Železničná spoločnosť nevypravila v januári takmer 800 vlakov. Dostane podporu vo výške 151 miliónov eur

  • V januári 2022 sa ZSSK nepodarilo vypraviť až 800 vlakov
  • Finančné prostriedky sú určené na podporu výstavby dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline
  • Opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ
pjimage – 2021-12-13T121425.963
ZSSK, Unsplash/David Jusko
  • V januári 2022 sa ZSSK nepodarilo vypraviť až 800 vlakov
  • Finančné prostriedky sú určené na podporu výstavby dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline
  • Opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v prvom mesiaci tohto roka odriekla z personálnych dôvodov pre nedostatok rušňovodičov 789 osobných vlakov. Najviac spojov, a to 405, zrušila v týždni od 10. do 16. januára. V nasledujúcich troch týždňoch vypadlo 190, 155 a 31 vlakov. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Nielen chýbajúci rušňovodiči

Pre iné dôvody nesúvisiace s chýbajúcimi rušňovodičmi musel národný osobný dopravca v januári odrieknuť 276 vlakov. V týchto prípadoch podľa železničiarov išlo hlavne o nehodové a mimoriadne udalosti pre nepriaznivé počasie, nehody s vozidlami na priecestiach, poruchy infraštruktúry či iné dôvody u susedného dopravcu. Spoločnosť v prvom mesiaci roka zároveň vypravila podľa grafikonu spolu vyše 46-tisíc spojov, denne vypravuje viac ako tisícpäťsto vlakov.

Výpadky pre nedostatok rušňovodičov sa naďalej týkajú najmä železničného úseku Bratislava – Trnava a späť, kde je tento týždeň denne odrieknutých 28 osobných vlakov. Na tejto trati je cez pracovné dni odriekaná ucelená linka vlakov premávajúcich medzi stanicou Bratislava-Nové Mesto a Trnavou. „Odrieknutie ucelenej linky je technologicky vzhľadom na obeh a použitie vlakových súprav, ako aj na turnus rušňovodičov a s prihliadnutím na využívanie vlakov cestujúcimi v súčasnosti najvhodnejším riešením,“ vysvetlil Kováč.

Na danej linke v rámci prímestskej dopravy fungujú osobné vlaky medzi Bratislavou Hlavnou stanicou a Trnavou, ktoré jazdia celodenne v hodinovom intervale, ako aj regionálne expresy Trenčín/Trnava – Bratislava Hlavná stanica, tie premávajú ráno a poobede, počas dopravných špičiek, tiež raz za hodinu. Vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu a využívanie vlakov cestujúcimi podľa dopravcu nie sú tieto vlakové spojenia preplnené pre odriekanie vlakov na linke Bratislava-Nové Mesto – Trnava.

Na najvyťaženejšom regionálnom úseku Bratislava – Dunajská Streda – Komárno je podľa železničiarov doprava už od 18. januára bez akýchkoľvek obmedzení a všetky vlaky jazdia podľa cestovného poriadku. „Navyše, od 1. februára sme opätovne spustili prevádzku všetkých desiatich osobných vlakov na úseku Bratislava-Petržalka – Rajka, miesto ktorých premávala od 9. januára náhradná autobusová doprava,“ dodal Kováč.

Podpora v sume 151 miliónov eur

Európska komisia schválila v rámci pravidiel Európskej únie o štátnej pomoci slovenskú schému pomoci vo výške 151 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) na výstavbu dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline.

Komisia informovala, že toto opatrenie je nevyhnutné a primerané na podporu presunu osobnej dopravy z cestnej na železničnú, čím sa posilní ochrana životného prostredia a prispeje k odstráneniu preťaženia ciest. Takisto uviedla, že opatrenie má „stimulačný účinok“, keďže príjemca by v prípade neexistencie verejnej podpory investíciu nerealizoval.

Opatrenie má prispieť ku koordinácii dopravy

V súlade s predchádzajúcou podporou výstavby troch dielní ľahkej údržby v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom, ktorú Komisia schválila v roku 2017 podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci, Slovensko ponúklo záväzky, ktorými chce zabezpečiť, že uvedená pomoc nebude brániť rozvoju hospodárskej súťaže na slovenskom trhu železničnej dopravy, pokiaľ ide o prístup k zariadeniam na ľahkú údržbu,“ uviedla Európska komisia.

Dospela tak k záveru, že opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ, vrátane cieľov stanovených v Európskej zelenej dohode bez toho, aby sa neprimerane narušila hospodárska súťaž na jednotnom trhu.

zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Ľahká údržba zahŕňa každodennú, resp. častú údržbu, ktorá si nevyžaduje odstavenie vozidla z prevádzky, ako je napríklad čistenie vozidiel, dopĺňanie vody alebo drobné opravy. Najmä po počiatočnej fáze výstavby sa vlastníctvo dielní prevedie na účelovo vytvorený podnik, ktorý zriadi ministerstvo dopravy a výstavby.

Prevádzku dielní bude spočiatku vykonávať ZSSK, ale v budúcnosti ju prevezmú železničné dopravné spoločnosti s najvyšším objemom služieb osobnej dopravy v rámci zmlúv o službách vo verejnom záujme. Slovensko sa okrem toho zaviazalo, že k dielňam zabezpečí rovnaký a nediskriminačný prístup. Tento záväzok sa bude vzťahovať na všetky železničné dopravné spoločnosti prevádzkujúce dielne.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Trendové videá