeny a aktívnym krokom k jej dosiahnutiu prostredníctvom príspevku z daní. Hlavnou myšlienkou bolo ukázať, že dobré úmysly a želania môžu mať skutočný dopad, len ak sú podporené konkrétnymi akciami,“ hovorí Jord Nikov z Work&Hugs.
V APPA ide už o štvrtú spoločnú komunikačnú kampaň z dielne mladých kreatívcov. Stoja aj za kampaňou na darcovské dve percentá s názvom New normal z roku 2021, Posun o 2 % k lepšiemu z roku 2022 či kampaňou Robiť radosť, robí radosť z minulého roka.
Nová reklama vznikla v produkcii spoločnosti Vrizzly. Za kameru sa postavil Oliver Záhlava a realizáciu mal pod palcom Dominik Szombath. Režisérsky sa na výsledku podieľal Samuell Hoffman.
„Práca na spotoch pre aktuálnu kampaň dvoch percent s APPA bola pre mňa skutočnou radosťou. Každý ročník prináša nové výzvy a príležitosti, a je zaujímavé sledovať, ako sa vyvíja naša spolupráca. V porovnaní s minulými ročníkmi, každá kampaň prináša svoje jedinečné momenty a príbehy, no vždy s cieľom šíriť povzbudzujúce posolstvo a podporiť dôležitú prácu, ktorú APPA pre deti a dospelých robí,“ hovorí Samuell Hoffman.
Tvárou kampane Želania nestačia je Kristián, ktorému choroba berie svaly z každej časti tela
Vďaka možnosti dvojpercentného financovania môžu aj rodičia ťažko chorého Kristiána synovi zakúpiť nevyhnutné pomôcky a absolvovať s ním špeciálne terapie. Mama pri oslovení na spoluprácu ani na sekundu nezapochybovala o tom, že by to jej syn nezvládol.
„Veľmi ma to potešilo aj prekvapilo. Šírenie osvety o dvoch percentách z daní vnímam ako veľmi prospešné nielen pre samotného Kristiána, ale aj pre mnohých členov Kubu APPA, pretože myšlienka je veľmi ušľachtilá a hlavne je smerovaná tým, ktorí to potrebujú. Kiko tomu spočiatku ani neveril a pýtal sa, prečo si robím srandu, že nie je herec. Ale bol nadšený. Mal z toho rešpekt, bral to veľmi zodpovedne a veľmi sa tešil, samozrejme,” hovorí mama Mirka, ktorej syn sa narodil ako zdravé dieťa, no v deviatom mesiaci mu diagnostikovali Duchennovu svalovú dystrofiu.
Ide o diagnózu, pri ktorej sa v tele netvorí svalstvo a telo časom slabne, pretože neprodukuje potrebné látky pre stavbu svalov. Už vyše štyroch rokov používa invalidný vozík, aby sa mohol presúvať tam, kam potrebuje. “Kristián má trinásť rokov a momentálne ešte chodí do školy, z čoho sa tešíme. Má síce skrátené a prispôsobené vyučovanie, ale on veľmi chce, i keď je to náročné. Už slabne a tým sa mu už veľmi ťažko píše aj sedí,” hovorí mama.
Želania bez reálnych skutkov sú ako prázdny darček
Lokáciou pre nakrúcanie, ktoré sa konalo vlani na jeseň, bol rodinný dom pri Bratislave. Set design celého vizuálu bol zútulnený do atmosféry narodeninovej oslavy.
„Priebeh nakrúcania bol veľmi pozitívny a atmosféra bola vždy plná energie a dobrej nálady. Účinkovanie Kristiánka bolo pre nás všetkých veľkou poctou a potešením. Jeho prítomnosť a účasť pridávali spotu autenticitu a emócie, ktoré sú kľúčové pre úspešnú komunikáciu s divákmi,“ približuje pozadie režisér Hoffman.
V záberoch chlapcovi na vozíčku gratuluje celá rodina. „V úvode som mal obavu, či to budem vedieť zahrať, ale potom, keď prišla klapka a my sme sedeli za stolom a priniesli mi tortu a všetci spievali Veľa šťastia, zdravia, tak to bolo ako naozaj a zahral som to v pohode. Mne sa veľmi páčilo aj to, že som tam mohol byť s tými všetkými hercami, čo už niekde hrali,” podelil sa o emócie Kristián.
Kamera čo najviac autenticky zachytáva radosť členov rodiny, ako aj moment, keď oslávenec sfukuje sviečky na narodeninovej torte a otvára si darček. Prichádza kľúčový moment prekvapenia – krabička je prázdna!
Presne tak prázdna, ako vnímajú telesne znevýhodnení ľudia slová iných bez ich aktívnej pomoci. „Kristiánko sa ukázal ako skutočne inšpirujúci a charizmatický účinkujúci, ktorý svojou prítomnosťou a nadšením prispel k pozitívnej energii na pľaci. Napriek jeho zdravotnému stavu preukázal obdivuhodnú vytrvalosť a odhodlanie počas celodenného nakrúcania. Jeho schopnosť udržať si energiu a pozitívny prístup celý deň bola pre nás naozaj inšpirujúca!“ hovorí Jord Nikov z Work&Hugs.
Miesto želaní venujte dve percentá z daní
Získavanie dvoch percent z daní znamená pre Kristiánovu rodinu, ako aj pre ďalších ľudí s hendikepom veľkú podporu, pretože si z nich môžu financovať potreby, ktoré by boli inak finančne nedosiahnuteľné.
“Som rada, že takáto možnosť na Slovensku existuje, celkovo je mnoho rodín, ktoré sú na to odkázané, ak chcú pre svoje deti či rodinných príslušníkov zabezpečiť niekedy nevyhnutné pomôcky pre fungovanie, ktoré uľahčujú život. My dve percentá využívame hlavne na kúpu rôznych kompenzačných pomôcok (antidekubitné podložky, opierky hlavy, vitamíny), masáže či rehabilitácie alebo na kúpu elektrického invalidného vozíka. Je to individuálne, pretože Kikova diagnóza nie je stabilná, má progresívny charakter, takže sa časom mení a my sa snažíme to prispôsobovať jeho aktuálnym potrebám. Momentálne by sme potrebovali zabezpečiť lyžiny, pomocou ktorých by sme mohli Kikov elektrický vozík bezpečne naložiť aj do auta, aby sa tak mohol dostať rýchlejšie do školy či na výlety alebo k lekárovi,” hovorí mama.
Asociácia pomoci postihnutým – APPA je jednou z najaktívnejších charitatívnych organizácií na Slovensku, ktorá už 15 rokov poskytuje všestrannú pomoc a podporu deťom a dospelým s telesným znevýhodnením s cieľom byť oporou celej rodine na ceste za dôstojnejším životom.
V Klube APPA združuje viac ako tisícdvesto rodín z celého Slovenska. Od založenia sa riadi mottom „Pomoc je naše poslanie“. Zameriava sa aj na aktivity, ktoré okrem finančného benefitu prinášajú smiech a pozitívnu energiu pre tých, ktorí mali v živote menej šťastia.
V období poukázania dvoch percent z daní poskytuje svojim členom transparentnú agendu a poradenstvo. Navštívte web, Facebook a Instagram APPA a dozviete sa viac.