Ženy sú príliš vzdelané a to je riziko. Nerodia potom deti, varuje maďarský úrad
- Nadmerné zastúpenie žien s vysokoškolským vzdelaním môže narobiť problémy
- Vyplýva to z kontroverznej analýzy maďarského Štátneho kontrolného úradu
- Nadmerné zastúpenie žien s vysokoškolským vzdelaním môže narobiť problémy
- Vyplýva to z kontroverznej analýzy maďarského Štátneho kontrolného úradu
Dosiahnutie vyššieho vzdelania má podľa úradu ženám napríklad sťažiť hľadanie partnera či viesť k riziku poklesu plodnosti, keďže pravdepodobnosť, že sa ženy vydajú a budú mať deti, klesá. Informoval o tom denník Népszava.
V prvej časti analýzy sa zistilo, že každoročne medzi rokmi 2010 a 2021 bolo na vysokoškolské štúdium v Maďarsku prijatých viac žien ako mužov. V jesennom semestri akademického roka 2022 bude podiel žien už 54,5 %. Okrem toho viac dievčat navštevuje aj stredné školy (55,4 %), pričom 70 % žien prijatých na vysokoškolské denné štúdium nastupuje z tohto typu škôl.
Správa Štátneho kontrolného úradu bola zverejnená minulý mesiac, no jej zistenia sa do denníka Népszava dostali až teraz. Jeho obsah kritizovali viacerí maďarskí politici a odborníci na ľudské práva.
Správa zistila, že v maďarskom vzdelávacom systéme boli uprednostňované „ženské črty“ ako emocionálna a sociálna zrelosť, čo znamenalo, že rodová rovnosť by bola „výrazne oslabená“.
„Podľa väčšiny opýtaných sú v školách dôležitejšie dievčenské vlastnosti – emocionálna asociálna zrelosť, pracovitosť, počúvanie slov, tolerancia k monotónnosti či dobrý ústny a písomný prejav.“
Podľa účastníkov výskumu sú dievčatá usilovnejšie, no analytici poukazujú na to, že každý, kto pozoroval malého chlapca, keď sa zabáva, vidí, že muži dokážu plniť úlohy mimoriadne sústredene.
Vedci varovali, že maďarská ekonomika by mohla byť ohrozená, ak by boli dlhodobo podhodnotené „mužské črty“. Ide napríklad o technické zručnosti, riskovanie a chuť pre podnikanie.
Správa dospela k záveru, že to môže dokonca ovplyvniť každodenný život mladých ľudí, ktorí nevedia, čo robiť so „zamrznutým počítačom, kvapkajúcim kohútikom alebo nábytkom, ktorý prišiel zabalený a nemá ho kto poskladať“.
Podľa výskumníkov je potrebná vzdelávacia stratégia, ktorá ľudí pripraví na úspešný samostatný život v dospelosti. Počas reprezentatívneho dotazníkového výskumu, realizovaného približne v čase parlamentných volieb za účasti 700 rodičov a učiteľov, sa hľadali odpovede na to, či maďarský vzdelávací systém poskytuje rovnaké príležitosti pre chlapcov a dievčatá a akú úlohu v tom zohráva feminizácia učiteľského povolania.
Zaujímalo ich aj to, či podľa respondentov domáce štátne školstvo uprednostňuje ženské kvality a či sa tým nepoškodzuje rovnosť príležitostí medzi pohlaviami.
Podľa výskumníkov je téma dôležitá najmä preto, že ružové školstvo „neovplyvní len konkurencieschopnosť krajiny, ale môže negatívne ovplyvniť aj úlohu školského systému pri podpore sociálnej mobility“.
Maďarský opozičný politik Endre Tóth kritizoval správu na sociálnej sieti: „Je čas zložiť si okuliare z minulého storočia.“ Za „totálnu vedeckú absurditu“ označil aj rozlišovanie takzvaných ženských a mužských čŕt. Lydia Gall z Human Rights Watch na Twitteri uviedla, že je to „ďalšia rana pre rodovú rovnosť a práva žien v Maďarsku“.
Maďarsko už dlhšie čelilo kritike za rodovú nerovnosť. Komisárka Rady Európy pre práva Dunja Mijatovičová po návšteve v roku 2019 uviedla, že Maďarsko ustupuje v oblasti rodovej rovnosti a práv žien. Krajina si nedávno zvolila svoju prvú prezidentku Katalin Novak, no aj naďalej má najnižší podiel političiek v celej Európskej únii.
V súčasnosti štát žaluje aj Európska komisia za kontroverzný „protihomosexuálny zákon“, ktorý zakazuje zobrazovanie homosexuality osobám mladším ako 18 rokov.
Viktor Orbán, ktorý sa opakovane stretával s kritikou EÚ v otázkach právneho štátu, ako je sloboda tlače a migrácia, opísal svoju víziu Maďarska ako „neliberálnej demokracie“.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: nepszava.hu, BBC