Železnice odhalili to, čo zaujíma Slovákov: Na tejto trati budete takmer zaručene meškať 28 minút (TABUĽKA)

  • ÚHP a ZSSK vyhodnotili dopady nového konceptu grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023
  • Najväčším problémom sú meškania, spoľahlivosť a odriekanie vlakov
Vlak na trati v BA a ľudia v priestoroch vlakovej stanice.
Ilustračné foto TASR/Pavel Neubauer, TASR/Roman Hanc
  • ÚHP a ZSSK vyhodnotili dopady nového konceptu grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023
  • Najväčším problémom sú meškania, spoľahlivosť a odriekanie vlakov

Vyhodnotenie dopadov nového konceptu grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023 spoločne vypracovali Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Nový grafikon vlakovej dopravy pre rok 2022/2023 zvýšil dopravný výkon ZSSK v železničnej verejnej doprave o 6 %. Počet platiacich cestujúcich vzrástol o 6 % oproti postpandemickému odhadu ÚHP a tržby sa zvýšili o 3 % oproti rovnakému odhadu.

Štátne dotácie na vlakový kilometer v ZSSK po zohľadnení inflácie klesli o 7 %, a na osobokilometer platiacich cestujúcich o približne 14 %. Nový grafikon zahájil prvú etapu implementácie Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý má za cieľ zvýšiť počet cestujúcich vo vlakoch a zefektívniť železničnú dopravu vo verejnom záujme.

Čo sa ale nezmenilo, sú meškania, spoľahlivosť a odriekanie vlakov. 

Zlý stav infraštruktúry

Posilnenie dopravnej obsluhy a rozsiahle výluky majú výrazný vplyv na meškania vlakov kvôli stále horšiemu stavu infraštruktúry a vozidiel. Podľa prieskumu spokojnosti a analýz ZSSK sú dnes najväčším problémom meškania, spoľahlivosť a rušenie vlakov. V roku 2023 až približne 27 % vlakov meškalo na časti trasy 10 a viac minút. Tento trend meškaní rastie už niekoľko rokov a nový grafikon ho neovplyvnil pozitívne.

Meškania nie sú len výsledkom zmien v grafikone, ale najmä zlého stavu infraštruktúry. To vedie k obmedzeniam traťových rýchlostí (13 % meškaní) a obmedzeným finančným a technickým možnostiam údržby vozidiel ZSSK. Nedostatok moderných vozidiel pre rýchlosť 160 km/h a kompletných jednotiek (8 % meškaní) tiež prispieva k problému.

Viac ako 50 % meškaní vzniká sekundárne, keď sa z jedného zmeškaného vlaku prenesie meškanie na iný, najmä pri prestupoch a slede vlakov (46 % meškaní), ako aj pri obratoch súprav (9 % meškaní). Ak sa podarí odstrániť primárne príčiny meškaní, zabráni sa aj vzniku sekundárnych, a tým aj väčšine meškaní.

Problémové linky s meškaniami v roku 2023

Meškania vlakov najviac spôsobuje diaľková doprava, kde mešká viac ako 50 % spojov. Vo veľkých dopravných uzloch sa potom tieto meškania prenášajú na ďalšie vlaky.

Najväčšími zdrojmi problémov sú tri diaľkové linky: Ex1 na trase Bratislava – Košice, Ex3 na trase Praha – Budapešť a R10 na trase Bratislava – Žilina. Tieto linky pokrývajú veľkú časť Slovenska a každé narušenie infraštruktúry ich negatívne ovplyvňuje, čo pri dlhých trasách ešte znásobuje meškania.

V Bratislave, Trnave, Zvolene, Žiline a Košiciach sa situácia zhoršuje kvôli stavu infraštruktúry. Meškania sa potom cez prestupy prenášajú na ďalšie linky. V prímestskej doprave spôsobuje meškania hlavne čakanie na prípoje a nedostatočný čas na obrat súpravy kvôli nedodržaniu jazdných dôb alebo nesprávnemu radenia vlaku.

Tabuľka problémových liniek s meškaniami v roku 2023.
zdroj: dáta ŽSR, prepočet ÚHP

Zmena v železničnej doprave na Slovensku

Nový grafikon vlakovej dopravy pre rok 2022/2023, zostavený podľa Plánu dopravnej obslužnosti, priniesol výraznú zmenu v železničnej doprave na Slovensku. Po pandémii sa zvýšil záujem o cestovanie vlakmi, čo viedlo k nárastu počtu platiacich cestujúcich a tržieb. Hoci sa zvýšil počet vlakov, niektoré ukazovatele ešte nedosiahli predpandemické hodnoty.

Aby sa predpandemické hodnoty prekonali, je potrebné zlepšiť stav vozidlového parku a infraštruktúry, ktoré teraz spôsobujú rastúce meškania, nízku spoľahlivosť a rušenie vlakov. Plán dopravnej obslužnosti a nový grafikon zdôraznili problémy železničného sektora na Slovensku, ako sú zlá kvalita infraštruktúry a nespoľahlivosť vozidiel, čo vedie k nespokojnosti cestujúcich.

Zmeny v grafikone a súčasný stav ukazujú, že zákazníci vo verejnej doprave sú veľmi citliví na zmeny. Preto je teraz dôležité stabilizovať ponuku a realizovať úpravy, ktoré uspokoja potreby cestujúcich a zlepšia celý systém verejnej dopravy.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: Ministerstvo financií SR

Najnovšie videá

Trendové videá